Economia 12/10/2021

El covid passa factura a Moritz, que ja acumula 17 anys de pèrdues

La companyia no ha aconseguit tenir beneficis des que va ressuscitar, l’any 2004

3 min
Moritz

La crisi del covid també ha passat factura a Moritz, l’històric fabricant de cervesa. La companyia va perdre el 2020 una cinquena part de les vendes fins a quedar-se tot just per sobre dels 14 milions de facturació. La companyia, a més, va patir unes pèrdues de 3,2 milions, gairebé un 19% més. El cert és que l'empresa no ha aconseguit tenir beneficis des que va renéixer el 2004 i les pèrdues s’han repetit any rere any.

Durant aquest temps, el seu propietari, el grup saragossà Ágora, ha anat cobrint els 37 milions de pèrdues acumulades, i ara ho seguirà fent. "Grupo Ágora és una empresa familiar sòlida, sanejada i amb ferma vocació de continuïtat", asseguren des del grup en resposta a les preguntes formulades per aquest diari.

Fa cinc anys la companyia s’havia marcat l’objectiu d’arribar als beneficis el 2020. Ara ja no posen data i es limiten a dir que "el sector cerveser estima que fins al 2023 no recuperarem els valors del 2019, també a Moritz". Sigui com sigui, el 2019 la companyia va perdre 2,7 milions.

En els últims anys, l’empresa ha viscut una sacsejada en l’equip directiu. El 2017 va deixar de tenir un director general propi (Santi Manzano va ser l’últim a ocupar el càrrec) i la direcció va quedar en mans directament del conseller delegat d’Ágora, que aquest estiu acaba de canviar.

Ara el primer executiu d’Ágora i de Moritz és Sergio Elizalde. Tant ell com el seu predecessor eren executius externs a la família propietària, els Roehrich (que són descendents de Louis Moritz). El motiu d’aquesta entrada de persones alienes a la família és que, segons fonts del sector, hi ha hagut divergències d’estratègia entre els propietaris. I una d’aquestes divergències té a veure amb Moritz, un projecte apadrinat per Jorge Roehrich, resident a Barcelona i principal defensor del renaixement de la marca desapareguda als anys 70.

Celebració dels 160 anys de Moritz a la ronda de Sant Antoni, on la companyia té la seva fàbrica lucrativa.

El cert és que Ágora ha anat cobrint les pèrdues de Moritz, però la dimensió del grup no és comparable amb els rivals amb qui competeix, com Damm. Ágora, per exemple, va facturar 204 milions en l’any abans del covid i va obtenir un benefici de 2 milions. Aquell any, Damm, per exemple, va facturar 1.385 milions i en va guanyar 120. Amb el covid, Ágora ha entrat en pèrdues de 22 milions (mentre que Damm va evitar els números vermells i va guanyar 41 milions).

Fa un lustre a Moritz van detectar una excessiva dependència del mercat català i van apostar per obrir nous mercats, per exemple al País Basc. Pel camí van explicitar el seu desig de desmarcar-se dels posicionaments polítics que havien sigut marca de la casa des del seu renaixement. Tot i així, no està gaire clar si han aconseguit fer forat fora de Catalunya. La marca no en dona dades i diu que té "vendes rellevants" a Anglaterra o en països sud-americans "on la marca Barcelona està ben valorada".

La Fàbrica Moritz sí que és rendible

A banda de la cervesera pròpiament dita, Ágora té altres empreses vinculades a Moritz: la més destacada és la Fàbrica Moritz que hi ha a la ronda Sant Antoni de Barcelona, que tota sola aconsegueix facturacions importants (6 milions el 2019), en comparació amb el negoci de cervesa, i sí que aconsegueix ser rendible. El 2019 va guanyar prop de 2 milions d’euros, per exemple. Una xifra insuficient per compensar les pèrdues de la venda de cervesa però que mostra una clara rendibilitat. Evidentment, el 2020, amb el tancament obligat d’aquestes instal·lacions, la facturació va ser gairebé inexistent, i les pèrdues, superiors al milió d’euros.

Una altra empresa destacada és la que té el Velódromo, famós bar del carrer Muntaner. Aquest, tot i que no és rendible, frega l’equilibri entre pèrdues i beneficis i registrava una facturació de 2,5 milions abans de la pandèmia.

stats