Esports 03/12/2021

La talaia del cap Andritxol, el petit paradís del ponent de Mallorca

Itinerari per l’esquerpa i bella orografia litoral compartida pels municipis de Calvià i Andratx, entre Cala Fornells i Camp de Mar

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta proposam una passejada per un petit paradís natural i paisatgístic del ponent de Mallorca, el cap Andritxol. Aquest penyal de 180 metres d’altura està ubicat entre els nuclis turístics de Cala Fornells i Camp de Mar, alhora que fa de partió dels termes municipals de Calvià i Andratx. A dalt hi trobam una de les catorze torres de vigilància que es construïren en aquest dos municipis entre els segles XVI i XVII per a la vigilància de la costa i la protecció que hi residia contra els atacs pirates. La talaia del cap Andritxol es va bastir entre el 1580 i el 1582. A més, de camí a la torre passarem pel Caló d’en Monjo, platja paradisíaca i escenari d’una de les aventures cinematogràfiques del detectiu belga de ficció creat per Agatha Christie, Hèrcules Poirot, a Mort sota el sol (Evil under the sun. Guy Hamilton, 1982).

[00 min] Iniciam la caminada des de l’aparcament del Caló de les Llisses en direcció a Cala Fornells. S’hi accedeix fàcilment en vehicle particular des de la carretera general seguint els indicadors; la parada de bus més propera la tenim a 800 m d’aquest punt, al bulevard de Peguera (línies TIB 102 i 122). Des de la zona d’estacionament, seguim la carretera fins al final [05 min] i giram a la dreta, entre els hotels Cala Fornells i Coronado, per on puja un carrer asfaltat que desemboca en un altre de terra. Al final, una esplanada ampla on trobam una sèrie de plafons amb informació turística (Camins rurals de Calvià: Caló del Monjo i cap Andritxol) [15 min].

Des d’aquest punt prenem una pista que s’inicia a la nostra esquerra (sud/sud-est) que ens conduirà fins a un xalet (ETV) construït ben damunt la punta de na Cerdana [20 min]. Una vegada hem assolit aquesta primera fita –un bon mirador des del qual contemplar les illes Malgrats–, giram a la dreta per un tirany ben fresat que ens guiarà paral·lels al penya-segat (sud/sud-oest) fins a l’indret conegut com s’Olla [30 min]. No tindrem en compte uns ramals del camí que prenen cap a la dreta i que semblen voler tornar a l’inici de la ruta. Per arribar a s’Olla ens haurem de desviar uns metres de la ruta, cap a l’esquerra, per guaitar damunt d’aquesta caleta, de parets altes i verticals, accessible només des de la mar. Des d’aquí són ben visibles la punta de la Llobassa i el cap Andritxol, per on passarem.

Els penyals de la Llobassa il·luminats amb les primeres llums del matí des de l’interior del Caló d’en Monjo.

Recuperam el camí i la direcció que dúiem (sud/sud-oest), passam una paret seca mig esbaldregada i entram dins l’àmbit del Caló d’en Monjo. Iniciam el descens per un tirany molt clar que transita per un penyalar d’altura mitjana des del qual copsam una imatge global de la cala, vorejant petits entrants on trobam vells escars mig esbucats. A poc a poc, descobrim l’empremta d’antigues construccions que revelen l’intent, segurament frustrat, de construir en aquell entorn.

[1 h 05 min] Així arribam a la platja del Caló d’en Monjo, un estret arenalet on fa prop de quaranta anys es rodaren algunes escenes de Mort sota el sol (1982), amb Peter Ustinov com a Hèrcules Poirot, i que avui és a l’estiu un indret ben concorregut per turistes i residents. Des d’aquest mateix indret s’inicia un tirany ben rost que s’enfila coster amunt sota l’espès pinar fins a assolir la part alta d’una paret seca que puja des del torrent que desemboca a la cala. [1 h 15 min] La botam i avançam cap al penya-segat de la dreta per guaitar sobre els Forats, una interessant mirada des de la qual es domina la Llobassa, tram de costa entre el Caló d’en Monjo i el cap Andritxol, on fins fa poc encara era visible un banc de fusta, avui sepultat sota unes roques caigudes.

Des d’aquest punt continuam carenejant per un tirany que desemboca [1 h 20 min] sobre el vell camí de ferradura que unia la cala amb la torre i que ara esdevé una interessant i exigent ruta, amb fort pendent de pujada i trams molt malmesos per l’abandonament i l’erosió del terreny. [1 h 40 min] Sortim a un camí més ample i planer, que puja des del coll de l’Escolana, a l’altura de la talaia del cap Andritxol, ubicada sobre la mateixa partió de terme entre Calvià i Andratx. Per arribar-hi, just hem de baixar uns metres pel camí i enganxar l’accés a la torre [1 h 45 min]. “Les velles i colrades pedres relaten els quatre segles d’existència d’aquesta torre-talaia, que rebia els avisos de la torre de la Mola (Andratx) i els transmetia cap a la torre de Malgrat” (Mallorca: torres i talaies costaneres. A. Aparicio i V. Sastre, 2019). No debades, l’extrem sud-occidental de la serra de Tramuntana es trobava molt afectat per les contínues visites de pirates i corsaris, pel mal que causava aquest setge marítim continuat entre la població i pels nombrosos vaixells capturats.

La torre del cap Andritxol amb els penyals del puig de Garrafa darrere i el Galatzó al fons a la dreta.

Fita del cap Andritxol

A només quinze minuts de la torre, en direcció sud-oest, es troba la fita del cap Andritxol. Hi arribam a través del camí que hem deixat per accedir a l’entorn de la talaia i el seguim fins a travessar la tanca que careja perpendicular a la punta. Poc després trobam les restes d’una barraquera i uns metres més endavant, la fita [2 h 00 min]. Tornam enrere fins a la torre i continuam pel camí fins a un collet on s’ubica una important i estratègica cruïlla [2 h 30 min]. Cap a l’esquerra tenim la baixada a la urbanització Port de Mar, tot dret pegaríem al coll de l’Escolana, entre Peguera i Camp de Mar. Nosaltres optam per girar a la dreta, cap a llevant, i prendre el camí de baixada a Cala Fornells, que travessa el pinar que vesteix els voltants del Caló d’en Monjo.

Després de deixar a l’esquerra un forn de calç, travessam una pista de terra [2 h 40 min]. Si continuam tot dret, sortim a l’esplanada on al principi de l’itinerari hem trobat els plafons informatius, abans de voltar a la punta de na Cerdana. Però si des del punt on ens trobam prenem cap a l’esquerra, seguirem un camí –sempre prescindint de totes les desviacions a la dreta– que ens deixarà ben a prop de l’aparcament des d’on hem iniciat la caminada, al carrer d’Aina Gayà Mayol, just darrere l’hotel Petit Cala Fornells [2 h 55 min].