Llibres
Cultura 13/07/2023

'Mal Pas', el debut literari de la guionista Carme Morell vinculat a la costa mallorquina

La guionista de sèries com 'El cor de la ciutat' presentarà demà horabaixa la seva primera novel·la acompanyada d'Àlex Volney a la llibreria Ínsula Literària

3 min
La guionista i escriptora Carme Morell a la llibreria Ínsula Literària de Ciutat

PalmaFa un bon grapat d’anys, la guionista Carme Morell va quedar captivada amb una casa ubicada a la zona del Mal Pas, a Alcúdia. No era per a manco: estava pràcticament buida quan hi va anar, i només hi havia un piano que el seu acompanyant, 'pianer' de professió, anava a examinar. D’ençà d’aquell moment va tenir clar que qualque dia escriuria una història vinculada a aquell espai que, construït el segle XVIII, ara funciona com un dels allotjaments de luxe preferits per les celebritats: el castell d’en Manresa. “Jo m’havia enamorat d’una casa”, explica Morell, “i sabia que qualque dia n’escriuria alguna cosa. L’embrió era allà”. El resultat arriba ara, dècades més tard, en forma del debut a la novel·la de qui ha estat la guionista de més de 3.300 capítols de sèries com Ventdelplà, Laberint d’ombres o El cor de la ciutat. Sota el títol Mal Pas, Morell ha construït dues històries que es connecten a través de la casa on tenen lloc i que corresponen a dos moments diferents del segle XX de què l'autora no vol donar molts detalls per mantenir la intriga. En ambdues històries, això sí, hi ressonen les veus del poble. “M’interessava que s’hi pogués sentir allò que diuen les dones quan surten a prendre la fresca sobre la història que s’està desenvolupant: aquestes diferents versions que es construeixen a peu de carrer”, conta Morell. 

Portada del debut literari de Carme Morell, la novel·la 'Mal Pas'

Primera novel·la

Després de tota una vida dedicada a l’escriptura de guions tant de sèries com de pel·lícules –és coautora del guió d’Any de gràcia, de Ventura Pons– reconeix que l’audiovisual l’ha ajudat a saber com mantenir la intriga a l’hora de construir una història, si bé l’escriptura d’una novel·la implica coses molt diferents a la d’un guió. “Amb les sèries tens unes dates assenyalades als calendaris i treballes contra rellotge: jo feia feina els set dies de la setmana i ho feia amb tot un equip”, explica, “i, de fet, vaig decidir deixar de banda els guions cap al 2010 i entre altres coses va ser perquè no em deixaven enriquir el llenguatge dels personatges, em demanaven que parlassin com la gent del carrer. I la gent del carrer és molt diversa: la protagonista de Ventdelplà, per exemple, llegia molt”. Basten uns minuts de conversa amb Morell per saber de seguida que ella també: Flaubert, Balzac o José Saramago són alguns dels noms que deixa anar en diferents moments. A Saramago, de fet, el va conèixer personalment. “Vaig passejar amb ell per Menorca, amb ell i la seva parella, Pilar del Río, i també hi eren Ponç Pons i Perfecto Cuadrado. En un moment donat jo li vaig dir que no sabia si tenia sentit voler escriure quan al món ja hi havia tants escriptors. ‘Jo mai escriuré com Cervantes’, li vaig dir, i ell em va respondre que ‘la paraula perfecció és una trampa, no existeix’. No ho oblidaré mai”. 

Nova línia editorial

Aquesta primera novel·la de Morell, que es presenta demà a la llibreria Ínsula Literària de Palma, és també la primera que publica el segell editorial associat a la llibreria, responsables del conte El darrer Myotragus. “Pensam que és una novel·la ideal per marcar la que serà la línia de narrativa de la nostra editorial”, explica Adrià Garcia i Morell, responsable del segell i fill, també, de l’autora de Mal Pas. “Deixant de banda les consideracions personals, és tot un luxe poder començar amb una autora amb el bagatge literari que ella té i fer-ho, a més, amb una obra connectada amb Mallorca”, explica Adrià Garcia, “perquè tot i que volem abastar moltes coses des de l’editorial, la intenció és posar el focus en aquelles connectades amb Mallorca i les Balears. I aquesta ho fa amb una història preciosa i molt potent”.

stats