Esports 30/09/2022

De Son Palou a Bànyols, pel camí del Raiguer i s'Empedrat

La ruta transita entre Consell, Alaró i Binissalem per vells camins amb història i paisatges culturals que hem de tornar a viure i sentir

Joan Carlos Palos

PalmaEn aquesta ruta transitam a peu entre Consell, Alaró i Binissalem per vells camins amb història, peces clau d’un paisatge cultural vestit de conreus, coronat de petits cims i serres, i senyat per una rica i variada toponímia. Un bocí de la Mallorca interior que havíem decantat de la nostra mirada i que ara hem de tornar a viure i sentir. Començam a Consell, on podem arribar en tren i enllaçar ràpidament amb la ruta proposada.

[00 min] Ens posam a caminar des de la mateixa plaça Major, entre la Casa de la Vila –edifici funcionalista projectat per Guillem Forteza i Pinya el 1932 inicialment com a escola graduada– i l’església parroquial de Nostra Senyora de la Visitació, l’edifici més emblemàtic de Consell, “representatiu d’una tendència artística de transició coneguda amb el nom de premodernisme” (Guia dels pobles de Mallorca, 2000). D’aquest entorn sortim a la carretera vella d’Inca (Ma-13A) i giram a l’esquerra pel carrer de Palma. Immediatament després, tombam a la dreta pel carrer Nou o de Ferrer. En el número 9 hi trobam l’emblemàtic forn de Can Moranta, de 1919.

Avançam pel carrer Nou o de Ferrer (nord-oest/nord) cap als afores de la vila, en direcció a l’estació de tren. Cap a mitjan recorregut, la via esdevé un agradable passeig que ens acompanyarà fins a desembocar sobre el camí dels Sollerics [10 min], que seguirem cap a l’esquerra. Tres-cents metres més endavant, tombarem a la dreta pel camí de Son Corcó, nom que ens remet a les cases de possessió que tot d’una veurem, sobretot després de travessar el pont que salva les vies del tren. Deixam a la dreta les esmentades cases de possessió [20 min], un important latifundi que ja apareix documentat a començament del segle XVII.

Des del camí de Son Palou obtenim aquesta bella panoràmica del puig Ventós i les cases des Puig a baix.

[25 min] Així arribam a la cruïlla on el camí del Raiguer (forma oficial del primitiu Reguer) travessa el que hem seguit fins ara. Giram a la dreta (nord-est), en un tram en què aquest històric camí fa de partió entre els municipis de Consell i d’Alaró. El primer va ser segregat del segon l’any 1925. Un poc més endavant [30 min], abandonam l’asfalt per la banda esquerra i prenem el camí de Son Palou. Les cases d’aquesta possessió, d’estructura tradicional i harmònica, amb un ample portal que precedeix la carrera, les trobam a l’esquerra en els primers metres de recorregut. Continuam avançant en direcció nord-est, amb el puig Ventós al nostre davant, un poc decantat a l’esquerra, per un tirany enfaixat entre parets, que s’obre pas entre l’espessa vegetació que ha envaït el vell camí.

Recuperam l’asfalt a l’altura de les cases des Puig [40 min], a la banda esquerra d’un camí que a partir d’ara pren nom d’aquesta possessió, i les de Son Perot, a la nostra dreta. En aquest precís punt del nostre itinerari iniciam un suau i agradable descens fins a la carretera d’Alaró (Ma-2022) [50 min], a la qual ens incorporam cap a l’esquerra, per davant les instal·lacions de l’alberg S’Olivaret –estades i projectes–. Devers un quilòmetre després de la nostra incorporació a la calçada hem de tombar a la dreta pel camí de Bànyols (est), perfectament senyalitzat [1h 00 min]. Travessam el torrent de Solleric i cinc minuts després ens situam just davant les cases, a la intersecció amb el camí que, provinent de Binissalem, desemboca sobre el camí vell d’Orient, a la nostra esquerra.

Avançam cap a la dreta per contemplar la façana principal de les cases Bànyols [1 h 05 min], actualment sotmeses a un procés de transformació, tan profund com preocupant. Ateses les explicacions que del conjunt ‘d’atàvica bellesa’ ens facilita el filòleg i escriptor Tomàs Vibot en el seu llibre Mallorca interior. 15 rutes pel cor illenc. Volum II (El Gall Editor, 2019): “El portal forà és de manual, encapçalat per l’escut dels Puigdorfila, amb un filacteri que resa Ex Iacobo R. majoricam rex regnum ad fidelibus et de consilio scrutamini scripturas. Sobre ell descansen tres arcs de mig punt. Tal com apunta el topònim, es tracta d’una primitiva alqueria islàmica que ja apareix al Llibre del Repartiment. Des del segle XIII fou dels Puigdorfila, els quals la tingueren fins al segle XVIII, quan passà als Fortuny”.

Deixam Bànyols enrere i ens dirigim cap a llevant, entre la serra de Bellveure, a l’esquerra, i el puig de Can Cabrit, a la dreta. El camí fa una remuntada suau i ens deixa sobre un collet, a l’esquerra del qual tenim les cases de Can Moranta [1 h 15 min], ja dins el terme municipal de Binissalem. Nosaltres continuam tot dret pel tram més bell i espectacular del camí de Bànyols, conegut popularment com el Camí Romà. “Històricament apareix documentat a principis del segle XVII. Se sap que el 1821 es trobava en molt mal estat i que el 1861 fou declarat camí veïnal de segon ordre. Ha estat també denominat camí de Binissalem a Alaró per Terragrossa, camí dels Moliners i camí de Bànyols. Com a curiositat, al mapa de Mascaró-Passarius hi veim grafiat s’Empedrat” (Mallorca Interior, Vol II. Tomàs Vibot, 2019).

Mentre anam descendint, l’empedrat desapareix fins a ajuntar-nos amb el camí del Raiguer, al qual ens incorporam cap a la dreta [1 h 25 min]. En aquest tram de ruta s’ajunten les partions de terme de Binissalem, Alaró i Consell. Tot i que ja serà en arribar a l’altura del vell Pont Trencat [1 h 40 min] quan caminen sobre la frontera entre aquests dos darrers, un cop travessada la carretera d’Alaró (Ma-2022).

El pont Trencat

“El pont Trencat s’emplaça al camí del Raiguer, ran de la carretera d’Alaró-Consell, a la partió amb el terme alaroner. Documentat el segle XVI, té un arc de marès i la resta de la construcció feta de paredat. La seva denominació prové del fet que, més d’una vegada al llarg de la història, no s’hi podia circular a causa de les torrentades que el feien malbé. L’obertura, el juliol de 2000, de l’enllaç que va des d’aquest punt fins a la rotonda de la carretera de Palma-Port d’Alcúdia ha comportat la inutilització del tram del camí que passa per damunt” (Binissalem. Guia dels pobles de Mallorca, 2000).

Deixam enrere l’àrea recreativa del Pont Trencat i continuam la caminada pel serpentejant camí del Raiguer. A l’altura del camí de Son Jordi [1 h 50 min], voltam a l’esquerra i ens dirigim obertament cap a Consell. Primer, deixam a la dreta l’estació de tren [1 h 55 min] i travessam amb precaució el pas a nivell. Arribam a la confluència amb el camí dels Sollerics. Voltam primer a la dreta i poc després a l’esquerra pel passeig del carrer Nou o de Ferrer, que ens acompanyarà fins al centre de la vila, on hem iniciat aquesta ruta [2 h 10 min].