Andy Warhol i Disney, estrelles al CaixaForum
Les sis grans exposicions de la pròxima temporada recorreran des de l’antic Egipte fins a la globalització
Barcelona¿Els faraons, els esportistes i els guerrers de l’antiga Grècia, els personatges de Disney i l’obra d’Andy Warhol poden servir per entendre les vicissituds d’ara? El nou curs del CaixaForum inclourà exposicions de totes aquestes temàtiques i creadors, i el fet que l’última de la temporada inclogui les obres més socials de la col·lecció de La Caixa fa pensar que la combinació no és superficial, com tant li hauria agradat a Warhol. Com diu el director de l’àrea de cultura de la Fundació Bancària La Caixa, Ignasi Miró, els treballs de Turbulències. Obres de la col·lecció La Caixa d’art contemporani (del 19 de juliol al 21 d’octubre de 2018) tractaran les conseqüències de la globalització, com l’agreujament de les diferències socials, “la pèrdua de pes d’Europa” i “la impossibilitat d’abordar els problemes del món des d’una perspectiva dominant”. La comissària serà la cap de la col·lecció, Nimfa Bisbe, i s’hi podran veure treballs de Wali Raad, Paulo Nazareth, Antoni Muntadas, Dionís Escorsa, Carlos Amorales i Harun Farocki, alguns dels quals són adquisicions recents. Abans de Barcelona, la mostra es podrà veure a partir de divendres a Lisboa.
La primera exposició de la temporada obrirà les portes la setmana que ve i serà la dedicada al pare del pop art nord-americà. Warhol. L’art mecànic (del 14 de setembre al 31 de desembre) és una coproducció amb el Museu Picasso de Màlaga -el director, José Lebrero, n’és el comissari- i és la mostra més ambiciosa de l’artista a l’Estat. Inclourà prop de 350 treballs de tota la trajectòria i dels diferents vessants de producció de l’artista. Per a Miró, “Warhol i Dalí són els dos grans pols d’atracció del segle XX”. “El públic no hi trobarà a faltar cap element icònic, com les llaunes de sopa Campbell, les Marilyn, el retrats i les caixes de Brillo”, subratlla. La mostra inclourà dues instal·lacions, Silver clouds, consistent en un conjunt de globus platejats d’heli, i Cow wallpaper, un paper de paret estampat amb la imatge d’una vaca.
Si el pop art hagués sorgit durant l’antiguitat, un precursor de Warhol també hauria retratat els atletes i els soldats que evoca l’exposició Agon! La competició a l’antiga Grècia (del 23 de novembre al 18 de febrer de 2018). És la segona mostra fruit de l’acord de La Caixa amb el British Museum. Més enllà del caràcter estrictament esportiu i bèl·lic de les escultures, joies, monedes, armadures i monedes que s’hi exposen, la mostra parla de valors: “La competitivitat és la primera manifestació del caràcter humà -diu Miró-. Era un element important per a la cohesió social, i el món competitiu corresponia als més rics, il·lustrats i potents de la societat”, a diferència del caràcter “individualista” dels esports d’avui. Entre les peces més icòniques hi ha fragments del Mausoleu d’Halicarnàs, que va ser una de les set meravelles del món.
L’arqueologia té una forta presència en aquesta temporada. Després d’ Agon!, es podran veure els fruits d’una altra aliança internacional de la institució, en aquesta cas amb el Museu del Louvre i el Louvre de Lens: Músiques en l’antiguitat (del 9 de febrer al 6 de maig de 2018). “La música jugava un paper fonamental en les societats antigues -explica Miró-, en tots els aspectes de la vida, en els actes públics i en les cerimònies privades. Emanava dels déus i tenia poders curatius”. Els comissaris seran dos conservadors del Louvre i cinc experts francesos, que intentaran reproduir al segle XXI com sonaven l’Extrem Orient, l’antic Egipte, Grècia i Roma. La tercera mostra arqueològica de la programació serà Faraó. Rei d’Egipte (del 7 de juny al 16 de setembre de 2018), que també sorgeix dels fons del British. L’objectiu és trencar amb els mites que hi ha a l’entorn d’aquesta figura. “No tots van ser homes i no tots van ser egipcis -recorda Miró-. Alguns personatges es van veure a si mateixos com faraons, com Alexandre el Gran”.
Els “valors” de Disney
Disney. L’art d’explicar històries (del 22 de març al 24 de juny de 2018) està organitzada conjuntament amb The Walt Disney Animation Research Library. Altra vegada, la mostra s’endinsarà en comportaments socials i en la transmissió de valors. Ignasi Miró en posa un exemple: “ Els tres porquets es va estrenar durant la Gran Depressió i el missatge que transmetia de la necessitat de tenir una casa i viure en un lloc segur va tenir un fort impacte en la societat nord-americana. Dècades després, Frozen té el mateix component psicològic i social i segueix el mateix patró”.
Abans de revelar les noves exposicions, la directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Durán, va fer balanç de la temporada passada, i va insistir que el seu objectiu és que el públic faci “visites de qualitat” i no augmentar les xifres de visitants. L’exposició més vista va ser Un Thyssen mai vist, amb 148.000 visitants, i els vuit CaixaForum de l’Estat en van rebre 2,3 milions.