CRÍTICATV

El rei no en canviaria ni una coma

Dissabte al migdia Audiencia abierta, el programa informatiu de la monarquia espanyola a TVE, commemorava el missatge institucional del rei Felip del 3 d’octubre del 2017. Després d’informar-nos sobre com el Tribunal Constitucional anava tombant les resolucions del Parlament de Catalunya, entre les quals hi havia la d’investigar la monarquia, posava un fragment del discurs amb motiu del referèndum recordant que ja feia dos anys de l’esdeveniment. “ Una fecha señalada en el reinado de Felipe VI ”, deia la notícia, i afegia que van ser “ seis minutos de discurso para establecer la ley, la unidad y la convivencia ”, com si el monarca hagués obrat un miracle en temps rècord. A continuació, passava un fenomen curiós. Utilitzaven els responsables de dues empreses de demoscòpia per donar dos missatges. El primer, de GAD3, afirmava que en un moment en què els polítics no van estar a l’altura, el rei i el poder judicial van fer un pas endavant. La declaració era una opinió personal perquè no es donava cap xifra ni context que digués que això provenia de cap enquesta. El segon, de Metroscopia, sí que afirmava que un 80% dels espanyols consideren que “ España no ha estado mejor políticamente que con la actual monarquía parlamentaria ”.

La notícia continuava dient que, a través de les xarxes socials, diversos líders polítics havien qualificat la intervenció del rei del 3-O com a serena i tranquil·litzadora. I afegien: “ Según fuentes de la Zarzuela, un discurso del que el Rey no cambiaría hoy ni una coma ”. En la informació es recordava que ara els CDR han sigut acusats de terrorisme i recuperaven un fragment del missatge institucional del rei d’aquell 3 d’octubre que deia: “ Son momentos difíciles pero lo superaremos ”, com si el discurs encara tingués vigència. Era el mateix programa, a través del muntatge, qui decidia enviar altra vegada unes paraules d’ànims i tranquil·litat a la població.

A continuació, informaven de com el rei i la seva esposa havien assistit a la festa de celebració dels trenta anys del diari El Mundo. Felip VI es desfeia en elogis cap al diari, agraint la seva defensa de les llibertats i la democràcia i, sobretot, com havia prioritzat els drets a la informació i a la llibertat d’expressió dels espanyols. El programa Audiencia abierta va fer un reportatge lloant les virtuts d’ El Mundo i recordant tota mena de mèrits del mitjà que feien venir ganes de sortir de casa corrents per anar al quiosc a comprar-lo. El director del diari, Francisco Rosell, apareixia en el programa per agrair les paraules del rei a la festa, i afegia que tenia molt de mèrit tenint en compte que en diverses ocasions El Mundo havia publicat informacions incòmodes per a la Corona i que això l’honorava.

Les notícies desprenien un tuf tan estrany d’intercanvi d’interessos i servilisme que ratifica aquest programa de TVE no com un servei als espectadors sinó com un servei a la Corona. Segur que si Felip VI el veu, tampoc en canviaria ni una coma.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF