Misc 05/12/2013

Vestir les ungles amb art en miniatura

Les passarel·les de moda i les 'celebrities' s'apunten al 'nail art'

Mireia Nadal Pago
5 min

BarcelonaSi teniu 30 euros al portamonedes i una hora i mitja de temps per regalar-vos a vosaltres mateixos i voleu gaudir d'una experiència excepcional de bellesa, la vostra tria ha de ser una sessió de nail art , que convertirà les vostres ungles en autèntiques obres d'art. A Barcelona hi ha centenars de salons de bellesa que aposten cada vegada més per oferir a les seves clientes aquesta nova tendència, deixant enrere el classicisme de la manicura francesa i apostant per la conquista dels colors, els estampats i les diverses textures a les mans, i les ungles, de les dones del segle XXI.

Peony Sy, directora del saló The Pink Peony (passeig de Gràcia, 100, i al carrer Perill, 21-23, de Barcelona), explica com són els seus serveis: "Tenen l'hospitalitat asiàtica per les meves arrels, l'atenció nord-americana per la meva educació i l'elegància europea per la meva dedicació". Tota aquesta barreja de cultures i tradicions fa que l'èxit d'aquests salons especialitzats sigui cada vegada més gran. I és que l'art de les ungles -el ja conegudíssim nail art - s'ha convertit en una de les tendències que estan més de moda en els últims temps.

Endinsant-nos en el passat

L'origen d'aquesta acolorida moda es troba al Japó i als Estats Units, segons Zelma Moreno, relacions públiques i atenció al client de The Pink Peony, que assegura que a Catalunya no va arribar fins fa, aproximadament, sis anys. "Cada vegada que vivim una crisi mundial la gent canvia el xip i s'anima a posar color a les seves vides per tal de sentir-se bé, i d'aquesta manera reflectir-ho a la gent que l'envolta" explica.

Aquest canvi ha suposat fins i tot repercussions econòmiques. I si després de la Segona Guerra Mundial les vendes de pintallavis vermells van experimentar un creixement exponencial, ara és el torn de l'esmalt d'ungles, les vendes del qual es van disparar un 70% en el primer semestre del 2012, segons un estudi de mercat del grup NPD -una companyia líder d'investigació de mercat-. Però aquesta moda colorista a les ungles no és un fet aïllat de l'últim segle. Si ens remuntem 5.000 anys, els egipcis ja es pintaven les ungles i dotaven de significació social aquesta pràctica: els nobles i rics lluïen manicures fosques, mentre que els tons més clars eren per a les classes baixes.

A la societat xinesa també s'aplicava aquesta distinció, 2.000 anys més tard: destinaven els colors vistosos per als més rics i els colors més neutres per als que menys tenien. Per la seva banda, la noblesa britànica del segle XVII va fer prendre rellevància a la llargada de les ungles. Ara torna el color a la mans femenines amb apostes més arriscades i cridaneres que mai.

Mirant cap al futur

"Tot el que t'imaginis i que et pugui definir pots portar-ho estampat a les ungles", argumenta la Laia, de The Nails from the Block, que ocupa un petit espai a la botiga de la dissenyadora emergent Krizia Robustella, al carrer Montsió, número 6, de Barcelona.

La Laia reconeix que té un públic molt atret per les ungles "horteres": li demanen "dissenys de lloros i palmeres en èpoques d'estiu i de rens i Pares Noels per Nadal". Però la Laia també fa dissenys específics per a cantants, com per exemple unes ungles amb estampat geomètric i de Swarovsky per a La Mala Rodríguez, i per a les models de tots els dissenyadors que van desfilar l'hivern del 2011 a la passarel·la 080 Barcelona. "Em vaig posar en contacte amb tots els dissenyadors que desfilaven; em van explicar com eren les seves col·leccions i em van ensenyar teixits i colors, i així vaig haver de crear ungles postisses per a cada desfilada i per a tots els models", explica la Laia, que destaca sobretot la gran similitud que va aconseguir amb la col·lecció de la seva amiga Krizia.

Però per la creadora de The Nails from the Block el futur del nail art (i allò que la diverteix més, ja que crea autèntiques meravelles) és "quan demanen manicures amb aplicacions de teixits, de perles i de cristalls". En canvi, per les noies de The Pink Peony la tendència és l'arribada de les ungles 3D, i així ho concreta la Zulma: "Les diferents textures com la sorra, la purpurina o el caviar són el futur del món de la manicura, i amb aquesta introducció retallem la distància amb els Estats Units".

De cara a les festes nadalenques, les estilistes de The Pink Peony oferiran dissenys que evoquin la idea de l'espai, paisatges emblanquinats per la neu o parets plenes de grafitis.

'Nail art' per a tothom

El nail art , entès com un llenç sobre les ungles per poder-hi crear i marcar la diferència, no només és apte per a dones, sinó que també té un espai reservat per a nenes i homes. "L'home és molt conscient que la mà és la seva carta de presentació per buscar feina, per establir contacte i per trobar oportunitats, i és per aquest motiu que tenim una gran demanda d'aquest públic. Des dels més moderns i amb un look rocker i punk, que ens demanen ungles negres amb la mitja lluna blanca [treballen amb diversos models que un cop al mes van a fer-se la manicura amb acabats permanents], fins a advocats [alguns hi van cada 15 dies], metges i comercials que es decanten per la manicura tradicional", explica Gabriella Cantú, product manager de The Pink Peony.

En aquest saló també organitzen festes per a les més petites de la casa. "Quan acaben l'escola, cap al 25 de juny, organitzem una trobada amb nenes de 3 a 10 anys i fem festes temàtiques en què els pintem les ungles en concordança amb les seves edats", detalla la relacions públiques de l'empresa. La Laia de The Nails from the Block també treballa molt amb nenes i adolescents, i els dissenya ungles amb els seus personatges preferits, com Bob Esponja, marietes i papallones o les mítiques vambes Converse.

Famoses, esportistes d'elit i passarel·les

Són moltes les famoses, sobretot de l'altra banda de l'Atlàntic, que aposten per aquest nou art en miniatura i el promouen. Les models Alexa Chung i Zoey Deschannel i les cantants Rihanna, Miley Cyrus i Katy Perry són les icones d'aquesta tendència. Perry, de fet, mostra constantment al seu compte d'Instagram els canvis de look de les seves ungles: des de creus daurades i flors de purpurina fins a la cara del que fins fa poc era el seu marit, l'actor Russell Brand. En una de les seves últimes aparicions, als American Music Awards, la cantant californiana va combinar el seu vestit de llunes amb les ungles. D'altra banda, les passarel·les de moda també són un escenari perfecte per innovar en aquest sector. "El nail art de les celebrities i de les desfilades de moda és la nostra inspiració, però el que fem és adaptar-ho a la realitat, creant dissenys exclusius per a una sola ungla perquè sigui més còmode per al dia a dia de les nostres clientes", justifica la founder de The Pink Peony. I no va ser fins a les Olimpíades de Londres que no vam veure les esportistes d'elit abanderant la moda del nail art , en què triomfaven, sobretot, els dissenys amb els colors de les banderes dels respectius països, excepte la catalana Mireia Belmonte, que va lluir un estampat de zebra.

stats