No te'n perdis ni una
Algunes recomanacions culturals per la setmana que ve
La setmana que comença, amb Cati Moyà
Diré als meus amics menorquins que no es perdin el concert de Laura Marchal a Lithica. És una artista innovadora i sorprenent per la capacitat de connectar el repertori tradicional flamenc amb temes, idees i problemàtiques de l’actualitat sense deixar de banda una veu dolça i plena de matisos. A més, és una nova oportunitat de gaudir d’un dels paisatges més singulars de l’Arxipèlag en tota la seva esplendor, gràcies a la programació de Fosquets de Lithica, una proposta que omple les pedreres de l’Hostal de música, teatre i cultura durant tot l’estiu. Les següents cites del cicle seran el 21 d’agost amb la música persa de Roots Revival i el 28 amb l’Orquestra de l’Encuentro d’Arrel. Dijous, 14 d’agost, a les 20.30 h.
Gaudiré del concert de Luar Na Lubre a un emplaçament idíl·lic com és la torre de Canyamel. L’actuació del grup gallec s’emmarca en els esdeveniments solidaris que organitza el Grup Torre de Canyamel des de fa més de vint anys, enguany en forma de cicle musical. Un any més, els beneficis aniran dirigits a l’associació Amics de Tilloli. Divendres, 15 d’agost, a les 21 h.
Veuré una altra vegada en pantalla gran Materialists, la lluminosa segona pel·lícula de Celine Song que s’ha estrenat a Mallorca en el marc de l’Atlàntida Film Fest i que ara arriba als cinemes, concretament a les sales d’Aficine.
Confiaré una vegada més en les novetats de la plataforma Filmin. Una de les darreres és El caso de Ruth Ellis, minisèrie que situa l’espectador al Londres dels anys 50 per recrear la vida de la darrera dona que va ser executada al Regne Unit.
Descobriré com sona en directe la proposta dels lleidatans Selva Nua a l’actuació que oferiran a la Casa Museu Llorenç Villalonga en el marc del cicle La Lluna en Vers, organitzat per la Fundació Mallorca Literària. Aquest duet, format per Joana Jové i Adrià Garcia, debutà l’any 2022 amb el disc Momentani i actualment prepara un segon treball que ja han avançat amb senzills com ‘Per defecte’ i ‘Serà breu’. Dissabte, 16 d’agost, a les 21 h.
La setmana que comença, amb J.A. Mendiola
Escoltaré amb cura les explicacions que oferirà Sir András Schiff de cada una de les peces que interpretarà al segon concert de la 64a edició del Festival de Pollença, al Claustre de Sant Domingo. El virtuós pianista mai no anuncia quines seran les obres de les quals podrem gaudir els afortunats espectadors, però, com diu, “és molt millor si ho fa l’intèrpret abans de deixar-ho en mans de l’autor dels programes de mà, perquè durant el concert el públic ha d’escoltar música i no llegir els programes”. En tot cas, sembla que no hi faltarà Bach, una de les seves especialitats i amb una lectura absolutament fidel a l’esperit de l’original. Haydn, Schubert i Beethoven són candidats a acompanyar-lo. Dimarts, 12 d’agost, a les 22 h.
Aniré al pati de la Misericòrdia per veure alguns dels grans èxits del Teatre de Barra, amb tres obres: Sísif, escrita i dirigida per Marga Arrom i protagonitzada per Cata Rosell i J.M. Vadell; El retorn d’Ilsa, de Josep Mercadal, dirigida per Àlex Tejedor, interpretada per Carme Serna i M.A. Torrens; i Bu!, escrita i dirigida per Alfonso Morillas, amb Laura Andújar i Rodo Gener. Dimecres, 13 d’agost, a les 20.45 h.
Recomanaré anar fins a Son Marroig on, dins la programació del Festival de Deià i en l’apartat de joves mestres Euroregio Piano Series 2025, intervindrà la pianista xinesa Yu Meng Li, interpretant obres de Schubert i Chopin, entre d’altres. Dimecres, 13 d’agost, a les 20.30 h.
Recorreré alguns dels espais on té lloc l’exposició gairebé antològica que Palma dedica a Joan Miró, a la Llotja, a la Fundació Pilar i Joan Miró, al Solleric i Es Baluard, fins a 117 peces de diferents llenguatges i èpoques, des de gravats fins a escultures, des d’olis fins a obres de la col·lecció particular del pintor, de Motherwell, Calder, Giacometti…
Tornaré a Pollença, al Claustre de Sant Domingo, per escoltar un dels quartets de corda més importants i reconeguts del panorama mundial, el Quartet Casals, que arriba amb un programa que ajuda a fer un recorregut pels diferents segles, des de qui d’alguna manera va institucionalitzar, al segle XVIII, aquest tipus de formació, Joseph Haydn, fins a Dmitri Xostakóvitx del segle XX. Del XIX, un altre imprescindible: Felix Mendelssohn. Tots amb la característica comuna de la tristesa del seu moment vital. Dijous, 14 d’agost, a les 22 h.