Esports 17/02/2023

El Capità, el tercer cim més alt de la serra de na Burguesa

Itinerari per terres de l'antiga possessió de s'Hostalet fins al puig Gros de Bendinat, una elevació majestuosa sobre la badia de Palma

PalmaNa Burguesa és una serra per reivindicar: per la importància del patrimoni natural i per la rellevància del paisatge cultural. Un conjunt de muntanyes que s’estenen entre els municipis de Palma, Puigpunyent i Calvià i que representen una avantsala espectacular de la serra de Tramuntana per l’extrem més occidental. En aquesta ruta ens acostarem a una de les seves principals elevacions, el puig Gros de Bendinat, des del vessant calvianer de la Costa d’en Blanes. Aquesta urbanització se situa en terreny de la finca de s’Hostalet, propietat de la família Blanes, que en promogué la urbanització l’any 1963.

En el llibre Aproximació a la toponímia i l’antroponímia de Calvià (Ajuntament de Calvià, 2018), l’autor, Josep Noguerol i Mulet, assenyala el topònim El Capità referit al puig Gros de Bendinat (també conegut com puig Gros de Portals) i l’existència d’un telègraf militar, tot i que –segons l’investigador històric Àngel Aparicio– es tractà d’un destacament militar situat dalt del cim, a mode d’observatori sobre la badia de Palma durant els anys posteriors a la Guerra Civil i a l’inici de la Segona Guerra Mundial. Referent al topònim Capità, no sabem si té connotacions militars o llegendàries (el Capità Negre, un personatge aventurer que corria per aquelles muntanyes amb la seva colla de bandejats –Llegendes i tradicions de les Balears. Miquel Ferrà Martorell. Edicions Documenta Balear, 1995–).

[00 min] L’inici de la caminada és en un dels vials alts de la urbanització Costa d’en Blanes, concretament al carrer de Sant Tomàs. Just allà on travessa el comellar de s’Hostalet, ben senyat per la torrentera que hi baixa, trobam a la banda de la muntanya del vial dues columnes de totxo que marquen l’entrada al camí de la coma dels Hostalets. Ben aviat topam amb un portell de ferro que es pot obrir sense cap problema i que ens obre el pas cap a un camí de carro, ample i clar, que s’endinsa pel bosc en direcció nord-oest. [15 min] Sobre un revolt molt pronunciat cap a l’esquerra, hem de prendre tot dret per dins el comellar. Al principi sembla un tirany, però prest descobrim que es tracta de la continuació del camí per l’interior del comellar.

'Arc de sa coma des Clot des Cero', un pont de pedra espectacular de més de sis metres d'altura.

Començam a guanyar altura de bon de veres per un camí de carro, envaït de vegetació, que apunta cap a un comellar rost i estret. Pels pendissos de la dreta ens apareixen nombrosos covals i balmes, en alguns casos emprats com a refugi dels animals o dels pastors que hi transitaven i tan significatius com la cova del Romaní. Ens començam a endinsar per la part més estreta de la coma de l’Hostalet i, després d’uns revolts del camí que ens ofereixen una agradable perspectiva cap a la mar, observam a la banda esquerra un vistós pont de roca [25 min], conegut com a ‘Arc de sa coma des Clot des Cero’, que a la part central fa una altura de sis metres. A partir d’aquí la ruta s’encaixona i el camí es fa més estret, sempre seguint la part central del comellar vestit de pinar i garriga, i amb qualque revolt en forma de ‘caragol’.

Just quan el camí gira cap a ponent i sembla aplanar-se [50 min], s’obre una clariana a la dreta que ens indica amb precisió la ubicació del Clot des Cero, una de les 400 coves catalogades a tota la serra de na Burguesa (font: mallorcaverde.es). Considerada d’especial interès biològic, té la forma d’una carabassa buida i una fondària de 16,5 m. [55 min] El sender desemboca sobre la pista que connecta el coll dels Pastors amb el puig de les Creus. Si tombam un moment a l’esquerra i caminam un breu tram de cinc minuts, podem gaudir d’una bella panoràmica. Tot seguit, tornam enrere i prosseguim la marxa cap a llevant.

El punt més alt

A partir d’ara i fins a pujar dalt del puig Gros de Bendinat anirem fent passes per una pista de terra amb trams planers i que ens ajuda a guanyar altura d’una manera còmoda i agradable. [1 h 05 min] Deixam a la dreta un camí ample que baixa perpendicular a la costa en direcció a la Costa d’en Blanes per la serra de s’Hostalet. [1 h 30 min] Arribam a la cruïlla on la pista pren en dos sentits totalment oposats. A l'esquerra cap al coll dels Pastors, punt de confluència d’una mar de camins important; nosaltres tombam a la dreta en direcció a Bendinat. Passam una barrera de fusta i pocs metres després, a la dreta, veurem les fites que ens assenyalen la pujada al punt més alt de la nostra ruta. Un darrer esforç i ja som a dalt [1 h 40 min]. Després dels Puntals de Valldurgent (511 m) i el puig d’en Bou (503 m), el puig Gros de Bendinat és el tercer cim més alt de la serra de na Burguesa, la qual pren nom de la família Burgues, que entre els segles XV i XVII posseïren aquestes terres. La panoràmica de 360º des d’aquest punt és senzillament espectacular. Cap a l’interior podem contemplar la Mola de s’Esclop, el Galatzó, la mola de Planícia i la Fita del Ram. De cap a la costa, destaca sobretot Illetes i la seva torre del segle XVI.

Des del sender de baixada del puig Gros de Bendinat s'obté una imatge meravellosa de la torre d'Illetes, del segle XVI.

Iniciam el descens des del vèrtex geodèsic que hi ha sobre el cim de la muntanya per un tirany que pren en direcció a la costa (sud-oest). La baixada és ràpida i pedregosa, a causa de l’erosió del camí a causa del pas de bicicletes de muntanya. El senderó s’acosta a la pista que baixa cap al golf de Bendinat i la font de s’Ermita, tot i que no arribam a tocar-la. [2 h 05 min] El senderó desemboca sobre un camí que prendrem cap a la dreta per anar tancant el circuit. En un dels primers revolts deixam a la dreta una vella pedrera, que en alguns mapes apareix grafiada com ‘de ses Pasteretes’, topònim semblant al de la serreta per on baixa la pista que uneix el coll dels Pastors amb el golf de Bendinat. [2 h 20 min] Sortim sobre un camí més ample i en més bon estat, giram a la dreta (oest) i ens dirigim cap a l’interior de la coma dels Mussols. El descens es fa més ràpid i còmode. Entram a l’interior del comellar, estret i sinuós, amb petites balmes a l’altura del camí i un forn de calç [2 h 35 min], després del qual assolim una bifurcació clara. A l’esquerra just tenim un senderó que travessa l’autopista per baix i connecta amb la urbanització de Bendinat. Nosaltres seguim la pista de terra ampla que aviat desemboca sobre un vial asfaltat de la Costa d’en Blanes [2 h 40 min]. Sortim cap a la dreta i seguim el carrer de Santa Lavínia, que ens conduirà fins al de Sant Tomàs. En travessar el comellar de s’Hostalet podem donar per finalitzada la ruta [3 h 00 min].