Esports 21/10/2022

La punta de s’Escullet, sobre l’extrem més oriental dels Amunts

Passejada per les belles marines del nord-est d’Eivissa i els paisatges interiors de feixes vestides de pinar i espesses garrigues

La ruta de la setmana

PalmaTornam a Eivissa per fer ruta, fita a fita, fins a s’Escullet. Un itinerari circular que des de Cala Sant Vicent, al municipi de Sant Joan de Labritja, ens acosta al litoral nord-est de l’illa a través d’un estrany i suggeridor topònim: Allà Dins. Som a l’extrem més oriental dels Amunts, un paisatge muntanyós d’alt valor paisatgístic que s’estén des del cap Nunó fins a Punta Grossa. El recorregut que us proposam combina paisatges interiors –pinar, garriga i sementers– amb el costaner, més àrid i rocallós. Tot plegat ens permet descobrir un vessant natural i cultural allunyat dels estereotips associats a l’illa.

L’objectiu de la ruta és fer el recorregut de Cala Sant Vicent fins a s’Escullet, una illeta situada a tramuntana de la punta de ses Formigues, a la costa de Sant Vicent de la Cala. A la cartografia històrica apareix amb el nom de s’Escullet, però sembla que la fonètica dels pescadors de la zona és Escullat. Tot i l’atracció que genera aquest entorn, val a dir que un cop l’has assaborit per la passa i la mirada, t’adones de la seva duresa, tant per terra com per mar. La vida agrícola no devia ser fàcil i tampoc la marinera, sempre exposada a les sacsejades constants del vent i de les ones.

Ubicam l’inici de la nostra caminada a la mateixa rotonda d’accés a Cala Sant Vicent, al final de la carretera EI-321. Ens situam en aquest punt perquè fins aquí arriba també el transport públic, la L-16C Santa Eulària-sa Cala. Recomanam que abans reviseu la disponibilitat i els horaris a eivissa.tib.org/es/autobús.

[00 min] Ens posam a caminar en direcció nord-est/est pel carrer Cala Sant Vicent C i, tot seguit, pel carrer Cala Sant Vicent E fins a la primera bifurcació. [05 min] Deixam a la dreta el vial senyalitzat com a ruta senderista, que ens duria al far de la Punta Grossa. Aquesta infraestructura, actualment fora de servei, va ser inaugurada l’any 1870 i la seva durada va ser breu –el seu llum s’apagà el 1916–. Seguim el carrer, que ràpidament s’enfila cap a la urbanització Allà Dins.

La Punta Grossa i el seu far, actualment en desús, tanquen per Llevant la rada d’Allà Dins.

Passam uns revolts costeruts fins que el vial que seguim assoleix un collet [15 min], després del qual descendeix suaument en direcció a aquest nucli urbà, iniciat els anys 80 sobre el vessant nord de la Punta Grossa. Allà Dins és un vell topònim que assenyala un espai terrestre amb línia de costa alta i rocosa, comprès entre el racó de sa Penya Blanca i es Clot del Llamp. Tot just enfilam el tram de carrer que baixa a la urbanització i la cala, hem d’identificar a la nostra esquerra una fletxa verda pintada sobre una pedra que marca l’inici del carrerany que seguirem a partir d’ara.

Avançam per dins el pinar i l’espessa garriga que actualment vesteix aquest entorn d’antigues feixes de secà. El camí està ben fresat i se segueix sense dificultat. Durant els mesos d’estiu són moltes les persones que el recorren a peu cercant la pau i frescor de les cales que dibuixen aquesta ribera d’alt valor paisatgístic. [35 min] Assolim una petita miranda, des de la qual gaudim d’una bella panoràmica del far de Punta Grossa i del Clot del Llamp, rere la qual trobam la bifurcació que obre i tanca el nostre circuit. De moment, prenem el sender de l’esquerra en direcció al pla de ses Formigues.

A poc a poc, ens allunyam de la serra d’en Negre (137 m), que deixam a la nostra dreta, al nord del torrent dels Ullastres. La caminada esdevé tranquil·la i sense grans desnivells fins a arribar a una tanca [1 h 10 min], actualment sembrada de vinya, immersa dins la zona coneguda com el pla de ses Formigues, a prop de Can Joan del Pla. Avançam cap a ponent per un camí de terra fins allà on comença l’asfalt [1h 15 min], on giram a la dreta (nord-est). A la següent bifurcació prenem el camí de l’esquerra, que desemboca sobre una gran esplanada [1 h 20 min]. La pista continua cap a l’esquerra, però nosaltres giram a la dreta, seguint unes marques de pintura verdes i liles, per prendre un senderó que, després d’una breu pujada, inicia el descens cap a la mar.

Cala d’Emboscar

[1 h 45 min] Ens situam sobre les penyes baixes que guaiten sobre la mar a l’altura de Cala d’Emboscar, a ponent de la península que forma la punta de ses Formigues, cap on dirigim les nostres passes seguint les fites que dibuixen un caminoi per damunt la plana rocosa. De cap a mestral podem veure el far que sobre la punta Moscarter il·lumina aquest tram de costa des de 1977. Avançam tot dret fins a assolir la punta des de la qual gaudim d’una visió precisa i propera de l’illot de s’Escullet [1 h 50 min] i un poc més endavant, dins la mar, els esculls de ses Formigues. Aquest topònim costaner, juntament amb el de la punta del mateix nom, apareix documentat l’any 1555 en un mapa de les Pitiüses que realitzà Gianbattista Calvi (font EEIF).

La punta de s’Escullet, la marina erma i rocallosa del nord-est d’Eivissa.

Un cop hem voltat per damunt la punta de ses Formigues, el sender s’orienta vorera la mar de cap a xaloc. Les fites i un camí de bona traça ens hi duen còmodament. Ara és el moment de superar l’aresta que baixa de la serra d’en Negre, a l’altura del cap Negret. [2 h 10 min] Canviam de vessant i entram dins l’àmbit de s’Aigua Dolça, al fons del comellar que solca el torrent dels Ullastres. Arribam a la bifurcació d’on arranca, a l’esquerra, el camí que baixa a la cala [2 h 20 min], una rada gairebé perfecta closa entre la punta del Jonc i el cap Negret. S’hi arriba per un camí una mica estimbat i desfet que arriba al pedregar, a vorera de la mar. Si no tenim intenció de nedar, podem continuar tot dret. El sender inicia un ascens per anar a tancar el circuit allà on l’hem obert al començament de la ruta [2 h 35 min]. A partir d’aquesta nova cruïlla continuam avançant en direcció al nucli urbà d’Allà Dins [2 h 50 min]. Un cop hem sortit a l’asfalt de la urbanització, tot just ens queda desfer passes fins a la rotonda d’accés a Cala Sant Vicenç [3 h 05 min].