La guantera

El Circuit vol celebrar l’aniversari renovant la F1 i MotoGP

Els principals esculls per anunciar l'acord són la durada del contracte i les obres de millora en zones estructurals

Imatge d'arxiu del Circuit de Catalunya.
5 min

BarcelonaDivendres passat va fer trenta anys de la inauguració oficial del Circuit de Barcelona-Catalunya, on el 29 de setembre del 1991 s’hi va fer el primer Gran Premi de F1. Durant tres dècades, al calendari d’activitats d’aquesta instal·lació s’hi han anat afegint curses i esdeveniments de manera contínua fins a arribar a acollir, com aquest any, proves de quatre campionats mundials. El de Superbikes d’aquest cap de setmana n’és un exemple.

Ara, després de tres dècades, el Circuit està en una cruïlla, en un punt crucial de la seva història. En un moment en què l’economia del país està com està, ha de decidir quin és el model d’explotació que vol tenir en el futur, i quin és el sentit que ha de donar a la seva existència.

Des del juliol, Roger Torrent ocupa el càrrec de president del Circuit, “encara que de manera transitòria, tot esperant la incorporació d’una persona amb un perfil professional que lideri el procés de transformació que ha de viure i que tingui una visió de com es pot maximitzar a través de l’explotació dels recursos propis que pugui generar”, com va explicar el conseller d’Empresa i Treball al podcast Cafè del pàdoc.

El Circuit ha estat en discussió moltes vegades, sobretot per les pèrdues que ha anat arrossegant durant els anys, fonamentalment per l’elevat cànon per organitzar-hi les curses de F1. Però els beneficis repercutits de manera indirecta en l’economia de la seva zona d’influència aconsellen mantenir la permanència del que s’ha considerat una veritable infraestructura d’estat. 

L’Ajuntament, i ara ERC, de cara

Dijous, a la presentació oficial de la cursa de Superbikes, Francesc Xavier Marcé, regidor de Turisme i Indústries Creatives de l'Ajuntament de Barcelona va explicar: “Hem fet un petit estudi dels últims mesos durant la pandèmia sobre les fortaleses de la marca Barcelona i la seva reputació i ha tornat a sortir el Circuit com a peça fonamental. El món dels hotelers, del comerç i de la restauració ens demana que les proves mundials es mantinguin a Barcelona, al Circuit, i hem de ser-hi tots. Per tant, benvingut el vostre treball, compteu amb nosaltres. Ens interessen molt les proves que es fan aquí i el paper pedagògic del Circuit”. Les paraules de Marcé concorden totalment amb el que va expressar Jaume Collboni en l’acte oficial previ al Gran Premi de F1, quan va reiterar la voluntat de l’Ajuntament de la capital catalana de donar suport a la Generalitat en el seu compromís amb aquest recinte esportiu.

El departament d’Empresa i Treball fa temps que prepara un pla estratègic per definir-ne el futur, i aquest estiu la patronal Pimec va proposar transformar el Circuit en un hub tecnològic destinat a treballar en els nous formats de la mobilitat del futur, que passa pel vehicle elèctric com hem pogut veure recentment al Saló de l’Automòbil de Munic i aviat veurem a l’Automobile de Barcelona.

El futur serà elèctric?

Des de fa alguns mesos volta per les taules de diferents despatxos catalans un projecte per convertir el traçat de Montmeló en la primera pista del món que disposaria d’una superfície per fer competicions a vehicles elèctrics que carregarien l’energia necessària per funcionar a través d’un entramat a l’asfalt fet amb plaques d’inducció. Una autèntica revolució que, de tota manera, podria entrar en conflicte amb les competicions més tradicionals, com la F1 i MotoGP, el leitmotiv original de la creació del substitut de la llegenda de Montjuïc.

Aquesta idea concorda amb la creació d’un centre d’I+D+I que proposa Pimec i que forma part del pla de desenvolupament urbanístic (PDU) de la zona, que vol potenciar i donar una nova orientació a la indústria de l’automòbil i a les pimes de la comarca “per evitar tancament de fàbriques, més deslocalitzacions i atraure noves inversions de capital”, segons explica Daniel Boil, president d’aquesta patronal al Vallès Oriental.

Josep Lluís Santamaria, que des de l’estiu del 2020 exerceix de director general del Circuit, és “molt optimista” en relació amb la renovació dels contractes que han de garantir la continuïtat de la F1 i de MotoGP en aquest espai.

Imatge nocturna del Circuit.

Diverses fonts del Circuit han manifestat la satisfacció per la manera com s’estan portant les negociacions des del Govern en els últims temps. De fet, una representació d’Empresa i Treball va assistir al Gran Premi de la Gran Bretanya, a Silverstone, i es van reunir amb Stefano Domenicali, CEO de F1 Group, per abordar la renovació del contracte que ja s’ha acabat.

La setmana passada, al GP d’Itàlia, corria pel pàdoc un precalendari per al 2022 amb la tornada dels tests d’hivern al Circuit (del 23 al 25 de febrer) i la celebració de la cursa inicialment programada pel 21 de maig. Indicadors més que favorables.

Les renovacions, encaminades

Els principals esculls en aquests moments són la durada del contracte i les obres de millora que s’haurien de fer en algunes zones estructurals del Circuit. “Cal refer el vial de serveis i millorar els punts de subministrament d’aigua i electricitat per als equips, com també el pàdoc, que requereix d'asfalt nou”, diu Santamaria.

Tot plegat suposaria una inversió de prop de 100 milions d’euros, la qual cosa pot ser un problema si això no té una incidència directa en els gradients de l’escalat del cànon d’aquest contracte. A priori, i després de conèixer de primera mà com són els serveis i infraestructures de molts circuits que acullen grans premis del campionat, i que no han estat pas apressats amb la mateixa urgència, fa la sensació que la millora d’instal·lacions –que estaria molt bé– és una excusa. I no queda gaire clar qui la posa. Creguin-me si els dic que recintes històrics com Monza, Spa-Francorchamps i Hungaroring ja voldrien tenir el nivell dels recursos que complementen el traçat de la pista catalana, tot i el desgast evident de tres dècades fent-los servir.

Torrent va explicar, en la conversa radiada: “La voluntat del Govern és obtenir una renovació a llarg termini, que ens doni estabilitat. Volem que la F1 i les motos es quedin a casa per molts anys. Però ara ens cal un GPS que ens marqui quina és la ruta que volem fer”.

De moment, pel que fa a les motos –tot i que el contracte ja s’ha acabat també, i que “oficialment” encara no està renovat–, la publicació del calendari de la pretemporada 2022 preveu les mateixes quatre curses que s’han fet els últims anys a l’Estat –entre aquestes la de Catalunya–, amb la qual cosa es dilueix la necessitat d’introduir rotacions en aquestes curses, com havia explicat fa més d’un any Carmelo Ezpeleta, el màxim executiu del Mundial de motociclisme.

Ara s’entén una part d’aquest optimisme envoltat de tanta opacitat, i les bones perspectives també de cara a la continuïtat de la F1.

stats