COMERÇ DE TOTA LA VIDA: NEGOCI AMB FUTUR?
Balears02/12/2016

Abans i ara: les botigues de Palma muden de fesomia

Jaume Gual fotografia, des de principis dels anys 80, aparadors antics de la ciutat. El seu objectiu ha anat captant com la majoria de comerços tancaven

Margalida Mateu

PalmaQui li havia de dir a Jaume Gual a principis dels anys 80, quan li varen encarregar un treball de la universitat, que es despertaria una de les seves grans passions: fotografiar la història de Palma a través dels seus comerços.

El preu dels lloguers posa en perill els establiments emblemàtics

Jaume Gual Carbonell va néixer a Palma l’any 1959, és fotògraf i geògraf. Avui, la seva activitat se centra principalment en la reproducció de béns patrimonials i artístics i en projectes d’observació fotogràfica del paisatge. La seva feina està representada per l’agència AGE Fotostock. És col·laborador del Grup de recerca sobre patrimoni audiovisual, massmedia i il·lustració de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i autor de Façanes de botigues de Palma (1987), Botigues de Palma, un abans i un després (2007) i Establiments emblemàtics de Mallorca (2009).

Cargando
No hay anuncios
Cargando
No hay anuncios
Cargando
No hay anuncios

Gràcies a ell, hem pogut reunir un conjunt de fotografies d’establiments que avui ja no hi són. “Tot plegat va començar sense voler-ho. Quan estudiava geografia a la Universitat de les Illes Balears vaig decidir que fotografiaria comerços del centre històric de Palma, però gairebé sense ser conscient que allò podia tenir importància, sense pensar que, passats uns anys, seria un document gràfic històric. Aleshores em fixava en l’interès fotogràfic, no tant en el comerç en si”.

“Anys més tard vaig reprendre aquella feina, fotografiava locals vells però que mantenien intacta l’arquitectura exterior, sense materials moderns com el plàstic o l’alumini. Vaig continuar fent fotos per plaer”, explica Gual.

Cargando
No hay anuncios

Troballa de diapositives

“Un dia, fent neteja per casa, vaig trobar una capsa plena de diapositives dels comerços que havia fotografiat entre els anys 1983 i 1984. eEstaven molt brutes d’un oli que llavors s’emprava per conservar-les. Vaig dir a un amic si m’ajudava a fer-les nétes i em va fer entendre que aquelles imatges podien publicar-se”. Fou llavors, l’any 1987, quan es va editar el llibre Façanes de botigues de Palma, amb la portada de l’antic establiment Lassalle Optico,situat al carrer d’en Brossa i que va desaparèixer fa uns anys. “El regentava un homenet que, cap al final, ja era per allà per passar l’estona”. Fou aquell mateix any, l’any 1987, quan Jaume Gual decidí dedicar-se professionalment a la fotografia. “Aquesta publicació fou tota una experiència, anàrem al nord d’Itàlia a fer una exposició i el llibre va ser publicat en italià. Això em despertà l’interès per la fotografia”.

Poc més de 15 comerços oberts

Cargando
No hay anuncios

L’any 2007 reprenia aquell treball de fer retrats antics de la ciutat, “de les botigues que hi quedaven, perquè de les 100 que havia fotografiat als anys 80 només restaven, aproximadament, uns 15 comerços oberts”. Fou llavors quan es va reeditar el llibre de les façanes dels comerços de Palma, que “reflecteix el pas del temps, com va canviant el paisatge lentament, gairebé sense adonar-nos-en. De vegades, d’allò que és més quotidià no te’n tems, que ha fuit, fins que et posen una fotografia al davant”, relata Jaume Gual. I això és el que volem reflectir en aquesta pàgina, un recull de 16 fotografies, de vuit comerços de la ciutat de Palma, que mostren com eren abans i com són ara, gràcies a la mirada de Jaume Gual. A les imatges trobam establiments emblemàtics ja desapareguts, com La perruqueria de Santa Eulàlia, un comerç on mig Palma s’arreglava els cabells, situat just a la plaça. Jaume Gual recorda com “feia feina l’amo i hi tenia contractats tres perruquers més, en un espai petitíssim -encara avui se’n poden comprovar les dimensions; malauradament, no de la perruqueria, que ara és un establiment de menjar”.

Jaume Gual, doncs, ha vist “com anava canviant la ciutat, cap a un turisme unificat. La cartelleria hi és ara en anglès i la gentrificació també ha afectat els comerços”, conclou el fotògraf.