Córrer o caminar, qualsevol activitat física resulta molt més positiva que quedar al sofà

L'important sempre és guanyar el sedentarisme: quedar assegut no és una opció

Caminar és la base i pot ser també la porta d'entrada a altres esports. Les persones que mai no han fet esport i les que estan obeses han de començar caminant. Això ho explicaria qualsevol entrenador, però també una persona (esportista) que faci anys que practica el 'running', fúting o córrer. Per a les persones que s'hi inicien, córrer pot resultar dolorós, costós i difícil de mantenir en el temps. Per elles, caminar és molt més fàcil i és tan segur que la seva activitat es pot mantenir durant mesos o anys. Per no parlar de l'alt risc de lesions al qual estan exposats els corredors.

Segons un estudi publicat al British Journal of Sports Medicine, un de cada quatre individus (un 25,9%) va patir lesions al llarg d'un entrenament de vuit setmanes per preparar una cursa d'uns set quilòmetres. En córrer, els músculs, tendons i articulacions pateixen més impacte que a l'hora de caminar. Segons l'estudi, la probabilitat de patir lesions caminant és molt menor que corrent. Habitualment, les lesions o molèsties solen tenir a veure amb un calçat poc adequat, una mala tècnica (tots agafam males postures en caminar) o, potser, amb algun problema muscular derivat de la poca preparació física de la persona, que comença fent cinc quilòmetres tot i que, potser, hauria de començar amb tres. Per tant, això ens fa pensar si el problema és córrer o fer-ho sense preparar el nostre cos per a allò de ser 'finisher', i contar-ho als amics abans de tornar a la vida sedentària. 

Qüestió de calories?

Quan es tracta d'optimitzar temps, córrer guanya. Una correguda de cinc minuts proporciona els mateixos beneficis que una caminada de 15, mentre que per igualar els beneficis d'una cursa de 25 minuts, caldria caminar una hora i tres quarts. Per això, ho recomanen per a persones més joves, amb poc temps i que necessiten realitzar una activitat física més vigorosa. No obstant això, la gent ha de tenir clar que, quant a consum calòric, es poden cremar més calories caminant, però és necessari invertir-hi més temps.

Avantatges de caminar o no...

Caminar té dos avantatges afegits. El primer, en paraules de Duart ( entrenador personal i pioner a introduir la tècnica de la marxa nòrdica (caminar amb bastons), és que "ens permet tenir una comunicació amb la persona que tenim al costat. Això també serveix de referència natural en l'àmbit esportiu, sense necessitat de consultar un pulsòmetre: si no puc articular cap paraula, és que estic per sobre de les meves possibilitats”. El segon avantatge té a veure amb el que l'entrenador anomena l'experiència del descobriment: "Caminant perceps detalls de l'entorn i sents el moment d'una manera que corrent no pots viure, perquè el teu cap està en l'entrenament, les pulsacions, el ritme… Caminar et permet descobrir i sentir”.

Estudis a part, la gran majoria dels corredors diran que això no és cert, i criticaran les paraules de Duart des del moment que l'entrenament et pot dur a córrer a ritmes ràpids i mantenir al mateix temps una coversa amb el company d'entrenaments. Ja xerram de capacitats diferents, però tot s'ha d'entrenar, aquesta és la gran diferència. Per caminar no s'ha d'entrenar per fer-ho ràpid (córrer) sí. 

Independentment de la modalitat que triem, córrer o caminar, qualsevol activitat física resulta molt més positiva que quedar al sofà. L'important és que l'esport que triem s'adapti a nosaltres i, sobretot, que ens faci feliços. 

Així doncs, la resposta a la pregunta sobre si és millor caminar o córrer continua sent complexa, ja que depèn de l'objectiu que se cerqui.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF