Transport marítim
Internacional 30/03/2021

La circulació torna al canal de Suez després de desencallar el vaixell que el bloquejava

Els equips egipcis i internacionals han pogut reflotar el macrovaixell 'Ever Given' aquesta matinada

Cristina Mas
3 min
L'Ever Given, redreçat, mentre continuen les tasques per moure'l.
Disponible en:

BarcelonaEufòria al canal de Suez després de sis dies d'angoixa. L'Ever Given, l'enorme vaixell de càrrega de 400 metres d'eslora i 220.000 tones de pes encallat al canal de Suez, ha pogut ser reflotat aquesta matinada i a primera hora de la tarda les autoritats han confirmat que es reprenia la circulació en aquesta ruta crucial per al comerç marítim. El president d'Egipte, Abdel Fattah al-Sissi, ha emès un comunicat a través del seu compte de Facebook: "Avui els egipcis hem aconseguit posar fi a la crisi tot i l'enorme complexitat tècnica que ha envoltat el procés". Per les xarxes socials circulava un vídeo en què es veien els treballadors d'un dels remolcadors que havia alliberat l'Ever Given: cantaven eufòrics i cridaven "Mashhour [el nom del remolcador] és el número 1".

Fins a 17 remolcadors han treballat tota la nit, mentre es dragava sorra del fons del canal i es bombava aigua dels tancs de llast per reflotar l'embarcació i poder moure-la. "És molt possible que aquest migdia es pugui reprendre el transport marítim, si Déu vol", havia anticipat a la televisió egípcia aquest matí Osama Rabie, president de l'Autoritat del canal. "No perdrem ni un segon", assegurava. Després de redreçar el vaixell, encendre els motors i fer les últimes comprovacions abans de maniobrar-lo, ha sigut a primera hora de la tarda quan l'embarcació ha modificat per complet el rumb cap al centre. El món també ha celebrat la notícia: el comerç global havia quedat escapçat, i cada dia de bloqueig ha suposat un cost de més de 8.000 milions d'euros.

VaDesencallen el vaixell del Canal de Suez
Vista aeria del vaixell Ever Given al canal de Suez

Per aquest motiu, els equips egipcis, holandesos i japonesos han treballat a contrarellotge per alliberar el megavaixell encallat a la via més ràpida entre Europa i Àsia. Els enginyers ja havien anunciat diumenge que esperaven que la lluna plena i la marea alta ajudessin a reflotar l'Ever Given. Dissabte, després de dragar tones de sorra i amb la força de 14 remolcadors, es va poder redreçar mínimament el megavaixell uns 17 metres, amb un gir de 20 graus, i desenganxar la popa i el timó del fons. Diumenge Rabie havia informat que l'aigua començava a circular per sota del buc.

twt

Les maniobres han sigut delicades, perquè el vaixell podia desequilibrar-se o fins i tot partir-se. Cada marea alta era una oportunitat per alliberar el vaixell i recuperar la circulació al canal, però cada cop que baixava hi havia més perill. Finalment, i malgrat que des del Caire s'havia insinuat, no ha calgut retirar la càrrega del vaixell, una alternativa per la qual Egipte no disposava d'equips i que hauria prolongat durant dies o setmanes el tancament del pas.

Continua el coll d'ampolla

A primera hora, les novetats sobre el reflotament del vaixell han frenat l'alça del preu del petroli, amb una caiguda d'un dòlar del barril Brent, que se situa en 63,67 dòlars, i també han pujat les accions d'Evergreen, la propietària de l'embarcació. Més tard, però, el preu seguia moderadament a l'alça i se situava als 64,66 dòlars.

Mentrestant, el coll d'ampolla al canal és la prova més visible dels problemes que se'n deriven per al comerç internacional: fins a 369 vaixells estan esperant als dos extrems del canal, al Mediterrani o al mar Roig. Transporten tota mena de mercaderies, des d'animals vius fins a cotxes o ordinadors. Alguns ja han decidit no esperar més i han emprès la ruta de 9.000 kilòmetres per vorejar tota l'Àfrica, passant pel cap de Bona Esperança. I és que el cost només en combustible és de 22.000 euros diaris.

La naviliera Maersk, la principal que opera al canal de Suez, ja va avisar ahir que un cop alliberat el pas caldrien entre tres i set dies per desfer el gran embús que s'ha generat en aquesta via, per la qual circula el 25% del tràfic marítim de contenidors de mercaderies mundial.

Mentrestant, encara és una incògnita si l'enorme vaixell de càrrega podrà continuar el seu periple cap al port de Rotterdam, el seu destí inicial, o si necessitarà reparacions. L'empresa propietària ha assegurat que el motor funciona i que es dirigirà cap al nord quan sigui alliberat. De moment, serà conduït fins al Gran Llac Amarg, on serà sotmès a un examen tècnic.

El port de Barcelona respira alleujat

El retorn de la navegació al canal de Suez després de desencallar l'Ever Given ha estat rebut amb alleujament pels operadors de les terminals de contenidors del port de Barcelona. Barcelona rep setmanalment set escales de serveis marítims regulars de contenidors que passen pel canal procedents d'Àsia i el Pròxim Orient. Malgrat aquest alleujament, l'acumulació de vaixells, han explicat fonts portuàries, obligarà a reprogramar feines de càrrega i descàrrega els pròxims dies, davant l'acumulació de naus que s'ha format al canal durant els sis dies d'aturada. El secretari general de Transprime Spanish Shippers' Council, l'associació d'empreses carregadores, Jordi Espín, ha explicat a RAC1 que encara es trigarà uns dies a netejar la cua de vaixells que hi ha al canal i les conseqüències es poden arrossegar dies o setmanes, perquè "ara gairebé tots els vaixells seran a Europa, i després hauran de torna a la Xina". Segons aquest expert, si no es fa una bona reorganització de les rutes, "ens podríem trobar que d'aquí dos mesos durant dues o tres setmanes no passi cap vaixell pel Mediterrani".

stats