Menorca dona un impuls a la Regió Europea de la Gastronomia

Els agents gastronòmics de l’illa acceleren per mantenir la cuina i el producte locals a l’aparador internacional i atreure visitants

Ivan Martín
11/03/2022

MaóMenorca ha accelerat aquest mes de març en activitats englobades dins el mandat de Regió Europea de la Gastronomia. Un dels plats forts i dels al·licients turístics que es promociona des de diferents fires del sector és, precisament, aquesta distinció, que fa de l’illa un territori compromès amb el bon gust i l’aposta decidida pel producte local. 

El primer Concurs nacional de cuina aplicada a la carn de vaca vermella menorquina, fet a Ciutadella, ha encetat un mes que esdevé clau en la posada a punt del sector gastronòmic. Durant tot el mes es duran a terme activitats centrades a posar en valor la gastronomia i l’estima pels productes autòctons, una aposta amb molta gent al darrere i el suport institucional del Consell de Menorca. 

Cargando
No hay anuncios

L’evolució gastronòmica de Menorca en la darrera dècada és evident i s’ha vist acompanyada per la professionalització del sector, a més d’uns emprenedors que han cregut en el producte sorgit de la terra menorquina. Ara, és el moment de recollir-ne els fruits implicant la societat en la importància del nomenament de l’Institut de la Gastronomia, la Cultura, les Arts i el Turisme (IGCAT). 

Menorca escull aquest cap de setmana el representant de l’illa al festival internacional European Young Chef Award. Un total de cinc finalistes aspiren a endur-se el títol de Jove Xef Menorquí 2022, que dona dret a prendre part en el certamen final. Els aspirants hauran de cuinar la recepta triada pel jurat: la panera de peix. Els cuiners hauran d’elaborar el plat de dues maneres: una versió clàssica i una altra d’innovadora. El guanyador del concurs haurà d’estar a disposició dels seus mentors al llarg de l’any per rebre la formació oportuna a fi de participar en el festival europeu, que tindrà lloc entre el 10 i el 13 de novembre a Trondheim-Trondelag (Noruega).

Cargando
No hay anuncios

D’altra banda, un total de 13 restaurants prenen part aquest cap de setmana i el vinent en la quarta edició de les Jornades gastronòmiques de vedella vermella menorquina, que organitzen les associacions de restauració de PIME i la CAEB, així com l’Associació de Ramaders de Raça Bovina. Aquesta iniciativa torna a les seves dates habituals després de dos anys en què han canviat a causa de la pandèmia. El president de l’Associació de Cafeteries, Bars i Restaurants de PIME, Toni Sansaloni, ha destacat la rellevància de les jornades: “Estam molt contents de fer-ho conjuntament amb l’associació de la CAEB per impulsar entre tots la carn vermella menorquina”. I afegeix: “La resposta és molt bona, tenim restaurants de diferents municipis, fet que demostra que la gastronomia està de moda a Menorca”. 

Dels 13 participants, quatre són de Ciutadella, tres de Maó, dos de Ferreries i es Mercadal, i un de Sant Lluís i es Migjorn, respectivament. La Regió Europea de la Gastronomia viurà un moment àlgid amb la Fira Arrels, que tindrà en el recinte firal de POIMA, a Maó, el 30 d’abril i l’1 de maig, l’escenari perfecte per exhibir les potencialitats i els avenços dels productors locals.

Cargando
No hay anuncios

Mentrestant, des de la Fundació Foment del Turisme de Menorca es promociona l’illa com a destinació turística gastronòmica, amb especial implicació en la fira Gustoko de Bilbao. Es tracta d’una de les fires gastronòmiques més importants, exclusiva per a productors artesanals i d’alta qualitat que produeixen de manera sostenible i aposten per la defensa de la biodiversitat. La promoció dels productes Made in Menorca i la Regió Europea de la Gastronomia s’ha volgut traslladar de la mà de Xoriguer, Bolets de Menorca, formatges Cas Ferrer de sa Font i S’Arangí, oli Pont Modorro i el celler Torralbenc. La pròxima cita serà Madrid Fusión, del 28 al 30 de març. Per a maig, coincidint amb les dates del Taste of Paris Festival, s’està organitzant un showcooking i masterclass de cuina de Menorca que reunirà una trentena de periodistes especialitzats. 

‘Cómete Menorca’ 

Després de dos anys sense poder fer, per la pandèmia, els Superdilluns, l’associació Cómete Menorca, portal de restaurants i experiències gastronòmiques, ha recuperat aquest espai de trobada amb el sector de la restauració, la gastronomia i el turisme. Aquest any s’ha duit a terme a l’Hort de Sant Patrici de Ferreries i ha servit per presentar les propostes per al 2022. L’expolític Antoni Juaneda és l’alma mater del projecte, que ha vist com durant l’any 2021 s’ha arribat a un total de 240.000 visites, el 78% de les quals es realitzen des de dispositius mòbils, i amb un increment del 40% respecte del 2019 i del 74% si ho comparam amb el 2020. En dies puntuals d’agost s’ha arribat a les dues mil visites i ha propiciat 35.000 clics de ‘trucar’ al restaurant i ‘com arribar-hi’. 

Cargando
No hay anuncios

Juaneda ha destacat que durant el 2020 Cómete Menorca va fidelitzar 31.600 seguidors i es varen produir 174.000 interaccions. La directora de la plataforma internacional de turisme creatiu Creative Tourism Network, Caroline Couret, ha estat la darrera ponent convidada. Amb una àmplia experiència en aquest tipus de turisme en diferents països del món, ha destacat que Menorca disposa de valors i recursos suficients per posicionar-se en un sector que demanen més viatgers. Couret ha posat de manifest que la tendència és que el nou turista no cerca una destinació i després es demana què hi pot fer, sinó que es planteja activitats i experiències per gaudir.