Esports 15/10/2021

De Son Net a Son Fortesa, trescant per la història de Puigpunyent

Volta llarga per les valls i boscos d’aquest sector de ponent de la serra de Tramuntana a l’ombra del misteriós i llegendari Galatzó

La ruta de la setmana.

PalmaEn aquesta ruta, amb inici i final a Puigpunyent, proposam una volta llarga per les valls i boscos que solquen i vesteixen aquest sector de ponent de la serra de Tramuntana, un paisatge cultural Patrimoni de la Humanitat que ens ajuda a connectar amb un valor essencial: el territori i la seva propietat. Son Net i Son Fortesa són dues de les possessions més emblemàtiques del terme municipal i paradigma de l’antiga explotació de la noblesa terratinent mallorquina. Una història molt ben descrita i estructurada en els tres volums de Puigpunyent pam a pam, segle a segle escrits per Tomàs Vibot i Just Hernández.

[00 min] Des de la mateixa parada del bus TIB (L-140), al camí de la Vela, darrere la biblioteca municipal, ens dirigim cap a la sortida del poble (sud/sud-oest) en direcció a Palma i Galilea. Arribam al pont de la Vila, cruïlla de camins, on deixam, a l’esquerra, la carretera (Ma-1041) que surt de Ciutat per Son Anglada. Travessam la Riera i continuam la nostra marxa tot dret cap a l’altre costat del poble. [05 min] Passam entre la façana principal de l’església de l’Assumpció de Nostra Senyora i l’antic fossaret, a la dreta, i les cases de Can Falet, a l’esquerra.

Lentament, sortim del poble per la carretera (Ma-1032) que uneix Puigpunyent i es Capdellà pel coll del Molí de Vent. A la vista tenim na Bauçana i el Galatzó i, a la nostra esquena, el puig de na Fàtima. Tot un entorn de llegendes d’antics i ocults tresors, de fantasmagòriques lluminàries nocturnes i de sanguinaris cavallers “on el voltor encara escura, claps de morta carnadura i ossos sense sepultura” (El Comte Mal, de Guillem Colom i Ferrà).

Ens acostam al torrent de Conques i al costat esquerra del portell de la finca de l’Albelló [20 min] hi trobam el primer indicador de la variant del GR-221 (Calvià-Estellencs) que ens duu ara pel camí vell entre Puigpunyent i Galilea –la Drecera Llarga. [35 min] Sortim al coll del Molí de Vent, i a l’altre costat de la carretera tenim la continuació del GR i el portell d’accés a Son Cortei. Continuam per la carretera en direcció al llogaret puigpunyentí (oest) fins a topar-nos amb el PK 8 [40 min], on abandonam la via pel camí de terra que trobam a la dreta. Un altre tram del camí vell –la Drecera Curta– que seguim fins a sortir del bosc per un vial de la urbanització dels voltants de Galilea [45 min].

Avançam pel carrer dels Bous en direcció al poble, que ja tenim a la vista, i deixam a la dreta el carrer de la Mola Gran –on trobam la casa de neu de Galilea, a uns 400 metres de la nostra posició. Pel camí de Can Pera arribam al carrer Major [50 min], a l’altura de la Roca de l’Encantament, un lloc amarat de màgia, i de l’antiga Casa del Poble, on foren detinguts i represaliats quatre veïns de la vila durant el cop d’estat del 1936. Aquí voltam a la dreta i ens dirigim a la part alta del poble.

[1 h 05 min] “A la confluència del carrer de Can Cabellut i el comellar dels Inferns hi trobam la font del Obis, coneguda popularment com la Manxeta. Es tracta d’un aljub subterrani dotat d’una bomba d’extracció manual. L’aigua es dipositava en una pica rectangular de pedra viva. Al damunt hi ha un plafó ceràmic que reprodueix el poema La Fontana de Bartomeu Guasp” (Son Cortei, Conques i Galilea. Tomàs Vibot i Just Hernàndez, 2009).

Continuam costa amunt pel carrer de la Font fins a assolir la part alta del poble, la Mola Petita. Giram a l’esquerra per un camí asfaltat que ens conduirà a un grup de xalets, anomenats Can Joan Petit i Can Fesol [1 h 15 min]. La continuació de la ruta és a la dreta de la nostra posició, podem travessar directament per un senderó que surt de davant Can Fesol o anar a cercar l’inici del camí, uns metres més endavant, a la dreta (nord-est).

Per un camí de ferradura, molt erosionat per les BTT, iniciam el descens cap a un coll sense nom que separa la vall del molí Paperer (dreta) i el Ratxo (esquerra), prop d’una antiga construcció –Sa Boal–, altre temps destinada a arrecerar el bestiar boví que pasturava per aquesta zona, dins terres de Son Net. En esser al coll [1 h 25 min], passam per davant un xalet –Es Cucui– i continuam carretera amunt en direcció a la font del Pi, amb el Galatzó de cara. Un quilòmetre més endavant [1 h 40 min], trobam un vial a la dreta. Ens hi ficam, deixam un nou vial que neix a la nostra dreta, i seguim tot dret, guiats per una fletxeta vermella que ens indica la direcció a seguir. [1 h 45 min] Allà on acaba l’asfalt neix un camí de carro que s’endinsa dins l’alzinar. Just després, trobam una bifurcació i giram a la dreta, de baixada. En el primer revolt del camí trobam un tirany que se’n va directe cap a una paret mitgera [1 h 50 min], darrere la qual continuam la caminada (nord-est).

Entram de ple dins el comellar de les Someres i deixam a la dreta [1 h 55 min] l’inici del torrent de la Coma, que baixa fregant els penyals de la mola de na Costitxa. Remuntam fins a un collet, al límit entre les possessions de Son Net i Son Fortesa [2 h 10 min], on trobam una bifurcació. Passam un portell sense barrera que trobam just davant nostre i entram de ple dins els dominis de la Muntanya, dins terres de Son Fortesa.

Un aire de gran rusticitat

El camí de carro gira a l’esquerra, passa per davant un forn de calç –a la dreta– i a poc a poc ens duu darrere les cases de la Muntanya [2 h 15 min]. Ubicades molt a prop del camí vell de Puigpunyent a Estellencs, entre la Teulera de Son Fortesa i l’antiga ermita de Sant Onofre, tenen un aire de gran rusticitat i actualment estan abandonades.

Una vegada som al camí vell d’Estellencs, seguim els indicadors de fusta del GR-221 en direcció a Puigpunyent. Passarem per davant la Teulera [2 h 20 min] i veurem una part de la síquia que abocava l’aigua de la font de l’Albelló als aljubs de Son Fortesa, que arreplegaven també les aigües de dues fonts molt properes: la de l’Aritja, i la de la Replegada o de la Creu de l’Ermità, anomenada així perquè a la dreta del camí [2 h 25 min], damunt una roca, hi veurem una creu posada en memòria de l’ermità Josep de Sant Antoni, mort despenyat aquí mateix l’any 1740.

En arribar a l’altura de les cases de Son Fortesa [2 h 35 min], continuam camí avall en direcció a la vila, vorejant el torrent del Salt, tributari de a Riera. Sortim a la carretera nova d’Estellencs (Ma-1101) i pel carrer Major tancarem el circuit davant la biblioteca municipal, al costat de la Casa de la Vila [3 h 10 min].