Publicitat
Publicitat

PREMSA

Més de la meitat dels adults del món llegeixen el diari

Més de la meitat de la població adulta mundial llegeix la premsa cada dia, i la gran majoria d'aquests lectors opten encara pel paper. És una de les conclusions de l'estudi que l'Associació Mundial de Diaris (WAN-IFRA) ha publicat coincidint amb la celebració del seu congrés anual, que avui s'acaba a Bangkok, la capital de Tailàndia, on s'han reunit durant tres dies un miler de directors i editors de premsa. Segons aquest document, 2.500 milions de persones llegeixen cada dia diaris impresos, i 600 milions consulten els digitals.

Tot i així, la difusió de diaris a escala mundial va caure un 0,9% durant l'any passat, i des del 2008, coincidint amb l'inici de la crisi, ha baixat un 2,2%. La situació, però, varia molt en funció del territori, i l'informe destaca que el descens ha estat especialment pronunciat en els "mercats madurs d'Occident". Així, a l'Europa de l'Est la difusió de diaris es va reduir l'any passat un 8,2%, a l'Amèrica del Nord va caure un 6,6%, i a l'Europa Occidental un 5,3%. També va baixar, tot i que en una proporció molt inferior (un 1,4%), a l'Orient Mitjà i el nord de l'Àfrica, mentre que a la resta del món ha experimentat pujades que van des del modestíssim 0,1% de l'Amèrica Llatina fins a l'1,2% de l'Àsia i el 3,5% d'Oceania.

Pel que fa als ingressos per publicitat, el descens corresponent al 2012 va ser del 2%, i arriba fins al 22% en els últims cinc anys. L'estudi assenyala com a causa principal d'aquesta baixada global el fort descens del sector als Estats Units, on la publicitat ha caigut un 42% en cinc anys. Durant el 2012, el mercat de la publicitat en premsa es va reduir un 7,6% a l'Amèrica del Nord, però la baixada va ser encara més forta a Oceania, on va arribar al 8,3%. També experimenten caigudes l'Europa de l'Est (5,6%) i l'Occidental (3,4%), mentre que a l'altra banda hi apareix l'Amèrica Llatina, amb un increment de la publicitat del 9,1%. El mercat també creix a l'Àsia (3,6%) i al Pròxim Orient i el nord de l'Àfrica (2,3%).