Seguretat viària

Només el 58% dels menors de 25 anys té carnet de conduir

Les noves generacions arrosseguen a la baixa el número de nous conductors a l’estat espanyol que perd dos milions i mig de conductors en cinc anys

Un dels canvis més apreciables en els hàbits de consum i lleure dels joves durant els darrers anys ha estat el de la mobilitat. Només el 58% dels joves menors de 25 anys té carnet de conduir a l’estat espanyol, segons apunta un estudi d’Uber fet a 2.500 joves espanyols nascuts a partir de l’any 1995. Aquesta xifra contrasta amb el 81% de conductores i conductors amb carnet de conduir B de la generació dels seus pares. I és que la davallada de conductors entre les generacions més joves apunta una marcada tendència de pèrdua de conductors amb permís de tipus B, que van tocar sostre l’any 2017 amb 18,9 milions de conductors i conductores arreu de l’estat als poc més de 16,3 milions de conductors en actiu de l’any 2020.

Aquesta davallada encara no ha tocat fons, ja que cada cop hi ha menys joves interessats en tenir el carnet de conduir per diversos motius, però que tenen en comú el fet de que tenir cotxe (o carnet de conduir) ha deixat de ser una prioritat entre els joves, especialment en entorns urbans.

Cargando
No hay anuncios

L’estudi d’Uber apunta que els joves urbans cada cop tendeixen més a fer servir noves formes de mobilitat com ara bicicletes, patinets, transport públic o taxis pels seus desplaçaments diaris. De fet el 65% dels entrevistats apunta que no necessiten tenir carnet ni cotxe pels seus desplaçaments, especialment en grans ciutats.

I és que entre el jovent cada cop hi ha més persones que tenen por o fòbia a conduir (un 36,5% dels enquestats), però també hi influeixen altres factors com ara l’elevat preu de compra i cost de manteniment que suposa tenir un vehicle propi (un 25% del total) o el temps d’espera i el cost que suposa treure’s en carnet (un 22% dels enquestats).

Cargando
No hay anuncios

Amb tot, les xifres de l’estudi d’Uber cal contextualitza-les en un context de crisi econòmica i social, amb joves treballant en condicions precàries i sous baixos, i una clara tendència a concentrar el volum de població activa –especialment entre els 20 i els 35 anys- a les grans ciutats de l’estat per motius acadèmics, socials o laborals. De fet el número de conductors entre joves d’entorns rurals és molt superior al dels joves que viuen en entorns urbans i que poden prescindir del vehicle privat gràcies a altres sistemes de mobilitat. Per últim també cal apuntar que els darrers anys s’ha produït un retard en la compra del primer cotxe nou, que sovint coincideix amb conductors i conductores a partir dels 30 o 35 anys, coincidint molts cops a les necessitats associades a la natalitat i sobretot a l’accés a feines més estables amb millors condicions salarials.