Desapareix un submarí indonesi al nord de Bali

Un vessament de petroli és l'única pista per trobar els 53 tripulants desapareguts que tenen oxigen per sobreviure fins dissabte

Mar Bermúdez i Jiménez
3 min
El personal del submarí KRI Nanggala-402 formant sobre la nau arribant a Surabaya l'ay 2012

BarcelonaLes autoritats indonèsies busquen un submarí desaparegut amb 53 persones a bord la matinada de dimecres. Ara com ara, l'única pista que s'ha trobat és un vessament de petroli que no és clar si podria indicar un naufragi, una fallada del motor o un altre tipus de senyal. El submarí KRI Nanggala-402 feia un simulacre de llançament de torpedes a les aigües del nord de l'illa de Bali i mai va arribar a retransmetre el resultat de les proves que s'esperava des de la central, ha explicat un portaveu de la marina.

El cap de la marina d'Indonèsia, Yudo Margono, ha declarat que el subministrament d'oxigen del submarí podria durar només fins dissabte motiu pel qual s'han intensificat les tasques de recerca. També ha explicat que s'ha trobat un element, encara per identificar, amb una "força magnètica elevada" flotant a una profunditat de 50 a 100 metres. Dimecres es va fer saber que en una missió aèria s'havia detectat un vessament de petroli prop del lloc on es va submergir el submarí, i que s'havien desplegat dos vaixells de la marina amb sonars per ajudar en la recerca. Les autoritats han informat que diversos països han respost a la petició d'ajuda que va llançar Indonèsia dimecres. Malàisia i Singapur han enviat vaixells i Austràlia s'ha ofert per ajudar en el que sigui necessari.

Es creu que el submarí ha desaparegut en aigües a uns cent quilòmetres de la costa de Bali. Segons els informes, s'hauria perdut la comunicació després d'autoritzar una immersió en aigües més profundes. L'analista militar Soleman Ponto ha dit: "No sabem encara si els equips de comunicació s'han espatllat o si el submarí s'ha enfonsat. Hem d'esperar almenys tres dies".

El president d'Indonèsia, Joko Widodo ha explicat que "he ordenat al cap de l'exèrcit, al de la marina i a l'agència de recerca i seguretat, que es destinin tots els recursos i l'esforç òptim per rescatar la tripulació del submarí", i afegia que "la prioritat és la seguretat dels 53 membres de la tripulació".

Hipòtesis

La recerca, doncs, continua. "Encara busquem les 53 persones a les aigües de Bali, a 96 milles de la costa", ha informat el cap militar Hadi Tjahjanto a l'agència de notícies Reuters. La marina ha fet públic un comunicat en què diu que "és possible que durant el busseig estàtic es produís una apagada que hagués fet perdre el control de la nau i no s'haguessin pogut dur a terme procediments d'emergència, amb la qual cosa el vaixell hauria baixat a una profunditat de 600-700 metres". El submarí va ser construït per mantenir la pressió a una profunditat màxima d'uns 250 metres, segons fonts oficials.

El vaixell, que pesa 1.395 tones, és un dels cinc submarins que Indonèsia té operatius actualment. Es va fabricar a finals dels anys 70 a Alemanya i va ser sotmès a una reforma a Corea del Sud que es va completar el 2012, després de dos anys de reparacions. Indonèsia va arribar a tenir en funcionament dotze submarins comprats a la Unió Soviètica per patrullar per les aigües del seu extens arxipèlag.

Hi ha hagut uns quants accidents en els últims anys relacionats amb aparells de la capacitat de defensa del país, principalment a causa de l'antiguitat. Indonèsia fa temps que intenta renovar-se. El ministre de defensa, Prabowo Subitano, ha dit que és "imprescindible" que Indonèsia modernitzi el seu equipament. Tot i això, és la primera vegada que el país perd un submarí. Sí que hi ha hagut incidents semblants en altres països. El 2017, per exemple, un submarí militar argentí va desaparèixer al sud de l'Atlàntic amb 44 tripulants. Es va localitzar un any més tard, naufragat a causa d'una implosió.

stats