Cultura 16/07/2021

Una 'serva padrona' històrica i trencadora

Aquest divendres s’estrena al Teatre del Born de Ciutadella una adaptació de l’òpera bufa de Pergolesi, coproduïda juntament amb el Principal de Palma

3 min
Irene Mas i Simón Orfila, a l'escenari del Teatre des Born, durant un assaig de 'La serva padrona'.

A l’escenari, unes parets de color rosa llampant; una taula elegant, amb estovalles blanques i cadires encoixinades de color blau cel metal·litzat. Fan joc amb el sofà, un altre dels elements més cridaners que s’amaguen rere les cortines daurades del Teatre del Born de Ciutadella. És part de l’escenografia de la producció La serva padrona, que aquest divendres s’estrena al Teatre del Born. L’òpera bufa de Pergolesi s’ha convertit en la primera producció conjunta d’aquest teatre menorquí, reobert fa poc més de mig any després de 14 d’inactivitat, i el Principal de Palma. Un fet ben bé històric, ja que mai no s’havia fet una coproducció d’òpera entre les dues illes. I una òpera trencadora, pel seu look arriscat i un esperit revolucionari que posa el focus en la desigualtat de gènere. A Palma, es representarà els dies 23 i 24 de juliol, dissabte i diumenge.

La serva padrona explica la història de Serpina i Uberto: ella és la serventa i ell, el senyor. Si al segle XVIII tractava, més aviat, de la lluita de classes, ara és tota una reivindicació feminista: Serpina està farta de ser l’única encarregada de fer les tasques domèstiques. És una lectura actual, en clau còmica, de la petita òpera de Pergolesi, que juga amb l'ambigüitat temporal gràcies a la combinació d’elements moderns i d’època, una manera d’evidenciar que la desigualtat en la convivència domèstica és tant antiga com actual. 

La direcció escènica és a càrrec d’Ana Cuéllar i la direcció musical, d'Andrés Salado. Simón Orfila, Irene Mas i Joan Servera hi posaran la veu. A més, hi participen l’Orquestra de Cambra de Menorca i l’Orquestra de Cambra de Mallorca. El making of de la producció ha estat tota una aventura, especialment per a Ana Cuéllar, que és la primera vegada que es posa al capdavant d’una direcció escènica d’aquesta envergadura. Ara bé, el procés ha estat “meravellós”: “Gairebé tots ens coneixíem perquè venim del planter del Principal de Palma. Irene Mas, Carme Armengual, Joan Servera, jo mateixa… Ens hem trobat com a casa. Els que no venen d’allà mateix, com Andrés Salado o  Simón Orfila, s’han entusiasmat molt amb el projecte i, el que és millor, hi han aportat idees”, explica Cuéllar. A més, a l’equip també hi és Bernat Quetglas, director de l’Orquestra de Cambra de Mallorca, amb qui el Principal de Palma ha confiat en diverses ocasions al llarg dels darrers anys.

Un dels veterans de l'equip, Simón Orfila, explica que aquesta serà la segona vegada que canti al Teatre del Born: "L'única vegada que hi he cantat tenia 14 o 15 anys", recorda. "Per a mi és una gran alegria poder-ho fer una altra vegada, i que en vinguin més", diu. A més, celebra les idees de la directora escènica, Cuéllar, que són "innovadores i clares", i assegura que el públic passarà una estona divertida, "molt necessari en aquest temps que corren". Així mateix, el cantant líric considera que és molt positiva aquesta aliança entre els dos teatres: "Tots els teatres del món fan coproduccions, per què no els de Balears? Aquesta producció és una bona notícia", opina.

Primer assaig conjunt

El viatge ha estat intens per a tots els que formen part de l’equip. Els assajos s’han fet al Teatre del Born de Ciutadella, i ha estat un repte emocionant. Així ho explicaven els treballadors del Principal que s’han instal·lat a la ciutat menorquina els dies previs a la gran estrena. Dimecres de la setmana passada varen fer el primer assaig conjunt: músics, solistes, tècnics. Deu minuts abans de començar, les bambolines del Teatre del Born feien fum. Irene Mas tancava la porta del seu camerino per encalentir la veu –la porta tancada evitava simplement que se la veiés, perquè se la sentia arreu–; Cuéllar donava instruccions a Joan Servera i Simón Orfila rebia els darrers retocs de maquillatge per part de Maritín Natcher. L’equip de sastreria, format per Juan Cruz i Ana Belén Cortés, acabava de posar al punt algunes peces de roba, i la vestuarinista Elionor Sintes anava amunt i avall comprovant que tot estava bé. Al fossat de l’orquestra passava el mateix. Els músics repassaven algunes parts musicals i escoltaven els darrers consells i instruccions de Salado. Tots feien les passes necessàries per arribar a divendres amb la tranquil·litat i seguretat que tot està controlat.

stats