FITA A FITA
Societat 24/01/2015

El Teix per la serra de Son Moragues

La ruta de la setmana.

ValldemossaLes muntanyes de Valldemossa foren sempre l’Himàlaia particular del meu pare, Benigne Palos i Vadell (1912-2005). Des que passàrem 20 anys de la vida familiar (1977-1997) a la vila, aquell poble es convertí en el campament base de les nostres millors expedicions per la Serra. I tot plegat, amb la mirada sempre posada al Teix, el seu/nostre particular Everest. Per això, la ruta d’aquesta setmana la vull dedicar al meu pare -el meu primer i ‘gran mestre’ i a totes les persones que d’una manera o una altra ens ajudaren a conèixer aquelles muntanyes amb “amor, respecte i seny”.

Ruta

00’ Iniciarem la marxa en el carrer Xesc Forteza de la urbanització l’Arxiduc, just on comença el camí de terra que ens durà (NE) cap a la font de na Ropit, on arribarem en vint minuts. 20’ Uns metres després, deixam el camí principal de la coma dels Cairats, per on tornarem, i en prenem un altre que neix a la dreta i que ens menarà fins al pla dels Xots, als peus de la moleta de Pastoritx. Poc abans d’arribar-hi, deixarem a la dreta un camí que baixa a les cases de Sa Coma.

35’ Des del pla dels Xots, el camí segueix paral·lel a la paret que fa de partió entre Sa Coma i Pastoritx, entre les margades i el bosc. Ens hem d’acostar a la paret per un tiranyet que aviat ens mostrarà un botador, rere el qual ja trobam les primeres fites -poc després taques vermelles de pintura-, i a l’esquerra tindrem el tirany que ens pujarà a l’àmplia replanada que separa la Moleta de Pastoritx de la serra de Son Moragues. 1h00’ Un cop en aquest punt, hem de girar a l’esquerra i seguir un tiranyet fitat que en un ens deixarà sobre un camí de carro, dels que pujaven des de Pastoritx i recorrien la moleta d’un extrem a l’altre, fins a la partió amb Son Moragues, cap al nord-est. I aquesta és la direcció que hem de seguir.

En aquest tram hem de tenir esment a dos punts: el primer, un revolt del camí que esdevé una mirada excel·lent sobre els Cairats de sa Coma; el segon, el rotlle de sitja on desemboca el camí, a partir del qual 1h10’ enllaçam amb un caminet -molt deteriorat- que devia unir els ranxos que hi havia a un costat i a l’altre de la partió entre Pastoritx i Son Moragues. Ens farem a prop de la carena de la serra de Son Moragues, però no hi arribarem perquè les fites i les restes de viarany ens duran cap a l’esquerra, en diagonal i direcció nord-est, fins a passar la paret. Després continuarem uns metres en la mateixa direcció fins enganxar un tirany que unia rotlles de carboner fins arribar al camí de la serra de Son Moragues. 1h35’ Una vegada som damunt del camí de carro, que finalitza poc abans de la partió que acabam de travessar, seguim la direcció de sempre, nord-est, amb el Teix de cara. Iniciarem un suau i breu descens fins que serem a la cruïlla del camí del Ganxo, que baixa fins a la font dels Polls. Prendrem el camí de la dreta i continuarem pujant per un comellar que ens deixarà als peus de la destinació final.

1h55’ Com en la majoria de casos, el camí de carro finalitza vora una sitja, al final del comellar, molt a prop del coll. A l’esquerra, ben fitat i fresat, s’inicia un tirany que s’enfila per un terreny rost i pedregós fins a la partió entre Son Moragues i el Teix. La travessam i seguim les fites, que ens duran a prop del penya-segat que guaita damunt el comellar dels Cairats. A poc a poc ens situarem sobre la carena i ben a prop veurem ja el vèrtex geodèsic. 2h20’ Ja som dalt del puig del Teix (1.064 m), el 45è punt més elevat de la Serra.

Per al descens, hem de baixar al pla de Mala Garba i prendre cap a ponent a cercar la paret dels Bous i d’allà el camí de l’Arxiduc que ens tornarà a Valldemossa per la coma dels Cairats. Hi podem afegir una hora i mitja més fins al poble, sense comptar les aturades.