VTC
Economia 15/12/2022

Revés de l'advocat del TJUE a Colau: no es poden limitar les llicències a vehicles VTC

Dictamina que no es pot posar un topall en el nombre d'autoritzacions només per garantir la "viabilitat econòmica" dels taxis

3 min
Un trajecte d'un vehicle VTC

Brussel·les / BarcelonaL'advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) Maciej Szpunar ha dictaminat aquest dijous que no es pot limitar el nombre d'autoritzacions per vehicles de transport amb conductor (VTC) només per garantir la "viabilitat econòmica dels serveis del taxi". Així, toca el crostó a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) —l'organisme supramunicipal que presideix l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau— i li retreu que les autoritzacions de les VTC "estiguin restringides a una per cada trenta llicències de taxi" i que "el fet que el nombre de llicències de taxi s'hagi mantingut estable durant els últims 35 anys hagi impedit a les empreses de vehicles de transport amb conductor accedir a les autoritzacions".

Tot i que l’advocat general admet que les diferents administracions estatals i regionals tenen la llibertat d’intervenir i regular aquest àmbit, recorda que “s’ha de respectar la llibertat de l’establiment”, i afirma que “tant el requisit d’autorització com la ràtio 1/30 constitueix una restricció d’aquesta llibertat”. En aquest sentit, subratlla que la decisió de l'AMB només es podria justificar per "una raó imperiosa d'interès general" i considera "qüestionable que el sector del taxi es pugui considerar com un servei d'interès econòmic general". A més, posa en dubte que les empreses del taxi suposin un servei públic imprescindible.

D'altra banda, l'escrit de Szpunar recorda el fet que, malgrat que inicialment les llicències de taxi s'obtenien pagant menys de 100 euros a l'Estat, ara es venen al mercat per més de 100.000 euros. "Reformar i liberalitzar tot el sistema pot situar en desavantatge els que han pagat una llicència cara i ara pretenen recuperar-ne el cost mitjançant unes tarifes fixes", admet l'advocat general del TJUE. Tanmateix, suggereix que les autoritats públiques haurien de trobar la manera de "protegir" els taxistes que han fet una inversió important i necessiten recuperar-la "sense perjudicar els serveis dels VTC i a la llibertat d'establiment".

En tot cas, l'opinió de l'advocat general no és vinculant ni definitiva i la decisió final està en mans dels jutges del TJUE, però els dictàmens dels dos organismes solen coincidir.

Barcelona defensarà el seu model

Des de l'Ajuntament de Barcelona, el primer tinent d'alcaldia, el socialista Jaume Collboni, ha assegurat aquest dijous que la ciutat continuarà defensant el seu model. Collboni ha indicat que es defensarà la regulació de les llicències VTC "fins on faci falta". En una conferència de premsa, el regidor ha indicat que "Barcelona té dret a escollir el seu model econòmic i ha decidit que no serà un territori on les grans plataformes depredin" l'economia.

En aquests moments, ha recordat Collboni, hi ha vigent un decret de la Generalitat que regula aquesta activitat. "Feliçment, vam aconseguir aquest acord, i el que farem és defensar-lo fins on calgui", ha afegit. També ha indicat que no és una qüestió d'anar contra determinades empreses sinó que és "una qüestió de model".

Per la seva banda, el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha tret ferro a la posició de l'advocat general del TJUE perquè el decret de Catalunya que regula les VTC no inclou cap ràtio de llicències i té el suport del sector del taxi. No obstant això, s'ha mostrat més preocupat per la posició de l'advocat general del TJUE sobre el taxi, ja que no el considera un servei d'interès econòmic general.

Per a Álvarez, a més, hi ha una contradicció quan des d'Europa es defensa la llibertat d'establiment traient el límit de llicències i, alhora, les mateixes institucions comunitàries aposten per treure cotxes de les ciutats per millorar el medi ambient. "Per raons econòmiques no pots limitar el nombre de VTC, però alhora la UE pot multar les ciutats per contaminar", ha dit.

stats