Esports 15/04/2022

El camí de l’Aladern, la senda d’un passat remot del Barranc

Un recorregut breu i vertiginós per l’interior del torrent de Lofra des del qual assolir una nova perspectiva del canó i el seu entorn

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta explorarem un dels racons menys coneguts del barranc de Biniaraix, el camí de l’Aladern. Es tracta d’una antiga via de comunicació –algunes fonts l’assenyalen com el camí primitiu del Barranc- entre el camí Vell i el salt dels Cans, pel vessant dret del torrent. Arranca a prop del gorg d’en Catí, a poca distància del coll d’en Se. Té un traçat vertiginós i requereix certa experiència per seguir-lo. El punt de partida el situam a l’entrada de l’Alqueria del Comte, a la cantonada de l’edifici modernista de Can Bala, de 1918, en el creuer dels camins de Fornalutx i Biniaraix, sortint de Sóller pel carrer de la Lluna, als peus de la creu de terme de 1886.

[00 min] Des de Can Bala ens dirigim cap a Biniaraix. Primer travessam l’interior de l’Alqueria del Comte pel carrer d’Ozones. Passam entre la font de l’Ullet, a l’esquerra, i la tafona de Can Det, a la dreta. Tot seguit ens venen l’oratori de Sant Felip Neri i Can Pons, tots dos a la dreta, essències d’aquest bell llogaret solleric. Avançam entre cases i horts de tarongers, i vorejam el torrent de Biniaraix, mentre observam embadalits aquest immens i monumental clivell de la serra que és el Barranc, coronat pel Morro d’en Joi, a l’esquerra, i els Cornadors, petit i gran, a la dreta.

Entram a Biniaraix [15 min] pel carrer de la Trinitat. Hi accedim per unes escales empedrades que trobam a l’esquerra. Immediatament després giram a la dreta pel carrer de Sant Guillem, que ens conduirà fins a la plaça de la Concepció, on trobam l’església, la vella tafona de Can Det i uns bars que són punt de trobada dels senderistes en acabar la ruta del Barranc. Sortim del llogaret pel carrer de Sant Josep i acabam a la placeta de les Rentadores [25 min], actualment dedicada al francès Jean Dausset, premi Nobel de Medicina i Cirurgia, i Fill Il·lustre de Sóller. Giram a la dreta per davant el casal de Cas Don, del segle XVII, seguint els indicadors del GR-221.

Can Catí és la casa més antiga de l’antiga alqueria del Barranc, a mitjan camí entre Biniaraix i Lofra.

Deixam enrere l’asfalt, ens endinsam dins la fondalada a l’ombra de ses Solanes i als peus dels majestuosos Cornadors, i prenem contacte amb el torrent del Barranc, unió dels torrents que Lofra i del Verger. [35 min] Hi trobam l’habitual combinació de pont, gual empedrat i pedres passadores sempre que el camí l’ha de travessar. A partir d’aquí comença el camí empedrat, amb les característiques ratlletes per evacuar l’aigua i els escopidors, per impedir una sortida accidental del camí. Assaborim ja el paisatge icònic del Barranc, marjades i oliverars infinits que s’enfilen a tall de cel.

Després d’uns trams planers, on deixam a la dreta el desviament del camí vell, i qualque cap amunt no gaire exigent, [50 min] arribam a ses Voltetes, un pas emblemàtic del camí del Barranc, amb els seus revolts tancats que remunten esponerosos un penyalar previ a l’entrada a s’Estret [1 h 05 min]. En aquest indret, on les muntanyes s’estrenyen i el camí s’anivella amb el barranc, podem veure a la dreta una pedra senyada: és la Potada del Cavall del rei En Jaume. Un lloc de llegenda!

[1 h 15 min] Arribam a la cruïlla del camí del Barranc i del Verger, a l’altura de Can Silles. Davant nostre, a l’altre costat del torrent, tenim Can Catí. Les tres possessions, Can Catí, Can Silles i es Verger, conformaren en època musulmana un alqueria al bell mig d’aquesta via estratègica entre la vall de Sóller i Almallutx, un dels darrers refugis de la resistència sarraïna després de l’arribada del rei En Jaume el 1229. [1 h 20 min] Abandonam el camí principal i ens desviam a la dreta pel camí vell del Barranc, en direcció al coll d’en Se. En haver travessat el torrent de Lofra -a l’esquerra ens queda el gorg d’en Catí-, el camí remunta suau. Hem d’obrir bé els ulls, perquè aviat veurem un portellet sense barrera a l’esquerra i una fita [1 h 25 min].

Camí de l’Aladern

Enllaçam amb un tirany que fa estretes ziga-zagues, el seguim fins a veure una fita grossa sobre un marge, a la nostra esquerra [1 h 30 min]. Recorrem la marjada fins al final, on trobam una figuera morta, darrere la qual descobrim l’inici del pas, l’arrancada del camí de l’Aladern. Segons els experts, es tracta d’una antiquíssima via de comunicació, probablement la primera, que recorria l’interior del barranc, el tram final i més elevat, des de l’alqueria del Barranc fins a l’alqueria de Lofra. En aquest primer tram ens trobam amb un marge sòlidament bastit sobre la roca i que s’eleva vertiginós per damunt la fondalada.

Després d’aquest primer contacte amb el camí de l’Aladern [1h 35 min], arribam a una bifurcació poc clara. L’opció més evident és la que no hem de prendre. El camí baixa cap al torrent i s’enfila per unes marjades en el vessant oposat al nostre. L’opció correcta en aquest punt és girar bruscament cap a la dreta i, tot seguit, començarem a veure fites, que ens aclariran dubtes en els punts més conflictius. A partir d’aquí, el camí traça un recorregut complex i exposat, però molt ben resolt, per un pendissos rocallosos als peus del Cornador Gran, a la dreta del torrent. La caiguda d’arbres i pedres que dificulten el pas, a més d’una nul·la conservació del camí, ens ho posen un poc més difícil, però l’experiència del paisatge viscut i sentit bé que ho paga. Obriu bé els ulls i no faceu passa sense tenir-la ben clara.

Perspectiva del torrent de Lofra quan frega per baix els penyals del Salt dels Cans.

[2 h 10 min] Topam amb una tanca de filferro i un botador fet de troncs. A baix, a pocs metres, tenim el torrent de Lofra. Sobre la paret de l’enfront, sota el salt dels Cans, on la tradició assegura que es llançaven cap a l’esglaiosa timba del torrent els cans malalts o molt vells, podem veure el pas de les Lloses, una sortida perfecta, tot i que molt exposada, al camí del Barranc. No obstant això, la nostra opció és encarar un coster rost de carritxeres que tenim ben davant i que comunica amb el camí que puja de Biniaraix (GR-221).

Des de la tanca, un tirany baixa fins a la torrentera. Si no volem descendir tant, podem prendre per un tirany que tenim a la dreta que ens durà a voltar un poc més amunt. La primera opció és la més aconsellable, tot i que en ambdós casos haurem de fer front a una malesa que s’ha apoderat de l’entorn. Un cop assolit el coster de carritxeres [2 h 30 min] toca pujar amb ganes fins a sortir al camí de dalt [2 h 50 min], seguint la traça de tirany. Tot seguit, podem completar la ruta pujant fins al mirador del Barranc [3 h 05 min], a prop de les cases de Lofra. La tornada a l’Alqueria del Comte la farem seguint el camí del Barranc fins a baix de tot [4 h 35 min].