L'advocat de la UE avala vincular els fons europeus al compliment de l'estat de dret

Recomana al TJUE desestimar els recursos d'Hongria i Polònia que volen desactivar aquest instrument

2 min
El primer ministre polonès, Mateusz Morawiecki, i el primer ministre d'Hongria, Viktor Orbán

Brussel·lesPrimer pas de la justícia europea per permetre que la UE congeli fons europeus a Hongria i Polònia pels seus reiterats incompliments a l'estat de dret. L'advocat general de la UE ha recomanat aquest dijous al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que desestimi els recursos que els governs d'Hongria i Polònia van presentar en contra del mecanisme aprovat l'any passat que condiciona l'entrega de finançament comunitari al compliment de l'estat de dret, concretament a l'existència de garanties que el pressupost comú de la UE no està en risc per l'absència de principis bàsics com la separació de poders o la independència judicial.

Budapest i Varsòvia van recórrer l'aprovació d'aquest mecanisme davant la justícia europea perquè el consideren il·legal, i fins ara Brussel·les i els governs –que així ho van pactar– s'escuden en l'espera a la resposta del tribunal europeu per justificar que encara no s'hagi activat aquest mecanisme, sobretot en el cas de Polònia. La sentència del Tribunal Constitucional polonès que qüestiona la primacia del dret europeu per sobre del nacional va ser la gota que va fer vessar el got per a experts, per a alguns governs i també per a l'Eurocambra, que va decidir denunciar la Comissió davant el mateix TJUE per inacció.

El pronunciament de l'advocat general de la UE no és un veredicte definitiu, perquè és el TJUE qui ha de dictar sentència, però el tribunal segueix les orientacions de l'advocat general en un 80% dels casos i, per tant, fixa amb molt alta probabilitat el sentit que tindrà la decisió final. Les conclusions de l'advocat Manuel Campos Sánchez-Bordona assenyalen que la finalitat d'aquest nou reglament és "assegurar la correcta execució del pressupost europeu quan un estat membre incorri en violacions de l'estat de dret que posin en perill la bona gestió dels fons o els seus interessos financers". Subratlla que es tracta d'un mecanisme emparat pel dret de la Unió perquè és aplicable a les vulneracions de l'estat de dret que tenen a veure amb la gestió del pressupost, i no altres vulneracions. Per tant, assenyala, es tracta efectivament d'un "mecanisme financer" i no d'un mecanisme sancionador, com opinen Hongria i Polònia, que creuen que la UE s'extralimita en les seves funcions.

Fins ara Brussel·les només ha fet un primer pas burocràtic per activar aquest mecanisme, a través de l'enviament de cartes a Varsòvia i Budapest en què exigeix garanties als dos governs de la bona execució del pressupost europeu tenint en compte el seguit de vulneracions de l'estat de dret que la Comissió Europea ha anat denunciant a través de mecanismes d'infracció i que, finalment, fins i tot han portat a l'activació de l'article 7 del tractat de funcionament de la UE contra tots dos països. Aquest article és el que permet en últim terme deixar sense vot un soci membre de la UE, però és necessària una majoria en contra d'aquest soci perquè s'arribi a aquest extrem i actualment Hongria i Polònia es protegeixen entre si perquè això no passi.

stats