Educació

Educació farà una avaluació externa als alumnes que acaben Primària

Les dades serviran per analitzar el rendiment de l’alumnat, però no s’utilitzaran per elaborar rànquings de centres

PalmaLa Conselleria d’Educació farà una avaluació externa d'una mostra de centres i alumnes que acabin sisè de Primària aquest curs per determinar el grau d’assoliment curricular en competència matemàtica i lingüística —en català, castellà i anglès. La prova es realitzarà de manera paral·lela a l’avaluació estatal que promou l’Institut Nacional d’Avaluació Educativa (INEE), i que també es farà sobre una mostra d’alumnes de sisè de tot l’Estat –s'avaluarà la comunicació lingüística, les competències STEM (Sciene, Technology, Engineering, and Mathematics), el plurilingüisme i la competència digital.

La iniciativa es va publicar al BOIB de dissabte i planteja una visió “més completa i contextualitzada” del nivell de l’alumnat en finalitzar l’etapa. L’avaluació autonòmica permetrà “detectar desigualtats en l’assoliment competencial entre territoris i titularitats” i orientar polítiques educatives basades en evidències.

Cargando
No hay anuncios

En l'avaluació participaran aproximadament 51 escoles, seleccionades mitjançant un mostreig aleatori, que representaran uns 76 grups-classe. La mostra serà representativa per illa i titularitat –pública o concertada– i, per garantir la confidencialitat, els centres d’Eivissa i Formentera s’agruparan en un mateix estrat. Cada centre seleccionat haurà de participar en totes les fases del procés i podrà tenir un o dos grups avaluats. Personal extern designat per l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) i el departament d’Inspecció Educativa (DIE) durà a terme les proves, que es faran entre el 27 i el 30 d’abril de 2026, a primera hora. S'avaluarà una competència per jornada:

  • 27 d’abril: Anglès
  • 28 d’abril: Català
  • 29 d’abril: Matemàtiques
  • 30 d’abril: Castellà

Només en casos excepcionals es podrà modificar aquest calendari, amb autorització prèvia de l’IAQSE i del DIE. Les proves es faran en paper, tindran una durada màxima de seixanta minuts i es completaran amb qüestionaris de context per a alumnat, famílies, professorat i direccions, amb la finalitat de contextualitzar els resultats.

Cargando
No hay anuncios

Funcions i participants

L’IAQSE serà l’encarregat de planificar, coordinar i analitzar tot el procés. Els centres participants hauran de constituir una comissió d’avaluació per organitzar les proves, gestionar la informació amb les famílies i coordinar-se amb els avaluadors externs. La direcció dels centres serà responsable de custodiar les proves fins al moment de la seva aplicació i de validar, si escau, el personal que faci de corrector o d'examinador.

Cargando
No hay anuncios

Els examinadors seran docents de centres públics que passaran les proves a escoles que no siguin les seves. Els docents que corregeixin s’encarregaran de codificar (assignar codis a les respostes i resultats dels alumnes per poder registrar-los, analitzar-los i tractar-los de forma anònima) i d'introduir les dades a la plataforma de l’IAQSE. En tots dos casos, la selecció es farà per sorteig o designació entre el professorat dels centres. Els correctors hauran d’estar contractats, com a mínim, fins al 31 de juliol de 2026, i la codificació de dades s'haurà de completar abans del 8 de juny de 2026.

L’avaluació tindrà en compte les característiques de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Els centres disposaran de proves d’accés general adaptades i, en cas d'existir un retard curricular de dos o més cursos, aquests alumnes no computaran en els resultats. També es preveu que els alumnes d’incorporació tardana que no dominin prou una de les llengües oficials puguin fer la prova de Matemàtiques en la llengua més adequada, o quedar exempts d’una prova lingüística.

Cargando
No hay anuncios

Les dades recollides s’utilitzaran per contextualitzar i analitzar el rendiment de l’alumnat, sense elaborar rànquings de centres. L’IAQSE elaborarà un informe tècnic destinat a l’administració educativa, amb resultats desagregats per illa, titularitat del centre, sexe i altres factors contextuals. Aquest informe haurà de servir per orientar decisions pedagògiques i estratègiques i millorar la qualitat i l’equitat del sistema educatiu balear. La participació dels docents examinadors tindrà caràcter de comissió de serveis, mentre que els elaboradors i correctors mostrals cobraran per la feina feta fora de l’horari laboral.

En bona direcció, però amb marge de millora

Si bé no es fan a sisè de Primària, els resultats de les proves IAQSE del curs 2024-2025, (que avaluen les mateixes competències) de quart de Primària, han mostrat una millora respecte de l’edició anterior, tot i que continuen sent molt baixos. Els alumnes han obtingut 2,5 punts més en anglès; 7, en castellà; 5, en català (després de baixar 10 punts l'any passat) i 4,5 en matemàtiques. Ara bé, el desglossament per illes posa en relleu una realitat preocupant per a la llengua catalana. Tot i que a Mallorca el nivell de català ha augmentat 6,7 punts –fins al 56,6% d’assoliment–, a Menorca ha caigut 8 punts (47%), malgrat ser l’illa amb una realitat sociolingüística, en teoria, més favorable. A Eivissa i Formentera, la davallada ha estat de 4,9 punts, fins al 33,1%, partint ja d’uns resultats molt baixos.

Cargando
No hay anuncios

El desglossament per illes torna a evidenciar que les realitats educatives de les Balears són molt diferents. Pel que fa al castellà, la competència millora 10,5 punts a Mallorca i 6,5 a Eivissa i Formentera, però davalla 27,8 punts a Menorca. En anglès es dona una situació semblant: puja 2,1 punts a Mallorca i 13,2 a Menorca, mentre que baixa 3,7 punts a les Pitiüses. En matemàtiques, els resultats també són desiguals: augmenten 4,9 punts a Mallorca i 9,9 a Menorca, però retrocedeixen lleugerament, mig punt, a Eivissa i Formentera.