Cultura

Palma inicia el camí per ser Capital Europea de la Cultura amb un fort accent turístic

El lema escollit per a la candidatura amb vista al 2031 és 'La Mediterrània in motion' (la Mediterrània en moviment)

06/06/2025

This browser does not support the video element.

Palma‘Leave with more than a photo, leave with an idea’ (No te’n vagis només amb una fotografia, ves-te’n amb una idea). Amb aquest eslògan, imprès en una lona que es desplegava virtualment sobre l’edifici de Gesa, acaba el primer vídeo promocional de la candidatura de Palma a Capital Europea de la Cultura de l’any 2031, que s’ha presentat aquest dijous en un acte a la Fundació Miró Mallorca. Així i tot, el batle, Jaime Martínez, ha volgut subratllar durant el seu discurs que aquesta candidatura està “pensada per als residents de Palma, per fer una ciutat més amable i sostenible per a tots ells” i que "en cap cas la intenció no és atreure més turistes”. 

El lema escollit per acabar el primer clip, emperò, sí que es dirigeix clarament als visitants. I també semblen dirigir-s’hi l’eslògan general de la candidatura, ‘La Mediterrània in motion’ (la Mediterrània en moviment), les imatges escollides per il·lustrar la candidatura (on les escultures de Plensa i les mostres de dansa s’intercalen entre postes de sol i imatges icòniques de Ciutat, les que solen nodrir la majoria de campanyes turístiques) i la capsa d’ensaïmada farcida d’elements promocionals de la campanya amb què han obsequiat els assistents a la presentació. Al cap i a la fi, una de les poques semblances entre la gran majoria de ciutats que han estat escollides Capital Europea de la Cultura és que a totes, tant si ja eren turístiques abans del nomenament com si no, hi va augmentar el nombre de visitants en rebre aquest títol, tal com va recollir l’ARA Balears. Així i tot, el batle ha insistit en la idea que aquest títol serà beneficiós sobretot per als palmesans, perquè “no es tracta d’una idea efímera sinó d’un projecte amb voluntat de permanència”. 

Cargando
No hay anuncios

“El que cercam amb la Capital de la Cultura Europea és transformar Palma a través de la cultura”, ha reiterat Martínez al llarg del seu parlament, més ple de conceptes abstractes i d’idees genèriques que no de detalls. Demanat sobre el cost total de la candidatura, de fet, Martínez ha respost que “forma part del pressupost de Cultura de l’Ajuntament d’aquests darrers dos anys” i ho ha vinculat a nombroses iniciatives i espais culturals de Ciutat, de les quals la candidatura resulta a hores d’ara “inseparable”, segons el batle. Les inversions que es varen fer a altres ciutats que varen esdevenir Capital de la Cultura Europea en anys anteriors van dels 10 milions d’euros a Plovdiv, Bulgària, fins als 104 de Ljowert, als Països Baixos. 

Cargando
No hay anuncios

Entre els assistents a l’acte s’hi trobaven els responsables de Cultura de Cort, encapçalats pel primer tinent de batle, Javier Bonet; la vicepresidenta i consellera de Cultura del Consell de Mallorca, Antònia Roca; el director general d’IB3, Josep Maria Codony, i el director d’Es Baluard, David Barro, a més de la directora de la Fundació Miró, Antònia Maria Perelló. Però no hi havia més representants d’entitats i associacions culturals, i és que moltes d’elles continuen sense haver rebut cap comunicació oficial per part de l’Ajuntament sobre aquesta qüestió. Ni Illescena, que agrupa les empreses balears de les arts escèniques, ni l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, ni el Gremi de Llibreters de Mallorca n’han estat informats oficialment ni consultats a hores d’ara. 

Cargando
No hay anuncios

Una imatge gràfica “dinàmica i estimulant”

L’objectiu d’aquest primer acte oficial era, en tot cas, la presentació de la imatge corporativa de la candidatura, dissenyada per Tomás Oliva Llinàs. El dissenyador ha definit l’estratègia gràfica com a “dinàmica” i “estimulant”. La paraula Palma hi apareix amb un moviment constant de les lletres que la conformen. Sobre el cost d’aquesta primera campanya promocional, Jaime Martínez ha reconegut no tenir-ne els detalls perquè “no m’ho havia plantejat fins ara, què ha costat” i ha assegurat que s’ha tramitat amb un contracte menor. 

Cargando
No hay anuncios

El batle ha aprofitat també per reclamar la implicació de la ciutadania en aquesta candidatura, com també dels partits de l’oposició, amb qui es tornarà a reunir el pròxim 18 de juny a la recerca d’un suport que encara no ha arribat. “La Palma que volem per al 2031 no pot ser un projecte d’un equip de govern, ha de ser un projecte de tots”, ha resumit. La pròxima setmana, els dies 12 i 13 de juny, es presentaran els membres de les meses professionals independents que donaran forma a la candidatura, i que s’establiran en dos equips: un de científic, amb investigadors, educadors i experts en sostenibilitat, i un altre de cultural, que comptarà amb la participació de comissaris, gestors culturals i agents locals i internacionals.

MÉS per Palma denuncia "l'opacitat de la candidatura"

Des de MÉS per Palma es mostren preocupats per "l'opacitat, la manca de consens i l'exclusió dels actors culturals" en el projecte de disseny de la candidatura. "El procés, tal com s'ha plantejat fins ara, no ha comptat ni amb cap informació prèvia als grups municipals ni amb la implicació real del sector cultural en la seva diversitat", denuncien en un comunicat emès aquest divendres i afegeixen que "la política cultural del govern municipal ha estat la de convertir la regidoria en una agència de promoció turística, en lloc de donar suport, fomentar i difondre la cultura pròpia i comunitària". A més, anuncien que iniciaran trobades amb col·lectius i professionals del sector cultural per "construir, si cal, un posicionament conjunt davant aquest projecte". "No volem capitalitats de cartó pedra, volem projectes culturals transformadors, inclusius i arrelats de forma real a la ciutat", expressa el regidor de MÉS per Palma, Miquel Àngel Contreras.