Balears 13/12/2017

Usuaris del TIB demanen la creació de línies VAO

El Govern presenta l'avantprojecte per executar una millora dels serveis de transport regular de Mallorca

C.fontanet
2 min
El Govern vol ajustar l’actual oferta de transport a les necessitats presents de mobilitat de Mallorca

PalmaUna bona xarxa de transport públic terrestre eficient i puntual que millori les principals vies i línies d'accés dels pobles cap a Palma és essencial. És l'objectiu que ha reclamat la plataforma d'usuaris del TIB en l'exposició pública de l’Avantprojecte de serveis de transport regular i d'ús general de viatgers per carretera de Mallorca, que es va fer aquest dimarts.

En la reunió s'exposaren els aspectes més destacats que tindrà la nova xarxa TIB, dels quals destaquen els canvis als horaris, que s'ampliaran durant tot l'any i es reforçaran a l'estiu, i la creació d'itineraris més directes i la millora de les connexions mitjançant la creació de parades d’enllaç (hubs), en què confluiran distintes línies de manera coordinada. Els principals punts d'enllaç seran a Palma, Inca, Manacor i Campos.

La plataforma aplaudeix la ponència però mostra malestar perquè considera que "si no es creen línies d'alta ocupació (VAO), malgrat que s'augmentin les freqüències, no es resoldrà el problema". Segons el president de la plataforma d'usuaris, Marc Crespí, "seria convenient que el Consell de Mallorca posàs en marxa un projecte per posar línies d'alta ocupació en vies principals com ara l'autopista d'Inca o la carretera de Manacor per evitar els retards produïts pels nombrosos embossos en hores punta".

Altres propostes

  • Més servei: un 46% més de quilòmetres recorreguts i un 47% més d’expedicions.
  • Una flota nova i menys contaminació: s’incorporen 143 autobusos nous sobre un total de 218, cosa que representa un 66% de busos nous. L’edat mitjana dels vehicles baixa de 13,3 a 3,4 anys. Es preveu que hi hagi 19 busos elèctrics i 124 busos Euro 6.
  • Es garanteix la capacitat suficient dels busos: es generalitza l’ús de vehicles de capacitat més alta (15 i 18 metres) a les línies de més demanda. Avui dia, la major part de la flota és d'uns 12 o 13 metres. L'ús del sistema d’ajuda a l’explotació (SAE) permetrà disposar d’informació precisa sobre l’ocupació dels autobusos en temps real.
  • Accessibilitat: la incorporació d’una part important de la flota de pis baix facilitarà l’accés a persones amb mobilitat reduïda. De fet, el 64% de la flota tindrà accés de pis baix.
  • Noves línies i connexions. Entre altres coses, es comença una línia nova que uneix Inca, la Pobla i Muro amb la zona de Platja de Muro i Port d’Alcúdia, i es crea una connexió entre Santa Ponça i la zona sud de la Serra de Tramuntana.

El Consell de Govern ha estat informat sobre l’Avantprojecte i el Consell d’Administració del Consorci de Transports de Mallorca l’ha aprovat amb data del 24 de novembre. D’aquesta manera s’ha començat el procés per a la tramitació de les noves concessions, que entraran en funcionament a partir de l’1 de gener del 2019.

Amb la publicació de l'anunci al BOE i al BOIB del 2 de desembre s'ha obert el període d'exposició pública per presentar al·legacions. El termini de 30 dies hàbils acaba el 19 de gener.

stats