Publicitat
Publicitat

Si no ens estimem nosaltres, que ho facin els canaris

La Fundació puntCat presumia, amb motiu del setè aniversari del domini .cat , d'haver superat els 63.000 noms de domini registrats i de ser el segon que més va créixer al món durant el 2012. L'any passat també es va formalitzar la disponibilitat en català de la web de Twitter, l'única gran xarxa social que encara s'hi resistia. Tanmateix, la catalanització de la xarxa és una qüestió més profunda del que sembla, i encara queda molta feina per fer en el contingut.

Posem per cas el comerç electrònic. L'empresa Xopie ofereix una plataforma web per crear botigues virtuals sense despesa inicial, pagant una quota mensual d'entre 17 i 59 euros segons la quantitat de productes que es vulguin vendre. Asseguren que tenen més de 19.000 comerços oberts. Una opció permet triar fins a nou idiomes tant en les pantalles de l'aplicació com en les descripcions dels productes, i un d'aquests nou idiomes és el català. Però no t'expliquen que no pot ser l'únic, sinó que necessàriament has de vendre també en un dels dos idiomes bàsics -espanyol i anglès-, de manera que has de traduir tot el teu catàleg encara que només t'interessi adreçar-te al mercat català. Potser s'entendria si Xopie fos de San Francisco, però resulta que té la seu a Lleida.

En canvi, hi ha aplicacions web que inclouen el nostre idioma de manera natural. Per exemple, el servei Quaderno, de comptabilitat i facturació al núvol, que ofereix la firma Recrea. Per 9 euros al mes, una empresa o un professional hi pot tenir les dades de clients, proveïdors i productes, emetre i enviar pressupostos i factures, registrar despeses i cobraments... tot amb el navegador web. El faig servir des que es deia Endeve i els meus clients sempre han rebut les meves factures en el seu idioma, sigui anglès, espanyol o català. Sabeu on és Recrea? A Las Palmas. A Canàries ens estimen més que a Lleida.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF