A final del segle XIX a Can Picafort només hi havia dues barraques de mariners, situades dins els terrenys de la possessió de Son Bauló. Una era d’un veí de Santa Margalida, Jeroni Fuster, àlies Picafort. A la dècada de 1880 Joan Garau, un metge viler, comprà aquesta barraca per convertir-la en una casa on passar els estius –el topònim a partir de l’antic propietari apareixeria el 1885. El 1908 s’inicià la parcel·lació de trasts de la vorera de mar. Així, a poc a poc, el nucli va adquirir el caràcter de colònia d’estiueig per a les famílies benestants de Santa Margalida, Muro, sa Pobla i Inca.
El 1934 un jove de Sineu, Francesc Alomar, inaugurà a Can Picafort el primer hotel, l’Alomar. Era, però, més bé un hostal, de caire familiar. Es tancà durant la Guerra Civil i reobrí el 1947, coincidint amb l’arribada dels primers turistes enviats pels touroperadors. Els seus revolucionaris banyadors femenins, els famosos biquinis, alterarien la moral dels veïns. Als vuitanta Hotel Alomar es reconvertiria en Hotel Miramar.
Durant el boom turístic foren moltes les dones vileres que es posaren a fer de cambreres de pis a Can Picafort. El 2016 la filòloga Maria Antònia Cifre, natural de Santa Margalida, recollí el testimoni de set d’elles en la seva memòria del treball de fi de grau, titulada Els inicis del turisme a Can Picafort contats per set veus femenines. “Aquestes dones –assegura– foren mal vistes per anar a fer feina a hotels. La costa turística era considerada un lloc d’alteració de l’statu quo. Els homes preferien que les seves filles o dones es dedicassin a feines més ‘honroses’ que ja hi havia a Santa Margalida, bé al camp o a casa, fent babutxes, brodats o jaquetes de pell per a fàbriques, generalment d’Inca”.
A Espanya, fins al restabliment de la democràcia les dones havien de demanar permís al seu home per poder treballar, per obrir un compte corrent o per treure’s el carnet de conduir. La majoria de vileres es posaren a fer feina als hotels de Can Picafort passats els quaranta anys, quan ja tenien els fills més crescuts. “Va ser –hi insisteix Cifre– una feina d’emancipació femenina. Aleshores, però, tal com passa avui, fer de cambrera de pis era molt dur. Moltes acabaven amb problemes d’esquena. En qualsevol cas, era una feina molt llaminera, ja que oferia un sou fix cada mes”.
El 1963 Can Picafort ja es donà a conèixer al món com a plató de cinema. Va ser pel rodatge de la producció britànica La mujer de paja, protagonitzada per dues grans estrelles del cel·luloide del moment: Gina Lollobrígida i Sean Connery. La diva italiana interpretava el paper d’una infermera casada amb un dèspota magnat immobilitzat en una cadira de rodes. El matrimoni havia estat ordit pel nebot del milionari, Connery, que trama amb Lollobrígida quedar-se amb la seva fortuna.