Pròxim Orient
Internacional 15/03/2023

Un petrolier encallat al Iemen amenaça amb desencadenar un desastre ecològic

En marxa la primera fase de l'operació per extreure més d'un milió de barrils de cru d'un tanc molt deteriorat davant del Iemen

Clàudia Mohedano
3 min
El FSO Safer amarrat davant la costa occidental del Iemen.

BarcelonaLes Nacions Unides intenten evitar una catàstrofe ecològica al mar Roig. Per fer-ho, han signat un acord amb la naviliera internacional Euronav perquè un vaixell de substitució o reemplaçament retiri més d'un milió de barrils de petroli que es troben a bord d'un molt deteriorat tanc –un antic petrolier, l'FSO Safer–, ancorat davant de les costes occidentals del Iemen des del 1988. En concret, es troba a uns nou quilòmetres de la península de Ras Isa, al davant del port de Hodeida. Des del 2015, quan va esclatar una guerra civil que està devastant el país, el tanc va deixar de rebre el manteniment necessari. Vuit anys després, el magatzem flotant corre el perill d'explosió o trencament en dos.

Un vessament incontrolat del cru que hi acumula suposaria un "desastre mediambiental i humanitari" de proporcions gegantines. Per evitar-ho, a través del Programa de l'ONU per al Desenvolupament (UNDP, en les sigles en anglès) s'ha impulsat el pla per procedir a l'extracció del petroli. Les tasques a fer, però, són d'alt risc. "Hem d'acceptar que es tracta d'una operació molt difícil i complexa", ha dit el cap de l'agència de l'ONU, Achim Steiner.

Risc d'efectes desastrosos a la regió

L'UNDP ha denunciat que el vessament devastaria les comunitats pesqueres de la zona i afectaria els seus caladors. Milions de persones es podrien veure també perjudicades per la contaminació de l'aire. Un altre dels efectes d'una fuita massiva seria el tancament de diversos ports, essencials per al subministrament d'aliments i combustible a la població del país. Les plantes de dessalinització haurien de tancar, cosa que es traduiria en el tall d'una font d'aigua per a milions de persones. Les Nacions Unides també apunten que "l'impacte ambiental en els esculls de corall que sustenten altres formes de vida marina seria greu, i les poblacions de peixos trigarien 25 anys a recuperar-se". Les Nacions Unides han calculat que el cost del vessament del petroli seria d'uns 18.900 milions d'euros.

Fa anys que es busca una solució a la "bomba de temps" que és el FSO Safer, segons les Nacions Unides. La inversió necessària per dur a terme tota l'operació és de 136 milions. La fase d'emergència en costa 121. Fins ara se n'han rebut 70 i se n'han promès fins a 85. "Ara estem en la fase operativa i esperem que el petroli es retiri del Safer en els pròximes tres o quatre mesos. Però seguim necessitant urgentment finançament per posar en marxa el pla i evitar el desastre", ha dit David Gressly, Coordinador Resident i d'Afers Humanitaris de l'ONU per al Iemen.

La segona fase del pla hauria de fer possible que el vaixell de substitució es pugui mantenir amarrat, de forma segura, a la mateixa zona on hi ha l'FSO Safer, un cop s'hagi completat l'extracció del petroli. Aquest petrolier va ser construït el 1976 per a una naviliera japonesa. Posteriorment es va reconvertir en el magatzem flotant que és ara. Té una eslora de 376 metres, i s'estima que guarda 1,14 milions de barrils de cru, equivalent a quatre vegades més la quantitat del que es va vessar de l'Exxon Valdez l'any 1989 al davant de les costes d'Alaska.

El conflicte armat al Iemen fa vuit anys que s'allarga. Enfronta una coalició militar al voltant de l'Aràbia Saudita i el moviment armat Houthi, que entre altres suports compta amb el de l'Iran i el de la milícia libanesa de Hezbol·lah.  Aràbia Saudita té l’ajut estratègic i logístic dels Estats Units. Tots dos bàndols han afirmat que constitueixen el govern oficial del país. Els bel·ligerants han donat suport al pla de rescat de l'FSO Safer.

stats