El Cruïlla 2016 vol reinventar els festivals
Alabama Shakes, Cat Power i Robert Plant actuen aquest cap de setmana al Fòrum
BarcelonaSegons les dades recollides pel mateix festival, el 90% del públic del Cruïlla és català, un 5% de l’estat, i un l’altre, internacional. El 75% dels espectadors tenen entre 25 i 45 anys. El 51% del públic són homes, i el 49%, dones. “El Cruïlla és un festival que escolta, que es va reinventant i evolucionant amb el públic”, diu el seu director, Jordi Herreruela, i cal pensar doncs que aquestes xifres ajuden a l’hora de confeccionar el cartell artístic d’una edició com la que se celebra al Parc del Fòrum avui i demà -amb un epíleg diumenge- i que té com a grans reclams noms internacionals, com Alabama Shakes, Robert Plant, Cat Power i Damien Rice, i de l’estat amb poder de convocatòria, com Vetusta Morla, Love of Lesbian i Bunbury.
Tot i que sense el domini de la música negra, tant americana com africana, d’altres anys, el Cruïlla manté una línia artística prou oberta en què també hi ha espai per a aventures jazzístiques com les d’Esperanza Spalding i el col·lectiu de Brooklyn Snarky Puppy, per al drum’n’bass dels britànics Rudimental, per al rap de combat de la xilena Ana Tijoux i per a un Fermin Muguruza que aquesta vegada hi presentarà el resultat de reinterpretar la seva música en clau de Nova Orleans. Tot plegat, en un festival que té un pressupost de 3,5 milions d’euros, dels quals 150.000 els aporta la Generalitat, i 40.000, l’Ajuntament de Barcelona.
D’assistents a participants
“Hi ha festivals adreçats a espectadors que són molt fans dels artistes, però els canals de streaming han modificat l’escolta, i ja no hi ha tanta gent que escolti un disc sencer. Ara escoltem música més variada, i això genera un possible nou model de festival, un nou tipus de públic”, explica Herreruela. Aquest és el camí que vol seguir un festival al qual no li cal buscar l’especialització estilística però sí trobar artistes prou sòlids per fer concerts d’entre 75 i 90 minuts, una durada superior a l’habitual en altres festivals. Tampoc li cal omplir innecessàriament tot el recinte d’escenaris; de fet, en aquesta edició n’ha eliminat un, amb la qual cosa hi haurà 32 concerts: quinze divendres i dissabte i dos diumenge. Per tant, lluny de la lògica dels macrofestivals. A més, treballa amb un aforament màxim de 25.000 persones, un número que, segons Herreruela, marca el límit de la sostenibilitat i la comoditat.
“Ens agradaria oferir al públic un paper protagonista, que deixi de ser un assistent per ser un participant”, diu. Per aconseguir-ho, el Cruïlla farà servir les dades que el públic vulgui facilitar a través de l’aplicació del festival per enviar-li avisos, suggeriments i fins i tot recompenses directament al mòbil. “No en farem un ús abusiu. No volem les dades per canviar hàbits de consum ni manipular el públic perquè consumeixi determinat producte”, assegura Herreruela.