És el mateix el TIL que el British Council?

Ies Cap De Llevant I Ceip Sa Graduada De Maó
23/09/2013
3 min

Aquests dies s'han anomenat el CEIP Sa Graduada i l'IES Cap de Llevant com a exemple de bona pràctica pel que fa al procés d'ensenyament i aprenentatge de l'anglès a través del programa MEC-British Council. S'ha demanat als pares que tinguin paciència perquè "creuen" que els resultats del TIL seran òptims i comparables, s'entén, als d'aquests dos centres. Amb la finalitat que les famílies puguin disposar de tota la informació i jutjar-ho per ells mateixos, exposarem les diferències entre els dos projectes.

El programa MEC-British Council va néixer en l'àmbit estatal el 1996 arran d'un conveni de col·laboració entre el Ministeri d'Educació i Ciència espanyol i el British Council britànic per tal d'oferir una educació bilingüe i bicultural, en el nostre cas trilingüe i tricultural, a alumnes de Primària i Secundària a través d'un currículum que integràs aspectes de cadascun dels dos sistemes educatius. Segons s'explica a la pàgina web del MEC, es tracta d'un programa que "fomenta el interés mútuo entre ambas culturas, sin renunciar por ello a su propia diversidad".

Les principals diferències entre aquest programa, MEC-BC, i el Tractament Integrat de Llengües (TIL) imposat pel Govern balear són les següents:

1. Edat d'inici del programa i preparació de l'alumnat per seguir-lo:

a. El programa MEC-BC està dissenyat per començar l'ensenyament de la llengua estrangera a 3 anys (P3) amb una immersió progressiva al llarg de Primària i una continuïtat dins el mateix programa a Secundària (ESO). Així s'aconsegueix una concordança entre nivell lingüístic de l'alumnat i els continguts adequats a cada edat.

En el nostre cas, quan l'alumnat accedeix al programa a Secundària sense haver-lo cursat a Infantil i Primària, fa una prova prèvia de competència lingüística en català, castellà i anglès per garantir que pugui seguir les classes.

b. El programa TIL es pretén implantar simultàniament al primer any de cada cicle fins a primer d'ESO. Per tant, els alumnes de primer d'ESO que enguany cursaran una matèria en anglès no tindran les habilitats lingüístiques necessàries per estudiar els conceptes curriculars pertinents a aquest nivell.

2. Formació del professorat:

a. El programa MEC-BC té assessors lingüístics natius a l'aula amb la formació metodològica necessària per impartir matèries no lingüístiques en anglès. Aquesta mateixa formació s'ofereix gratuïtament a la resta del professorat del programa en l'àmbit nacional.

b. El TIL no preveu la figura de l'assessor natiu dins l'aula. La gran majoria del professorat que ha d'implantar aquest programa el curs 2013-2014 no té la formació metodològica necessària independentment del nivell lingüístic.

3. Continguts curriculars:

a. El currículum integrat de llengües del programa MEC-BC ha estat dissenyat per aquests dos organismes amb l'assessorament dels professionals que han d'implantar-lo a les aules. Les programacions de totes les matèries que es fan en anglès (incloent-hi la de llengua anglesa) estan coordinades, amb una planificació tant pel que fa a continguts com al nivell de competència lingüística al llarg de tots els cursos.

b. El TIL no inclou cap mena de planificació ni coordinació entre diferents matèries ni al llarg dels cursos.

4. Avaluació externa del programa:

a. El programa MEC-BC ha estat sotmès a un procés d'avaluació constant al llarg de dos anys per part d'organismes independents britànics. L'avaluació ha estat molt positiva tant pel que fa a la seva planificació com als resultats acadèmics.

b. Els anomenats centres pilots del programa TIL no han estat sotmesos a cap avaluació interna o externa.

L'èxit de qualsevol projecte educatiu està estretament vinculat a una correcta planificació i implantació progressiva, un professorat correctament format, una concordança entre els continguts acadèmics i el nivell competencial dels alumnes, una avaluació constant amb propostes de millora i un nombre d'alumnes dins classe que no impedeixi l'atenció individualitzada.

stats