CONSUM
Balears 03/03/2017

Contra la publicitat enganyosa al sector dels cotxes de lloguer

El Govern i la patronal signen un codi de bones pràctiques per evitar abusos

Carmen Buades
2 min
A les Balears hi ha censats més de 80.000 cotxes de lloguer.

PalmaEl Govern i les empreses de lloguer de vehicles van signar ahir un codi de bones pràctiques per evitar comportaments abusius i publicitat enganyosa. De moment, s’hi han adherit presencialment 16 empreses, així com la patronal menorquina i l’Agrupació empresarial de lloguer de vehicles de les Balears (Aevab), que engloba unes 180 companyies de les Illes.

No obstant això, encara està per veure si subscriuran l’acord algunes de les empreses incloses a l’Associació balear de lloguer de vehicles (Baleval), que són precisament aquelles que operen amb un nombre més elevat de vehicles i que reben més reclamacions per publicitat enganyosa i costos no indicats als preus promocionats.

El director general de Consum, Xisco Dalmau, va explicar que la problemàtica de les males pràctiques “és una situació que no és d’ara” perquè internet ha provocat que moltes companyies “juguin amb el preu” a la xarxa i no hi incloguin, per exemple, el combustible o l’assegurança obligatòria o donin indicacions sobre el procés de retorn del vehicle. “Es veuen ofertes molt atractives, però poc creïbles”, va afirmar Dalmau, qui també va explicar que cada any es reben entre 600 i 700 reclamacions relacionades amb el sector, que és el tercer que més en rep.

Límits

Per la patronal que ha signat l’acord, amb aquest codi “jugarem tots amb les mateixes armes”. El seu president, Ramon Reus, va demanar ahir durant l’acte de signatura mesures “valentes” per “posar límits” als cotxes de lloguer que hi ha a les Balears: 49.000 a Mallorca, 17.000 a Menorca, 14.000 a Eivissa i entre 3.000 i 4.000 a Formentera, segons els seus càlculs.

En aquest sentit, la directora general de Turisme, Pilar Carbonell, va assegurar que el del lloguer de vehicles “és un sector liberalitzat per la Unió Europea” i que, per tant, “no podem limitar el nombre de cotxes que entren a les Balears, de la mateixa manera que no podem limitar el nombre de persones que ens visiten”, però sí augmentar les inspeccions.

Les úniques possibilitats reguladores per a l’Administració són, segons va afirmar el director general de Mobilitat i Transports, Jaume Mateu, les mesures de contenció adoptades per motius mediambientals o territorials. En qualsevol cas, Mateu va recordar que la intenció del Govern és apostar per un canvi en el model de mobilitat que impulsi el transport públic arreu de l’Arxipèlag.

Aquelles empreses que s’adhereixin al codi de bones pràctiques rebran una inspecció de Consum i, si compleixen els requisits establerts -“res més enllà del que diu la llei”, segons Dalmau-, rebran un segell d’excel·lència que garanteixi als usuaris que aquella companyia no aplica condicions abusives i que el preu definitiu per llogar un dels seus vehicles és el que apareix al seu web.

stats