Barça

Puma s’interessa pel Barça, que vol revisar el contracte amb Nike

La multinacional alemanya, immersa en una potent expansió, somia amb l’equip blaugrana

4 min
L'expansió de Puma: les botes de Griezmann, la samarreta del València i la pilota de la Lliga

BarcelonaFa més de dues dècades que el Barça està associat a la marca Nike. Concretament, des del 1998, quan la multinacional nord-americana va passar a vestir el club blaugrana en detriment de la italiana Kappa, que havia agafat el testimoni de la mítica Meyba. Amb la revisió del contracte amb Nike que va segellar Manel Arroyo el 2016, llavors vicepresident encarregat de l'àrea de màrqueting i de mitjans, el vincle entre l'entitat blaugrana i el gegant de roba i material esportiu va passar de finalitzar el 2018 a allargar-se fins al 2028 -amb cinc anys inicials i cinc més d'extensibles-. Però, malgrat que el contracte té encara una validesa per anys, tant el Barça com Nike tenen interès en asseure's i revisar la seva entesa.

D'una banda, a l'entitat blaugrana li agradaria guanyar autonomia en alguns àmbits pel que fa a l'explotació de diferents línies de negoci. Voldria, en aquesta sentit, tenir més capacitat d'autogestió i decisió respecte a Nike en parcel·les com el comerç electrònic, que suposa una gran font d'ingressos, i també en aspectes que van més enllà del material esportiu, com ara la roba i el calçat de carrer. De l'altra, la multinacional nord-americana, immersa en un pla de retallades que afecta diferents nivells, voldria renegociar les quantitats anuals que paga al Barça. És només un dels punts sobre els quals tant el Barça com Nike consideren que cal asseure's i parlar per revisar un contracte signat fa anys. En la línia de guanyar autonomia, l'entitat blaugrana ja va recuperar a partir de l'1 de juliol del 2018 l'explotació de les tendes i del comerç al detall per gestionar-lo de forma directa a partir d'una societat de nova creació, Barça Lisensing and Merchandising (BLM), després de 16 anys en mans de FCB Merchandising, una empresa propietat de Nike.

El gegant nord-americà paga una xifra pròxima als 100 milions d'euros anuals, quantitat a la qual el Barça hi ha de sumar els ingressos que genera a partir d'haver recuperat el 2018 l'explotació directa de les botigues. Des de la marca de roba esportiva creuen que caldria reformular les xifres, entre altres conceptes. Entenen que la realitat econòmica després de l'impacte de la pandèmia del coronavirus ha de ser un dels motius per rebaixar aquestes quantitats.

Enmig d'aquest estira-i-arronsa, una tercera part s'ha deixat veure. Segons ha pogut saber l'ARA, Puma s'ha aproximat a l'entitat blaugrana, sense que hi hagi contactes oficials però sí interès per la situació. En els últims anys la marca de roba esportiva alemanya està duent a terme una potent expansió i ha mostrat el seu interès per apostar fort pel club barceloní (juntament amb el Reial Madrid i el Manchester United, el Barça és un dels clubs més cotitzats per les marques esportives d'abast mundial). El Barça, però, té contracte amb Nike i és difícil imaginar-se, almenys de cara a les dues pròximes temporades, que pugui trencar el lligam amb el gegant nord-americà. A més, havent-hi contracte vigent, posar fi al vincle amb Nike hauria de passar per una rescissió de mutu acord o, si no, caldria anar als jutjats i que fos un tribunal qui fixés la indemnització pertinent.

L'aposta forta de Puma

Dins de l’expansió de Puma, hi nombrosos exemples dels últims anys. El setembre del 2020 va signar un contracte milionari amb Neymar Jr, tant perquè porti i promocioni les seves botes de futbol com per vestir-lo amb roba i calçat de carrer. El davanter brasiler va estrenar aquesta nova relació publicitària després d’estar 15 anys vinculat precisament amb Nike. Puma també té en nòmina altres futbolistes d’abast planetari com els matalassers Luis Suárez i Jan Oblak, així com el blaugrana Antoine Griezmann. De fet, en línia amb aquesta aproximació al Barça de l’empresa alemanya, Òscar Mingueza porta des del curs 2020-21 també botes d’aquesta marca, que celebra igualment l’arribada d'un altre dels seus patrocinats, el Kun Agüero. 

En un mercat futbolístic dominat en gran part per Nike i Adidas, Puma pensa en gran. A banda dels noms propis de futbolistes com els esmentats, l'empresa alemanya vesteix els equips del City Football Group –amb el Manchester City al capdavant–. Aquesta aposta forta pel club citizen va néixer el 2019, quan els anglesos van decidir acceptar una oferta multimilionària de Puma –Financial Times la va xifrar en 700 milions d’euros a raó de 10 anys de vinculació– i posar fi a la seva relació amb Nike. La marca també va fitxar Pep Guardiola, tècnic del City, com a ambaixador.

La reacció de Nike, que a la Premier compta amb el Chelsea com un dels seus grans puntals, va ser tirar de talonari mesos després per passar a patrocinar el Liverpool. A la Lliga espanyola, a banda de vestir el València, Puma és la marca proveïdora de la pilota amb què es juga el campionat des del curs 2019-2020, desbancant així Nike d'un lloc que havia ocupat durant 23 anys. Ara la multinacional alemanya somia amb el Barça.

704 milions de pèrdues

Nike va registrar unes pèrdues de 704 milions d’euros entre el març i el maig del 2020, en gran part com a conseqüència de l’impacte que va tenir el tancament de tendes de físiques arreu del planeta per culpa del covid. En el mateix període trimestral del curs 18/19, abans del virus, va acumular un benefici net de 882 milions.

Avui dia el gegant nord-americà està en una línia ascendent i, tal com recull el portal especialitzat en la indústria de l’esport 2Playbook, el seu benefici net es va disparar un 71% entre el desembre i el febrer passats (corresponent al tercer trimestre de l’any comptable de la companyia) i que suposa un resultat de 1.213 milions en aquest període. La companyia, però, ha seguit aplicant un pla de reducció de plantilla –que també ha afectat a alts càrrecs– en diversos països europeus, també a Espanya, que va engegar el juliol de l’any passat. Aquest reajust també passa per redefinir la seva relació amb el Barça, que busca ingressos per refer el forat econòmic que pateix. De fet, el club blaugrana presentarà a la pròxima assemblea unes pèrdues d'entre 350 i 400 milions.

stats