Canvi climàtic
Internacional 21/03/2023

La justícia europea sentencia que els consumidors afectats pel Dieselgate tenen dret a indemnització

Els estats membres han de determinar quins són els criteris per rebre la compensació i la quantia, però no hi poden posar traves

2 min
contaminació / getty

Brussel·lesGairebé vuit anys després que esclatés l'escàndol del Dieselgate –en què grans automobilístiques van utilitzar un programari trampós per manipular el càlcul de les emissions contaminants dels seus vehicles–, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha dictaminat que els consumidors afectats per aquest frau tenen dret a ser indemnitzats pel fabricant de l'automòbil. La sentència, emesa aquest dimarts, fa referència a una qüestió prejudicial que va plantejar la justícia alemanya sobre un cas concret d'un particular. Aquest consumidor havia denunciat el grup Merdedes-Benz, però el veredicte de la màxima cort comunitària crea jurisprudència arreu del territori de la Unió Europea i assenyala que tots els clients europeus afectats poden rebre una compensació.

El tribunal amb seu a Luxemburg també indica que són els estats membres els que ara han de marcar els criteris d'obtenció de les indemnitzacions, ja que no hi ha cap regulació comunitària sobre aquesta qüestió, i calcular la quantitat de les compensacions tenint en compte cada cas concret i diferents factors. "Els països estan obligats a preveure que el comprador del vehicle tingui dret a ser indemnitzar pel fabricant", apunta el TJUE. A més, el veredicte adverteix que la normativa estatal no pot posar traves legals ni burocràtiques als clients afectats. És a dir, "no pot impossibilitar o dificultar excessivament l'obtenció d'una indemnització adequada als danys provocats al comprador".

La sentència pretén protegir el comprador davant de l'ús d'aquest programari de càlcul trampós d'emissions i vol assegurar-se que tothom que compra un vehicle compleix la legislació comunitària. L'ús d'aquest "dispositiu de desactivació", a més de reduir falsament la taxa de gasos perjudicials dels automòbils de motor d'explosió, també provoca un augment de les emissions contaminants d'òxid de nitrogen. Per aquest motiu, de fet, ja està completament prohibit en territori dels Vint-i-set.

En aquest sentit, el TJUE assegura que té com a objectiu defensar els interessos de la població general en reduir l'emissió de gasos contaminants i, a més, protegir "els interessos particulars del comprador individual d'un vehicle de motor" a tot el bloc comunitari. "El fabricant ha de garantir que el client particular que compra qualsevol vehicle està complint la legislació pertinent", insisteix la sentència.

Brussel·les celebra l'"important aclariment"

Després que Luxemburg hagi emès aquest matí el veredicte, el portaveu comunitari de Justícia, Christian Wignand, ha celebrat en roda de premsa que el TJUE hagi fet un "important aclariment" per als afectats del Dieselgate i que ara ja "està clar" que els consumidors europeus enganyats "tenen dret a compensació". L'executiu comunitari també ha recordat que arran d'aquest escàndol, que va sortir a la llum el setembre del 2015, la Unió Europea ha reforçat els drets dels clients amb diferents iniciatives legals que ja estan en vigor. "A escala europea i en matèria de protecció del consumidor ara estem millor que abans", ha dit Wignand.

stats