La generació Tiktok, protagonista al 'show' de Bad Gyal en la clausura del Mallorca Live
Alba Farelo ha fet pujar la temperatura i, alhora, baixar la mitjana d’edat del festival amb un espectacle no apte per a tots els públics
PalmaIggy Pop i la seva banda es degueren quedar sorpresos de la gran quantitat de jovent –menors d’edat, molts d’ells– que varen tenir entre el públic en el seu d’aquest dissabte al Mallorca Live com a caps de cartell de la darrera jornada del festival, la més multitudinària dels tres dies. La presència de nins i nines amb la cara plena de purpurina, pentinats visiblement elaborats i pancartes de color de rosa a les mans contrastava amb la dels vertaders fans d'Iggy, els rockers sense camiseta, que feien volar les seves cerveses cada vegada que es posaven a pegar bots. La realitat és que aquells adolescents, que ben bé podrien ser els nets o besnets de James Newell Osterberg, no eren allà per escoltar The Passenger ni Candy només s’estaven assegurant un bon lloc per veure l’artista que actuava a continuació en aquell mateix escenari, Bad Gyal.
El fet que molts d’ells duguessin des de les vuit de l’horabaixa esperant l’actuació de les 00.30 h d’Alba Farelo va ser només una petita mostra de l'entrega del seu públic. Des de les primeres files, era difícil deixar-se sorprendre per quina seria la següent cançó que cantaria la catalana, perquè amb els primers acords de cada tema tot el seu fandom ja començava a entonar-la, abans que la mateixa cantant i tot. Per bé que els altaveus sonassin tan fort que provocaven aquell efecte en què sents vibrar la teva caixa toràcica, els crits dels fans aconseguien sonar encara més alts, quedant per damunt de la veu de l’artista, que –a més– quedava eclipsada per tots els mòbils que s’aixecaven intentant capturar-la.
Un concert a mida per al seu públic
Damunt de l’escenari, però, Bad Gyal es mantenia aliena: per la seva actitud es podia veure que ella se sentia l’estrella més brillant del vespre. La de Vilassar de Mar va arribar disposada a servir–que dirien els seus fans– i ho va fer en el sentit més estricte d’aquest neologisme, que significa, bàsicament, que has deixat bocabadat tothom fent alguna cosa molt bé (salvant algunes excepcions, en aquest cas). Amb la majoria de les seves cançons en català desaparegudes del seu repertori, SexeSexy –el tema que canta amb la seva germana, Mushkaa (Irma Farelo)– va ser l'única excepció, i una de les primeres cançons que van detonar els crits ensordidors del públic. Aquesta primera meitat del concert, de fet, va ser el moment de les col·laboracions, en què vàren sonar senzills com Guay, amb Ozuna; Que rico, amb Un Titico, i 2 AM, amb Sebastian Yatra.
El Pussy k mana –un dels altres àlies de la filla gran de l’actor Eduard Farelo– va enllaçar un hit darrere l’altre, gairebé sense transició ni descans, fins al punt que veure-la actuar era una sensació pareguda a la d’estar fent scroll a TikTok. Les cançons no duraven més d’un minut i moltes començaven directament per la tornada, fent sonar només els bocins més populars i reconeixibles, com passa als vídeos d’adolescents ballant el darrer trend de moda a les xarxes socials. Això, tot sigui dit, no feia més que elevar el mèrit de l’artista a l’hora d’executar el, ple de coreografies, canvis d’escenari i amb un extensíssim repertori. Potser amb la intenció d'acontentar tot el seu públic, feia l’efecte que volia cantar tantes cançons com fos possible en l’hora i vint que durava el seu concert.
Bad Gyal en estat pur
Un dels moments més esperats del vespre va arribar amb Da Me, el single que va publicar fa només una setmana, i que va encetar una segona meitat de l’actuació, en què l’artista va fer cobrar més protagonisme al seu treball en solitari, oferint un concert que ja encaixava més amb la gira del seu àlbum més recent, La Joia. Les seves lletres –“El baby que tengo en el sexo es especialista. Me lo entra, lo siento. Pa ese tamaño estoy lista”, canta a Dame Me; “Quiero chingar, quiero fumar”, diu a La prendo– van fer pujar la temperatura a uns nivells no aptes per a tots els públics. Algunes mares, que acompanyaven els seus fills i filles –de deu, nou i, fins i tot, vuit anys–, quedaven escandalitzades en descobrir per primera vegada el que escoltaven les seves criatures. El contingut explícit, a més, no només es va quedar en les cançons. Alba Farelo es va encarregar de fer que el sexe fos protagonista del seu , amb moments com el de Aprendiendo el sexo, en què un ballarí li va fregar tot el cos amb un gel que portava a la boca; o Comernos, quan tots els seus ballarins van simular una orgia, morrejant-se i magrejant-se entre ells.
És indiscutible que Bad Gyal és una creadora de temes icònics incansable: Zorra, Chulo, Blin blin… Ja sigui per les seves lletres –“Tú eres un mierda no vales nada y eso todas lo saben”, adverteix a Zorra–, o pels seus ritmes –que han fet que artistes de la talla de Tokisha o Young Miko li demanin fer un remix de les seves cançons, com va passar a Chulo–, la música de Bad Gyal té alguna cosa que continua arrossegant tant a les generacions de les seves primeres fans com a les més petites. Majoritàriament dones, unes i altres formen part de mons totalment diferents, que només convergeixen quan comença a sonar Fiebre, la cançó que sempre tanca els concerts d'Alba Farelo.Aquest tema, del 2016, ha estat batiat pels seus seguidors com “l’himne d’Espanya” i continua sent la llavor de la seva carrera. Tal vegada com a mostra d’això, la cantant va prendre la decisió d'acabar el seu concert amb un gest carregat de significat. A mitjan cançó, va fer pujar a l’escenari una nina –de no més de set o vuit anys–, a qui Bad Gyal li va cantar directament com si, amb aquell gest, volgués enviar un missatge a totes les noves generacions de dones que l’escolten, l’admiren i que veuen en ella un referent: “Yo solo te bailo a ti”.