De l’amor de la teva vida a una aventura ‘exprés’, tot lliscant el dit

LES RELACIONS EN L'ERA DELS SMARTPHONES

De l’amor de la teva vida a una aventura ‘exprés’, tot lliscant el dit

Les aplicacions dating propicien noves maneres de relacionar-se a través dels telèfons intel·ligents

De l’amor de la teva vida a una aventura ‘exprés’, tot lliscant el dit / ISAAC BUJ

“Cerc al·lota per passar-hi una bona estona, per prendre alguna cosa o tenir una relació”. A simple vista, aquest text podria passar per una descripció del que demanava una persona en una pàgina de contactes. Missatges per paraules que apareixien a la secció de classificats que eren a la part de darrere del diari -alguns encara la conserven-. Tot això ha quedat en el passat, fins i tot moltes generacions ho desconeixen. Però la manera de trobar relacions continua, ara, a través dels smartphones a través d’aplicacions en les quals els usuaris tenen més facilitat per tenir cites gràcies, sobretot, a la geolocalització.

Parlam d’ aplicacions dating com el Tinder, Grindr, Wapa, Lovoo, Badoo... i un gran etcètera que cada vegada més inunden els nostres mòbils a la recerca de convertir-se en l’aplicació idònia per trobar parella, conèixer gent o simplement tenir relacions esporàdiques.

Que els telèfons intel·ligents han canviat els nostres hàbits és ja una evidència. També la nostra manera de comunicar-nos, una comunicació cada vegada més digitalitzada i menys física. De fet, la gran revolució que van suposar els mòbils era telefonar-se des de qualsevol lloc. Ara, tot i que podem continuar fent-ho, demanam permís per poder cridar una persona a través d’un missatge de WhatsApp.

La ‘geoposició’

L’aplicació et diu a quants metres es troba l’usuari que t’interessa

D’entre totes les opcions que poden donar aquest tipus de xarxes, la que els fa triomfar és la geolocalització. Amb l’activació d’aquesta eina i a través de la tecnologia 3G que ofereixen els dispositius mòbils, un usuari pot saber a quants metres es troba la resta de perfils que apareixen a l’aplicació. Andrei N. Pop, responsable de màrqueting de les aplicacions Wapo i Wapa

Amb la geolocalització que aporta la tecnologia mòbil, els usuaris ja són sabedors que la persona que vagin a cercar serà a prop seu

(una és per al públic gai i l’altra és per a lesbianes), explica, per altra banda, que “cada dia la societat té un desig de conèixer més gent”, més enllà del seu entorn proper. Segons Andrei, per manca de temps i d’altres per timidesa, aquestes aplicacions et donen l’opció més ràpida per interactuar.

Al principi del mil·lenni ja existien pàgines web de contactes on també es podia encetar una conversa. Però la relació només quedava en això, perquè si es volia quedar físicament, sorgia el problema de la distància, ja que podia donar-se el cas que un estigués a l’altra punta de la ciutat o fins i tot a centenars de quilòmetres.

És per això que, amb la geolocalització que aporta la tecnologia mòbil, els usuaris ja són sabedors que la persona que vagin a cercar serà a prop seu o almenys a uns pocs centenars de metres. Segons el també responsable de premsa de Wapo, Andrei N. Pop, reconeix que “estam molt ocupats amb la feina i tenim poc temps per al nostre temps lliure; llavors, si volem conèixer gent, que l’aplicació ens digui a quants metres es troba i economitzar la conversa, atès que la pregunta d’‘on vius?’ no la faríem i avançam amb altres qüestions”.

Nou per als heteros

La moda del dating ja l’havien descoberta els gais

Si més no, la moda que ha sorgit amb la proliferació d’aplicacions dating ha estat arrossegada perquè el públic de condició heterosexual ha començat a descobrir-les. El col·lectiu gai ja s’havia avançat a aquesta manera de tenir relacions. Segons Andrei N. Pop, els gais han hagut de cercar altres maneres de poder lligar i conèixer gent de la seva mateixa condició sexual, “amagades”. I per aquest motiu el dating, a través de pàgines web primer i després amb les aplicacions, era la manera més fàcil i segura de poder fer-ho.

Només a l’aplicació Wapo hi ha 500.000 usuaris actius, afirma Andrei, i l’any 2015 n’era la número 1 en el món hispà, “potser pel seu nom, que té una pronúncia hispanòfona”. No obstant

Hi ha altres aplicacions que estan creades per a un públic determinat que les diferencia de la resta, principalment pels gustos

això, l’altra aplicació per al públic lèsbic, Wapa, l’any passat tenia 350.000 usuàries actives. Trobam, però, que l’homosexualitat entre les al·lotes està més invisibilitzada i encara la societat no l’acaba d’acceptar, ni tan sols les mateixes al·lotes que descobreixen que són lesbianes. Al contrari del que passava amb els gais, que trobaven en el dating una sortida, emparats per la identitat digital, per poder tenir relacions, el lesbianisme desconfia d’usar aquest tipus d’eines digitals. Amb tot això, costa trobar joves lesbianes en aquestes aplicacions, cosa que provoca que les distàncies entre les usuàries que hi tenen perfil siguin més llunyanes.

Pel que fa a Wapo i Wapa, són aplicacions “generalistes”, explica Andrei, en les quals tothom té cabuda. Això sí, “a Wapo només hi entren al·lots i a Wapa, al·lotes”. Hi ha altres aplicacions que estan creades per a un públic determinat que les diferencia de la resta, principalment pels gustos, com per exemple la xarxa Scruff, la qual està destinada a al·lots homosexuals d’eròtica leather, pràctiques i indumentària de cuir que s’organitzen amb finalitat sexual o eròtica.

Exigències tècniques

El disseny i funcionalitat de les aplicacions canvien dia a dia

L’evolució tecnològica que vivim dia rere dia als nostres telèfons intel·ligents fa que aquestes aplicacions, com qualsevol altra, sofreixin actualitzacions amb la intenció de millorar l’ús i la funcionalitat entre els usuaris. Però no només això: les seves necessitats i exigències han provocat canvis radicals. “Nosaltres vam començar deixant només que s’hi pujàs una foto. Després ens adonàrem que si en deixàvem penjar més, els usuaris en sortien més beneficiats”, perquè com més imatge es deixa veure en un perfil, més facilitat de connexió hi haurà.

“No crec que la gent s’avorreixi de l’ús d’aquestes xarxes”, afirma Andrei, perquè s’encarregaran de provar noves tècniques de màrqueting i empoderament a fi que la gent no se’n desenganxi.