Com podem combatre el fred?

Molts esportistes decideixen refugiar-se en gimnasos i pistes per evitar el fred

Amb l'arribada de l'hivern molts esportistes decideixen migrar als gimnasos o a les pistes 'indoor' per refigurar-se del fred, però aquesta decisió perjudica greument l'estat físic i el rendiment de l'atleta. El millor entrenament és aquell que combina els dos àmbits esportius, l''indoor' i l''outdoor', l'interior i l'aire lliure, aquell que obliga a l'esportista a adequar-se a diferents condicions climatològiques durant l'exercici físic.

És per això que l'atleta no ha d'evitar les condicions meteorològiques adverses per simple comoditat i, per contra, s'hi ha d'adaptar, a fi de treure el seu millor rendiment davant qualsevol condicionant meteorològic.

El fred de l'hivern és un dels elements climatològics que més frena els esportistes a l'hora de realitzar l'exercici físic a l'aire lliure. Per tal d'evitar aquesta situació s'han de tenir en compte una sèrie de consells per facilitar l'activitat física en situacions en què la sensació tèrmica és més baixa de l'habitual.

La indumentària

Per lluitar contra el fred es recomanable que l'esportista es posi diverses capes de roba. Començant per una camiseta tèrmica que aïlli la pell del fred. La roba per entrenar durant l'hivern ha de ser impermeable i ha de permetre una transpiració correcta. Si no es compleixen aquests requisits la roba pot suposar un problema més per a l'esportista durant l'entrenament. També és recomanable l'ús d'una jaqueta tallavent, ja que no només facilita l'exercici físic sinó que també evita la deshidratació.

Un altre dels aspectes que s'han de tenir en compte és la protecció de les zones que no cobreix la roba. L'ús de bufs, guants, calcetins tèrmics i malles d'hivern eviten que l'esportista pateixi una sensació tèrmica enganyosa.

 

La importància de la hidratació

La hidratació cobra una importància extra amb baixes temperatures perquè l'organisme tendeix a emmagatzemar energia en forma de calor davant aquesta situació, de manera que la sensació de set no és tan intensa a l'hivern com a l'estiu. Per això cal tractar de mantenir el cos ben hidratat, tant amb begudes isotòniques durant la sessió, com amb els dos litres d'aigua diaris recomanats. 

L'escalfament 

A l'hivern l'escalfament adquireix més importància. Amb les temperatures baixes l'esportista ha de dedicar més temps a l'organisme per a un millor rendiment físic i per evitar algun tipus de contracció muscular o alguna lesió. 

Augment de la fatiga

Amb baixes temperatures la fatiga no sol aparèixer al mateix moment que quan l'activitat física es duu a terme en condicions ambientals més càlides. Deixar-se dur per una sensació de confort en ple rendiment físic pot conduir a un excés innecessari de càrrega d'entrenament. 

EDICIÓ PAPER 09/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF