Educació

Escola Catòlica augmenta un 49% els alumnes de 0-3 anys gràcies a la nova concertació de places

Durant l'acte d'inici de curs, la patronal ha assegurat que amb vista al 2026-2027, podria tenir fins a 50 centres que ofereixin l'etapa

PalmaLa patronal principal de l’escola concertada, Escola Catòlica, ha donat per inaugurat aquest dimarts el curs escolar. Segons ha explicat el secretari general, Antoni Vives, els centres han experimentat un augment del 49% en l’alumnat d’entre 0 i 3 anys. Aquest creixement s’ha pogut fer realitat gràcies a la massiva concertació de places impulsada per la Conselleria d’Educació. El nou curs ha començat amb 936 alumnes més a l’escola concertada, mentre que la pública n'ha registrat una disminució de 823. L’increment a la concertada s’atribueix precisament a l’ampliació de la concertació de l’etapa 0-3. Enguany, nou centres més de la patronal ofereixen aquesta etapa educativa, amb un total de 32 centres concertats que imparteixen aquest tram. “Hi ha 21 centres més que estan estudiant implantar l’etapa 0-3 amb vista al curs 2026-2027, cosa que ens situaria al voltant dels 50 centres”, ha detallat Vives. “Estam compromesos a respondre les necessitats de les famílies en aquesta etapa tan important, oferint una opció efectiva i de qualitat”, ha afegit.

Cargando
No hay anuncios

Durant l’acte ha estat evident la complicitat entre l’escola concertada catòlica i la Conselleria d’Educació, encapçalada per Antoni Vera. Fins al punt que la presidenta de la patronal, Llúcia Salleras, s’ha dirigit al conseller amb un to informal: “Un punt que el conseller es va apuntar l’any passat a la carpeta –que també du avui– és conèixer el preu real de la plaça escolar. Però no s’ha fet res”, ha dit entre rialles.

En el seu torn de paraula, Vera ha respost a l’al·lusió, també entre rialles: “Don pas a la llista (de peticions, de na Llúcia”. A partir d’aquí, ha enumerat millores que té previst fer als centres concertats. “Aprovarem un nou decret de concerts per donar estabilitat al nostre sector, i el consensuarem amb els agents implicats, perquè creim que és necessari per al bon funcionament dels centres i les relacions amb l’Administració. No podem estar improvisant cada any al mes de setembre”, ha assegurat.

Cargando
No hay anuncios

Salleras també ha fet referència a diversos temes pendents, com la necessitat de fer gratuït el transport escolar per als alumnes de la concertada, les adscripcions 0-3 per facilitar que l’alumnat pugui fer tot el recorregut educatiu de 0 a 16 anys al mateix centre, la revisió dels pactes d’escolarització i la seva regularització, la necessitat de desburocratitzar els centres i la revisió dels imports que reben les famílies per les beques menjador, entre altres qüestions. Tot i això, cal tenir present que el cost dels àpats a l’escola concertada és sensiblement més elevat que a la pública, que està limitat a 6,85 euros diaris. Malgrat aquesta diferència, el sector concertat no s’ha plantejat una reivindicació específica per ajustar aquests preus a la realitat de les famílies vulnerables.

Cargando
No hay anuncios

Vera hi ha respost: “Donar suport a la concertada no és una qüestió ideològica, sinó de justícia i servei públic”. Pel que fa al transport escolar, ha reconegut que, tot i haver-s’ho apuntat l’any passat, no s’ha concretat. “El tema és complicat en general per a tots els centres. El meu compromís és posar-hi fil a l’agulla, i que el curs que ve hi hagi una solució jurídica que el faci factible”, ha dit. Segons ha recollit Escola Catòlica a partir de les dades dels seus centres, un 43% dels col·legis considera que la manca de gratuïtat en el servei de transport escolar influeix negativament en la demanda de places. Aquesta situació, apunten, pot dificultar l’accés a l’oferta educativa per part de determinades famílies, especialment en zones on la mobilitat és més complexa.

Una altra de les reclamacions de la patronal ha estat l’equiparació salarial amb la pública i la inclusió de complements per a les places de difícil cobertura, tal com ja passa als centres públics. “L’any que ve ens asseurem per negociar nous acords marc, i serà aquí on reflectirem moltes de les demandes. Pel que fa a les places de difícil cobertura, vàrem autoritzar que es puguin fer hores extra per cobrir-les. El problema de manca d’efectius és generalitzat a tots els centres”, ha exposat Vera. Pel que fa a la desburocratització, ha mostrat la seva predisposició a reduir-la: “És una de les meves obsessions”. “Aviat, els centres disposareu del Programari Llull de gestió i ja hem posat en marxa una finestra única per tal que hi hagi una comunicació fluida entre els centres i la Conselleria”, ha dit el conseller.

Cargando
No hay anuncios

Un 6% més d'alumnes amb necessitats

Escola Catòlica ha volgut trencar amb la percepció estesa que vincula l’escola concertada amb un model educatiu allunyat de la realitat social més vulnerable. En aquest sentit, han aportat dades que, segons la patronal, evidencien el compromís dels seus centres amb la inclusió i l’atenció a la diversitat. Un 22% dels centres associats, asseguren, tenen entre un 30% i un 40% d’alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE). Així mateix, el 45% dels centres tenen entre un 20% i un 55% d’alumnes provinents de famílies que han sol·licitat ajudes per fer front a les despeses del menjador escolar.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la diversitat d’origen, el 44% dels centres d’Escola Catòlica tenen una proporció d’entre el 20% i el 50% d’alumnat d’origen estranger. D’aquests, el 43,1% provenen de països europeus, un 26,9% són llatinoamericans i un 12,7% procedeixen del Magrib.

Finalment, Escola Catòlica ha informat que ha format 650 professionals en intel·ligència artificial, i que durant aquest curs es duran a terme accions formatives per aprendre a gestionar-ne l’ús a les aules. “Tenim el compromís d’acompanyar l’alumnat i el professorat en el procés de fer-ne un ús responsable”, ha afirmat Vives.