Publicitat
Publicitat

El ministeri utilitza l'informe per promocionar la llei Wert

La número dos de Wert va arribar a la conclusió que Espanya no aconsegueix aprovar l'examen de l'OCDE perquè no ha estat capaç de fer una reforma educativa en profunditat

El ministeri d'Educació va utilitzar ahir la presentació de l'informe PISA com a plataforma per promocionar la llei de la millora del sistema educatiu (Lomce). Amb les dades a la mà, la número dos de Wert, Montserrat Gomendio, va arribar a la conclusió que Espanya no aconsegueix aprovar l'examen de l'OCDE perquè no ha estat capaç de fer una reforma educativa en profunditat. Per Madrid no n'hi ha cap dubte: "L'assignatura pendent és el model educatiu, que no s'ha canviat al llarg d'aquests anys".

Gomendio va presentar l'informe PISA al costat de l'analista de l'OCDE Pablo Zoido. Per ella la seva presència no va ser un impediment per destacar només les dades que enfortien la tesi ministerial que la llei Wert resoldrà els problemes detectats. Per exemple, va passar per alt que Zoido destaqués la importància de fer canvis amb el consens del professorat, però es va aferrar al fet que els resultats més bons es donen en sistemes en què hi ha mecanismes de rendiment de comptes. El problema és que l'OCDE parla de proves internes per reforçar l'autonomia del centre, i ella ho va considerar un aval a les denominades revàlides, que estaran controlades pel ministeri.

Gomendio considera que hi ha un problema conceptual entre la Loe i la Lomce. El seu raonament és que l'actual sistema és rígid perquè considera que l'equitat és tractar tots els alumnes igual; en canvi, el futur model parteix de la base que l'equitat és aconseguir que cada alumne arribi a desenvolupar el seu màxim potencial amb independència del seu entorn socioeconòmic. Les dades PISA demostren que aquest factor -en un 85%- és el que ha fet créixer la distància entre la primera i l'última comunitat en el rànquing per rendiment, fins al punt de crear una bretxa equivalent a un any i mig d'escolarització.