Barça

El Barça renuncia al patrocini d’H&M per motius polítics

El club tem represàlies de la Xina per col·laborar amb la marca sueca, que fa uns mesos va denunciar l'existència de camps de treball amb persones de la minoria uigur

3 min
Una botiga H&M en una imatge d'arxiu

BarcelonaEl Barça feia mesos que negociava amb H&M perquè l’empresa tèxtil es convertís en el nou patrocinador de la roba de passejar dels jugadors del primer equip de futbol masculí, però el compromís de la marca sueca de no utilitzar cotó de la regió xinesa de Xinjiang pel suposat ús de treball forçós en el sector ha comportat que s’hagin aturat les converses, que ja estaven en un punt molt avançat. El motiu és que l’entitat blaugrana no vol crear conflictes amb la Xina, un mercat immens que avui aporta molts milions d'euros i usuaris potencials.

Fonts del club han explicat a l’ARA que els principals temors van aparèixer des d’un sector del departament de comunicació i des de l’oficina culer que hi ha a Hong Kong. Els responsables del Barça van ser molt transparents amb H&M a l’hora d’exposar el motiu pel qual s’ha decidit deixar el tema en stand by: no es volen generar problemes amb el gegant asiàtic. D’altra banda, la versió oficial de l’entitat és que no hi ha cap negociació a punt de tancar-se amb una marca perquè sigui l’encarregada de confeccionar la roba de passejar del primer equip i que ara mateix aquest actiu tampoc és una prioritat perquè hi ha altres qüestions molt més urgents. El patrocini d’H&M hauria pogut arribar als tres milions d’euros anuals.

Messi i Arturo Vidal, vestits de Thom Browne, fa dues temporades.

La polèmica ve del 2020, quan la factoria sueca va denunciar que diferents organitzacions civils havien difós l’existència de camps de treball a la regió de Xinjiang, situada a l'extrem nord-est de la Xina, on s’haurien explotat ciutadans de la minoria musulmana uigur. Això va comportar represàlies de la Xina, que va esborrar H&M d’algunes de les webs de venda online més populars del país asiàtic i va fer desaparèixer 500 botigues físiques dels principals geolocalitzadors.

Oppo i Taiping Life

La por del Barça se sustenta en el fet que pròximament ha de renovar l’acord de patrocini amb el fabricant xinès de productes tecnològics Oppo, que comporta aproximadament el doble d’ingressos del que hauria suposat H&M. Al gegant asiàtic també hi té un altre patrocinador, l’empresa d’assegurances Taiping Life Insurance, propietat del govern. Quan l’ARA els ha preguntat per les negociacions amb el Barça, els responsables d’H&M han preferit no fer declaracions. Es dona la circumstància que el patrocinador actual més important del club blaugrana, Nike (suposa 105 milions anuals més variables), va prendre la mateixa decisió que H&M davant la crisi dels refugiats uigurs i també està patint boicots a la Xina. La multinacional nord-americana té contracte amb l'entitat fins al 2028, però la voluntat de les dues parts és revisar-lo.

L’any 2018 el Barça va tancar un acord de patrocini amb l’empresa nord-americana Thom Browne perquè fos l’encarregada de vestir de carrer els jugadors i el cos tècnic durant les expedicions del primer equip masculí de futbol. El contracte es va firmar per tres anys i s'acaba aquest estiu. Si s’hagués tancat l’acord amb H&M hauria sigut el primer contracte nou de patrocini que el club hauria aconseguit aquest 2021 des de les oficines de Barcelona.

stats