Moda
Suplements22/05/2023

Pepa Salazar: "Rosalía em va deixar molta llibertat per crear"

La dissenyadora de moda que ha treballat amb Rosalía, Bad Gyal i Aitana fa un repàs de la seva feina i de què significa treballar amb cares tan conegudes

BarcelonaTotes les identitats que crea Pepa Salazar neixen de la seva metodologia de disseny. Mitjançant exercicis de prova i error realitzats directament sobre el cos, la dissenyadora valenciana dona vida a peces de roba que ja han vestit les cantants del moment com Rosalía, Aitana i Nathy Peluso. Després d’estudiar la carrera de disseny a l’Institut Europeu de Disseny (IED) i d’unes pràctiques poc estimulants a Loewe -així les defineix ella mateixa-, Salazar va debutar l’any 2013 amb la seva primera col·lecció. Va presentar-la al Samsung EGO, durant la setmana moda de Madrid, i va convertir-se en la guanyadora del premi Mercedes-Benz Fashion Talent. Des d’aleshores ha presentat amb la seva pròpia marca, Pepa Salazar, diverses col·leccions on ha primat la intimitat, la sensualitat i l’empoderament corporal en una recerca constant del que és per a ella ser una dona. El seu últim llançament, una col·lecció en col·laboració amb Bershka, arriba aquest dimecres a les botigues.

Cargando
No hay anuncios

Durant la seva visita a Barcelona per assistir al cicle de Trobades amb… que organitza CaixaForum, vam tenir l’oportunitat de xerrar-hi una estona. Tot i la satisfacció que comporta saber que personalitats com Rosalía i Kim Kardashian han vestit creacions seves, Salazar es manté ferma en l’opinió que, com a dissenyadora, és crucial mantenir l’ego a ratlla. Renega de l’egocentrisme que acompanya la figura del creador, sovint associada a la idea del geni, i defensa que, quan dissenyes, no pots estar únicament en una conversa amb tu mateix. “La gent compra la teva marca perquè se sent identificada amb els valors i el concepte que transmets”, diu Salazar.

Donar respostes

Concep els seus dissenys com una manera d’oferir “solucions a la societat”, posant en valor aquesta capacitat de la indumentària d’adaptar-se als interessos i les necessitats socials de cada moment històric. “Davant d’una dificultat, cada persona l’encara a la seva manera. Passa el mateix amb un disseny: cada dissenyador confronta una forma o un concepte de maneres diferents mitjançant el patronatge amb l’objectiu final d’oferir un producte que doni respostes a la persona que el vesteix”, explica la dissenyadora. Tant a escala purament estètica com en qüestions d’identitat, la moda ens acompanya cada dia i és un element crucial a l’hora de presentar-nos en societat: “No és un ens aïllat de tot el que ens passa, sinó més aviat al contrari”, diu. Fidel defensora de la tècnica i de la metodologia de treball, Salazar explica com el procés de creació d’una peça de roba sempre inclou la visualització d’una dona amb qui pugui empatitzar. “Com a dona, em sento amb més capacitat per fer roba per a dones que no pas per a homes. No en gaudeixo tant. Sempre m’acaba sortint la dona que tinc al cap i varia segons l’època vital en què em trobo”, ens confessa. Tenint en compte que Salazar entén la moda com un exercici d’empatia constant, aquesta connexió de la qual ens parla és la que li permet dissenyar amb més facilitat i oferir solucions a la gent perquè pugui abordar els seus problemes.

Cargando
No hay anuncios

Tot i haver vestit celebrities com Rosalía, Bad Gyal i Aitana, la dissenyadora no ha perdut mai l'essència personal. Parla d’equilibri, de saber mesclar la “teva inspiració i metodologia” amb el caràcter i els gustos de la persona amb qui treballes. “Quan et truca una personalitat com Rosalía o Bad Gyal és evident que el que busquen és el teu llenguatge. Els hi interessa el que pots oferir i les normes sota les quals dissenyes. Totes les persones que han comptat amb mi buscaven el que sé fer”, constata. Quan Rosalía va contactar amb ella perquè dissenyés tant el seu vestuari com el dels ballarins per al vídeo TikTok de presentació del disc Motomami, va deixar-li molta llibertat per fer i desfer. Aleshores només sabien com es titularia l’àlbum i poca cosa més. “La llibertat de poder crear no només la roba, sinó també alguns complements com per exemple el casc de moto amb les orelles, és el que a mi m’agrada: pensar un concepte i desenvolupar-lo del tot”. Tota l’estètica i les tendències motomami que s’han generat són posteriors al vídeo.

Des de la seva faceta docent, Salazar procura transmetre als alumnes la realitat completa del que vol dir ser dissenyadora: posar en valor l’artesania, fer palesa la importància dels tallers i de les modistes i, sobretot, deixar clar que ser dissenyador no és només la idea que se’ns ha venut d’un gran geni creador. “No només es tracta de dibuixar i fer peces de roba, sinó també de contactar proveïdors, escriure mails, fer controls de qualitat, etc. Aquestes tasques no les ensenyen enlloc i també són necessàries per poder tirar un projecte o una marca endavant”.