Els paisatges urbans amb mirada d'artista
'Urbanea' mostra a Manacor el treball de 18 creadors sobre les ciutat
ManacorEls sis espais expositius que formaran part a partir de demà de la mostra Urbanea comencen a vestir-se amb les pintures, les fotografies, les escultures, les ceràmiques i les pantalles que mostraran a Manacor una acurada selecció de l'art que es fa actualment a Balears i al món.
En aquesta edició, Urbanea planteja una mostra articulada a partir dels conceptes ' Ciutat' i 'Cos'. "Tot plegat permet que l'exposició tingui un discurs clar; els artistes seleccionats treballen la relació entre aquests dos conceptes o bé els analitzen per separat", explica el comissari de la mostra, Biel Amer.
Sis espais per visitar
Així, per exemple, a la torre de les Puntes els retrats humans que es mimetitzen amb aparells tecnològics d'Isabel Serra conviuran amb les obres de Ting Ting Cheng, que analitzen la representació dels immigrants que fan els mitjans de comuniciació de masses. Aquests retrats, que compartiran l'espai amb la videocreació de Rita Evans i Júlia Mariscal, es complementaran amb la particular visió de l'espai urbà de Tomàs Pizá.
Pizá (Palma, 1983) és un d'aquells artistes que s'ha mantingut fidel a la pintura i als pinzells. És arquitecte, a més de pintor, i en la sèrie Berlin Ausgedehnt , que ha fet durant la seva recent estada a la ciutat alemanya, intenta plasmar "els significats que s'acumulen en els espais que formen les ciutats".
Segons Pizá, "en el teixit de la ciutat hi ha buits, són solars carregats del contingut que els dóna el que un dia foren i, per mi, aquests buits són autèntics monuments contemporanis".
Els tres quadres de gran format que Tomàs Pizá presenta a Urbanea "són paisatges reals, tal com són avui, que l'espectador ha de reconstruir a partir de la història i dels textos que inclouen les obres, que són petits fragments del diari personal d'Albert Speer, l'arquitecte personal de Hitler". Així, les obres de Pizá retraten l'enorme buit que antigament ocupava el Palau de la República o el Teufelsberg, el gran complex de seguretat de l'època nazi que avui és una muntanya de runes on creixen boscos de castanyers.
I és que moltes de les obres d'Urbanea "entronquen amb la concepció de ciutat que reflecteix l'art contemporani institucionalitzat", afegeix Biel Amer fent referència als paisatges urbans impressionistes o a la pintura abstracta de Pizarro. "Es tracta d'una revisió de la ciutat com un entorn viu, que posa en valor la decadència", conclou el comissari.
Però la mostra que s'inaugura demà ocuparà, a més de la torre de les Puntes, cinc espais de la ciutat en els quals cada artista mostrarà la seva particular visió del cos, de la ciutat o d'ambdós ítems. Pep Girbent, que exposarà a la sala del Centre Comercial S'Estació, integra figures humanes en els seus paisatges exòtics, que contrastaran amb els mapes de l'alemanya Aleksandra Mir, els ports de la manacorina Catalina Cànoves, els retrats antropològics del brasiler Miguel Rio Branco, a més de les obres de Nauset Mayor i Pepe Vives.
A la sala SACMA els dibuixos urbans, en blanc i negre i amb aires de còmic, d'Ingo Giezendanner contrastaran amb les pintures nocturnes de Pedro Calapez i les il·lustracions coloristes i irreverents de Laurina Peperina. En la cèntrica sala, el blanc i negre hi prendrà un protagonisme especial amb les fotografies brillants de Carolina Amigó i els paisatges urbans de Marco Neri.
Tanmateix, la mostra no acaba aquí. Les escultures de Pep Canyelles ocuparan l'Auditori de Manacor i l'aparador de Can Garanya, mentre que els fotomuntatges de la russa Natasha Lébedeva es podran veure a la llibreria Món de Llibres. Tot un recorregut per l'art més actual que es podrà veure a Manacor fins dia 30 de novembre.