MEDI AMBIENT
Dossier 20/04/2018

La contaminació Al port, minut a minut

El projecte SmartSensPORT-PALMA, de la UIB i l’Autoritat Portuària, està basat en una xarxa de sensors arreu del moll de Palma

Constança Amengual
2 min
La contaminació
 Al port, minut a minut

PalmaJa fa mesos que l’arribada massiva de creuers a l’illa es debat, no només perquè l’arribada de turistes provoca la saturació de la ciutat, sinó també pels efectes mediambientals que algunes entitats ecologistes han denunciat en repetides ocasions.

El juliol del 2016 l’Autoritat Portuària de Balears (APB) decidí iniciar un acord amb la Universitat de les Illes Balears (UIB) amb l’objectiu d’estudiar la contaminació generada pels vaixells a Palma. Desrpés de l’estiu se’n coneixeran els resultats, segons ha informat L’APB.

El projecte, anomenat SmartSensePORT-PALMA, pretén desxifrar quina quantitat de la contaminació total de Palma té origen en el port. Per aconseguir-ho, l’abril del 2017 es va iniciar el disseny d’una xarxa de sensors al moll destinada a registrar l’arribada i la sortida de qualsevol vaixell, tant dels polèmics creuers de gran eslora com dels vaixells de passatgers o de càrrega i descàrrega de mercaderies.

“Estam desenvolupant una metodologia per gestionar un territori conflictiu. No és un estudi convencional a posteriori, sinó un registre de l’activitat del port minut a minut que permetrà a l’APB prendre decisions en temps real”, ha explicat Bartomeu Alorda, professor del Departament de Física, investigador del grup de recerca en sistemes electrònics i un dels tres encarregats de la investigació.

Víctor Homar, meteoròleg i investigador del Grup Interdisciplinari de Física, i Maurici Ruiz, cap de serveis d’Informació Geogràfica, són els altres dos professors al capdavant de la investigació.

Un informe sobre la qualitat de l’aire publicat per la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i el Mapa acústic de Palma són els dos documents que han servit de punt de partida per valorar els nivells de contaminació de Palma.

Les vuit estacions situades al voltant del moll, des del dic de l’Oest fins a la seu històrica de l’APB, inclouen de quatre a sis sensors Libelium que registren dades cada minut, a diferència dels dispositius convencionals que ho fan cada quart d’hora. Inclouen, alhora, quatre mòduls que analitzen diferents variables de contaminació. Així, el mòdul meteorològic mesura la pluviometria, la direcció del vent, la temperatura, la humitat i la pressió; el de gasos, registra el CO, el NOx, el CO2, O3 i SO2; un mòdul controla el tamany de les partícules en l’aire, i un altre, l’acústica, mesurant en decibels el renou al port.

El repte de la UIB

En aquests moments, Smart-SensePORT`PALMA es troba en una fase intermèdia, en la qual s’ha de millorar la precisió dels sensors per tal d’aconseguir que les variables registrades siguin fiables i no donin cap error.

“Que aquests dispositius s’ajustin només és un tema de temps”, assegura Alorda, i afegeix que “un cop s’hagi superat aquesta part qualitativa, el repte final serà identificar les fonts de contaminació i detectar quina part de la contaminació actual prové del port i quina de factors externs, com ara els embussos de vehicles al passeig Marítim”.

Encara és prest per confirmar un impacte negatiu dels vaixells. No obstant això, el professor insisteix en l’interès científic que té el projecte per a la Universitat més enllà del resultat. Un cop conclosa la col·laboració, la utilitat que es faci d’aquesta pionera xarxa de sensors serà una decisió exclusiva de l’Autoritat Portuària.

stats