AUDIÈNCIA

El Mundial de bàsquet revitalitza Cuatro

El torneig fa créixer l’audiència d’una cadena en crisi i la final estableix un nou rècord històric a Espanya

Un Mundial de bàsquet difícilment pot aspirar a fer ombra al de futbol, però les xifres que ha obtingut Cuatro amb l’emissió del campionat que es va disputar a la Xina entre el 31 d’agost i aquest diumenge no són gens negligibles i han suposat una petita injecció d’optimisme per a una cadena que acumula molts mesos en crisi. La final del torneig, en què la selecció espanyola es va imposar a la de l’Argentina, va tenir, al conjunt de l’Estat, 6.168.000 espectadors i una quota de pantalla del 46,5%, unes dades que la situen com la segona emissió més vista del 2019, malgrat haver-se disputat a les dues del migdia, un horari poc propici a les audiències massives. Aquest any només la final de la Copa del Rei de futbol, que es va jugar un dissabte en prime time, havia aconseguit un resultat més elevat, amb 6.430.000 seguidors, tot i que el seu share va ser inferior, del 44%.

Or en bàsquet i en autenticitat

Gràcies als excel·lents registres de l’Espanya-Argentina, Cuatro va tancar el diumenge amb un 15,9% de quota a Espanya, la seva millor dada dels últims onze anys. Aquesta final s’ha convertit, a més, en el partit de bàsquet més vist en la història de la televisió a Espanya: fins ara, el rècord el tenia una altra final que va acabar amb victòria espanyola, la de l’Eurobasket del 2015, que havia obtingut 6.148.000 seguidors i un share del 44,5% en una franja més atractiva, diumenge a les set de la tarda. Aquestes són les dues úniques vegades que l’esport de la cistella ha reunit més de 6 milions de persones davant del televisor, i només en dues ocasions més (les finals dels campionats d’Europa del 2007 i del 2009, la primera perduda i la segona guanyada per l’equip espanyol) s’havia arribat als 5 milions. L’única altra vegada que Espanya s’havia penjat un or mundial, fa 13 anys, la final es va quedar amb 3.639.000 espectadors i un 47,6%.

Les insòlites xifres aconseguides aquest diumenge se situen molt per damunt de les de la resta de partits del Mundial, però tot i així el campionat ha assolit resultats molt notables, especialment quan hi jugava l’equip espanyol: de mitjana, els seus vuit partits han tingut 2.131.000 espectadors i una quota del 20% (1.575.000 persones i un 18,9% descomptant-hi l’aportació de la final). Pel que fa als altres 20 duels que s’han pogut veure a Cuatro (la resta només s’han emès per internet), han obtingut registres molt irregulars (alguns no van arribar ni als 100.000 seguidors), però tot i així el torneig s’ha tancat amb un 11,5% de share. La mitjana d’espectadors és més aviat baixa (886.000), però en canvi hi ha més de 18 milions de persones (aproximadament, el 41% de la població espanyola) que han vist com a mínim un minut d’algun dels partits.

Tot plegat ha tingut un efecte positiu per a Cuatro, que en els primers 15 dies d’aquest mes (els que van coincidir amb la disputa del Mundial) s’ha situat en el 6,4% de quota de pantalla a Espanya. En els últims tres anys, el segon canal de Mediaset només ha tancat dos mesos per sobre d’aquesta marca: el juny i el juliol de l’any passat, en què va emetre el Mundial de futbol. Des de llavors, la cadena viu una greu crisi d’audiència i no ha superat ni una sola vegada el 6% de quota mensual. Ara el bàsquet li ha donat un impuls que li podria permetre trencar aquesta mala ratxa, tot i que les xifres suggereixen que els espectadors que han sintonitzat Cuatro per veure el Mundial no s’han enganxat a la resta de la seva oferta: segons un informe elaborat per la consultora Barlovento Comunicación, gairebé un terç de l’audiència de Cuatro aquest mes (2,2 dels seus 6,4 punts de quota) corresponen al bàsquet, sense el qual ara el canal se situaria en el 4,2%. No sembla, doncs, que un cop acabat el torneig la tendència a l’alça s’hagi de mantenir.

En el cas de Catalunya, la situació és similar: Cuatro ha aconseguit un 9,1% de quota amb l’emissió del Mundial i això ha situat la cadena en el 5,7% de mitjana en els primers quinze dies del mes, la qual cosa suposaria la seva millor dada mensual en més d’un any. La final, amb 1.041.000 espectadors i un 46,2% de share, s’ha convertit en una de les emissions més vistes del 2019.

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF