El director Cesc Mulet ingressa a la Reial Acadèmia, feliç "de trobar les coses desconegudes"
L'acte d'investidura va cloure amb l'estrena del curtmetratge-documental 'Constel·lacions. Joan Miró', del qual és director i productor
Palma"Un espectador retreia a un director de cinema que les històries havien de tenir començament, meitat i final. A la qual cosa el director li contestà: 'Sí, però no necessàriament en aquest ordre'. Tota la meva vida m'he agafat a aquesta sentència". Amb aquestes sinceres paraules encetava el seu discurs com a nou membre de la Reial Acadèmia de les Belles Arts de San Sebastià el director i productor audiovisual Cesc Mulet. "Com qui enfila tomàtigues de ramellet", un sorprès i emocionat Mulet va enfilar un discurs sincer que "ni amb els ulls tancats ben al mig d'un somni" pensava que faria i, recorrent a l'humor, va reconèixer haver agafat de referència el discurs que José Luis Sampedro va fer quan ingressà a la Reial Acadèmia Espanyola.
Però ni de bon tros el productor i director que "passa gust fent feina" i que va escriure el seu primer curtmetratge a 15 anys va donar mostres de manca d'originalitat, saviesa, enginy i eloqüència. Amb el títol 'La dansa i la pluja', va presentar un discurs propi d'un realitzador que s'autoretrata com a "portador de mirada àmplia i oberta cap al que hem vist, al que vivim i al que ha de venir". Un cineasta que escolta Kusturika, que beneeix la vida a Mallorca, admira la manera de donar vida i crear atmosfera de Toni Catany i que des de la productora que representa, La Perifèrica, "intentam donar vida als morts": des de Joan Miró fins a Francesc de B. Moll passant per Ramon Llull, Joan March i Pere Capellà.
Davant la plana major del món de la televisió i el cinema –molta gent va haver de renunciar a poder entrar a l'antiga capella del carrer Campaner– el fundador de La Perifèrica va explicar amb l'estima de qui ha gaudit de cada projecte com sorgiren i es filaven alguns dels documentals de la productora, com 'Hotel Formentor'. Seguint metafòricament les constel·lacions presents a l'obra dels qui admira, Cesc Mulet va citar Joan Miró, Einstein, Eduardo Galeano, Pitàgores, Joan Brossa, Yvon Taillandier, Coppola, Josep Pla i el director Enrique Urbizu, amb qui treballà com a productor en el rodatge de 'Show in the Saloon'.
Finalment, el nou membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts va concloure amb una definició de la paraula alquímia, presa del poeta català Josep Palau i Fabre, que deia que l'alquímia "és l'aventura amb els mots i les idees, per trobar les coses desconegudes".
La resposta de Guillem Frontera
Després d'uns llargs i sonats aplaudiments, l'escriptor i acadèmic Guillem Frontera recordava el seu company de "quinta" com un poeta de la imatge, el color, el claobscur i també com algú impossible de classificar. Una persona que "ha interioritzat que els diners són un mitjà i no un fi". Un "artista" de la comunicació amb "noves i plurals mirades sobre les coses. Amb un punt de vista que no serà mai inamovible, i els moviments són fruit de la frivolitat".
L'escriptor va enaltir l'obra de Mulet com a "obra artística" i va mencionar la seva capacitat de fer d'aquesta eina un "excipient de totes les altres arts que li són necessàries per fer-nos arribar el missatge".
Finalment, Guillem Frontera va recordar-nos per què a partir d'ara Cesc Mulet formarà part de la Reial Acadèmia: "És un artista que no tan sols ens mostra les coses, sinó que, molt més valuós encara, ens hi condueix i ens ensenya com arribar-hi".
Al final l'acte, es va estrenar el curtmetratge-documental 'Constel·lacions. Joan Miró', del qual és director i productor.