Publicitat
Publicitat

I AQUÍ

Mà d'obra explotada per fer-nos la pilota

JA NO NOMÉS comprem productes per aparentar. Ara consumim vanitat, ens desvivim perquè algú ens regali un trist "M'agrada". Al món real vam creure que érem el que teníem i al món virtual hem decidit que som els seguidors que tenim. Les marques han après que necessiten molt més que consumidors: en el marquèting d'avui dia si no tens fans no ets ningú. Molts intermediaris han tingut la temptació de crear robots que naveguen i cliquen solets, però els guardians del negoci inventen filtres per garantir que a l'altra banda hi hagi una persona. Solució? La de tota la vida: comprar persones. Un documental de Channel Four ha descobert aquest estiu una de les " click farms ", o fàbriques de clics, a Bangla Desh. Mà d'obra rebentada, individus que creen milers d'identitats falses a Facebook, Twitter o Gmail, visiten webs, diuen "M'agrada", reben correus. Els seus amos facturen 15 dòlars per cada miler de "M'agrada" que semblin de veritat i els treballadors cobren deu dòlars al mes per jornades eternes de navegació per encàrrec. El nou món tàctil on sembla que ja ningú s'embruta les mans continua depenent de les extremitats dels obrers. Ja no cal la força dels braços del miner, només la punteta del dit, perquè el que és una autèntica mina és que et diguin que t'estimen, encara que sigui mentida: aquest és el producte de moda. Semblava que ja no podíem caure més avall, i al final sí. Els mateixos que fa un temps eren espremuts per cosir pilotes ara ho són per fer-nos la pilota a cop de clic.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 24/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF