El frau del Pla pilot

Aquest mes d’abril, la Conselleria d’Educació i Universitats ha tornat a llançar la convocatòria del Pla pilot de segregació lingüística, ara per al curs 2025-2026. Ja estava previst que fos així i que enguany el pla s’estengués a Secundària, a pesar de l’estrepitós fracàs de la convocatòria de l’any passat a Primària –dels 338 centres de les Balears, només s’hi adheriren 11, tots concertats.

Realment, si hagués estat un “episodi pilot” –d’aquells que, a les sèries, s’emeten per comprovar l’interès que genera entre el públic i els productors–, qualsevol hauria recomanat una discreta retirada i el conseller hauria pogut explicar als socis d’extrema dreta i als amics de la patronal: “Ja ho heu vist, jo ho he intentat, però no hi ha demanda”. I hauria pogut passar pàgina i centrar-se a la fi en els problemes reals, que a la Conselleria, feines no n'hi deuen faltar.

Cargando
No hay anuncios

Però no només no ha retirat el pla –com li torna a demanar tota la comunitat educativa–, sinó que, fora de tota lògica i consens, el torna a oferir a Primària, a pesar que la convocatòria ja estava tancada. Suposadament, la injustificable “insistència” pretén “pescar” qualque centre més per a l’“experiment”. En realitat, però, la raquítica tramitació de l’artefacte i l’exigu termini de presentació de sol·licituds –15 dies ben damunt les vacances de Pasqua– podria fer pensar que, sobretot, el que es vol evitar és que s’afegesqui a la festa qualque despistat no convidat prèviament.

El Pla de segregació lingüística 2025 torna a ser un frau i una enganyifa, fruit de les pressions de l’extrema dreta per arraconar el català a l’escola, l’únic espai social on la llengua pròpia respira una certa normalitat. El seu únic objectiu és transgredir l’ordenament vigent –que prohibeix la segregació per qüestió de llengua i no preveu l’opció lingüística personal més enllà del primer ensenyament– i fer-ho per la porta de darrere: un pla suposadament “experimental” és la coartada per esquivar el Decret de mínims.

Cargando
No hay anuncios

Però el pla no és experimental ni pretén avaluar absolutament res amb un mínim de rigor. Es tracta, en realitat, del desplegament d’un nou ordenament educatiu, perpetrat de manera il·legítima i camuflat d’experiment a partir del qual extreure conclusions per a la presa de decisions educatives. I, naturalment, adornat amb belles paraules: llibertat, voluntarietat, autonomia de centre, equitat...

Si realment fos un “experiment” de bona fe, l’avaluació de l’evolució dels alumnes que hi participen seria clau. Si un grup d’alumnes hi participàs, però no fos avaluat ni al principi ni al final de l’experiència, no aportaria informació a l’“experiment” i, per tant, no n'estaria justificada la inclusió.

Cargando
No hay anuncios

Idò això és exactament el que està passant amb l’aplicació del Pla pilot al curs 2024-2025: centenars d’alumnes de Primària hi participen sense que hi hagi la més mínima intenció de valorar el resultat de la seva experiència.

De fet, l’octubre del 2024, els únics alumnes que varen ser avaluats en començar el pla, tal com preveia la resolució corresponent, varen ser els actuals alumnes de 4t de Primària, que tornaran a ser avaluats en finalitzar el curs 2026-2027 quan hagin completat el pla, per tal de determinar-ne l’evolució i “realitzar-ne una valoració comparativa en relació amb l’avaluació diagnòstica inicial”.

Cargando
No hay anuncios

És a dir, que només hauria tengut sentit aplicar el pla als alumnes de 4t de Primària, que són els que ja han estat avaluats prèviament, els que seguiran el pla al llarg de tres cursos i els que seran avaluats en acabar la provatura.

La realitat, però, és que en aquest moment el Pla pilot també s’està aplicant als alumnes de 1r, 2n, 3r, 5è i 6è de Primària d’onze centres concertats de les Balears, que participen en un “experiment” que mai no serà avaluat. Perquè l’“experiment” només és una excusa. Una gran estafa per poder estendre la preferència lingüística més enllà del que permet la llei i subvertir la lògica i la legislació que ha regit fins ara la redacció i la gestió dels projectes lingüístics de centre.

Cargando
No hay anuncios

El disseny dels PLC ja es podia fer de manera flexible i amb total autonomia, i els centres podien acollir-se a les excepcions previstes pel mateix Decret de mínims. No calia cap pla específic per a això.

El que sí que necessitava una cobertura “extra” són els objectius de PP-Vox no permesos per la legislació: dissenyar els PLC en funció de les preferències dels pares; segregar els alumnes en funció de l’opció lingüística de les seves famílies; incentivar activament que determinades assignatures, que fins ara s’havien de fer en català per llei, es passin a fer en castellà; i afavorir econòmicament les titularitats dels centres que han acceptat ser còmplices de l’estratègia de la Conselleria. I això és exactament el que “cobreix” el Pla pilot.