Esports 02/01/2016

Una politja i una corda per asseure's al volant: competir amb camions, el nou repte d'Albert Llovera per al Dakar 2016

El pilot andorrà explica com afronta aquest nou repte, en què per primer cop conduirà un camió

Nuria García
3 min

BarcelonaAlbert Llovera, pilot paraplègic andorrà, és una d'aquelles persones que encadenen un repte darrere un altre. Després que als 18 anys patís un accident d'esquí que el va deixar en cadira de rodes, va decidir canviar la neu per les quatre rodes i es va passar als ral·lis. Ara, anys més tard, i després d'haver participat tres cops al Dakar i d'haver-ne acabat un –l'any passat va ser 41è de la general–, ha decidit fer un pas endavant: aquest 2016 competirà en la categoria de camions.

Albert Llovera, amb el camió amb el que competirà al Dakar / TATRA

"La veritat és que no m'ho havia plantejat mai! De fet, només he conduït el camió per autopista!", diu Llovera dies abans de viatjar cap a Buenos Aires. "Em van trucar 15 dies abans que es tanquessin les inscripcions perquè se'ls havia lesionat un pilot, em van preguntar si estava lliure i primer els vaig dir que depèn. Jo volia anar amb un camió de cursa, no d'assistència. Quan em va dir que sí, que era de carrera, vaig acceptar", recorda, abans d'apuntar: "L'objectiu és acabar, a veure si ho aconseguim".

Després d'aquesta trucada, es va posar tota la maquinària en marxa. El camió va viatjar fins a Itàlia, on l'empresa Guidosimplex es va encarregar d'adaptar-lo perquè Llovera el pogués conduir. "El Tonino, el meu mecànic, es va quedar a la fàbrica. Vam enviar el camió de la República Txeca a Itàlia, i entre quatre persones, dia i nit, van poder adaptar-lo", afegeix. Llovera va carregar el cotxe amb algunes coses necessàries per anar al Dakar –una altra cadira, una capsa amb barretes de proteïnes, el casc...– i se'n va anar a Roma. "En un dia vaig arribar-hi i a l'endemà vaig poder provar el camió per primer cop... i perquè no me'l van deixar provar abans!", explica el pilot.

Llovera arriba al Dakar havent provat el camió tan sols per autopista "des de Roma fins a París". "Tocarà anar improvisant. Quan has fet quilòmetres abans de començar, saps què et trobes quan arribes a l'oficina. On tens el llapis, on l'ordinador... i el més important, la reacció que tindràs quan hi hagi un salt, per saber com has de posar la roda quan tornis a tocar terra. Ara això serà una sorpresa", comenta.

Pujar al camió amb una politja

Quan fa dos anys va decidir competir amb un Buggy, va haver d'aprendre a asseure's darrere del volant entrant per la finestra. Ara, la complicació és que el camió és molt més alt i no hi pot accedir sense ajuda. "Hem instal·lat una politja a la part de dalt del cotxe, i m'ajuden a pujar entre el mecànic i el copilot. Un cop sóc dalt, m'agafo a les barres i ja em puc asseure al volant", diu. "És que és superalt, l'aparell!", afegeix, mentre se li escapa una rialla.

Albert Llovera puja al camió amb l'ajuda d'una politja i una corda / TATRA

Pel que fa a les adaptacions per poder conduir el camió –és el seu primer cop–, Llovera ha hagut d'aprendre com pilotar-lo. "Al canvi hi ha quatre marxes, i després hi ha un botó que l'apuges i te'n trobes quatre més, de la cinquena a la vuitena. I després, un altre botó per a les mitges", explica. "Vaig bastant conscienciat que a l'inici les coses no aniran bé i que haurem d'anar remuntant", avança.

Llovera explica que "no té res a veure" conduir un cotxe i un camió. "Em que em fa més por és que és molt ample. Jo, amb el Buggy, passava per llocs que ara amb el camió no podré! El Pep Vila [pilot de camions] em deia que ell no passa per segons quins llocs, que fa la volta per evitar complicacions. Ja m'ha advertit, que no puc punxar, ni desllandar... i que cal anar molt amb compte amb les bolcades!", comenta.

stats