Suplements01/10/2018

Aprofitar el temps d’oci per adquirir valors i fugir del consumisme

Maria Llull

El temps d’oci obre portes per aprendre conceptes, valors i maneres de veure la vida que no es troben dins la rigidesa dels horaris pautats i les matèries imposades. Temps d’oci no vol dir ni molt menys temps desaprofitat. Es tracta d’un temps que transcorre a un altre ritme i que demana aire lliure, natura i imaginació. L’educació en el lleure abasta les associacions i els moviments que treballen en l’àmbit de l’educació no formal, que és el que se situa fora del marc escolar i es basa en l’aprofitament del temps d’oci. És una educació espontània, no estructurada i sense cap estratègia pedagògica explícita. El lleure obre noves perspectives lluny del consumisme i de les modes dels mitjans de masses. Les activitats educatives desenvolupades en el temps d’oci també han servit com a motor de renovació pedagògica i han normalitzat maneres de fer més en harmonia amb la natura activa i curiosa dels infants.

El lleure remet a un temps no marcat per les obligacions escolars o socials. Es relaciona amb les emocions i la recerca de la felicitat. Permet que els joves s’integrin en grups diferents d’aquells que marquen la quotidianitat.

Cargando
No hay anuncios

Des d’un punt de vista metodològic, cal destacar la importància de les activitats i els continguts concrets que permeten desenvolupar-les. Això es pot aplicar a qualsevol modalitat de lleure educatiu (escoltes, esplais, casals, campaments, camps de treball o tallers, entre d’altres).

L’escoltisme i els esplais són dues de les tradicions amb més influència a Mallorca en la pràctica educativa en el lleure. El format d’ambdós és bastant semblant: trobades setmanals, sortides periòdiques, activitats a l’exterior, estructuració per edats, formació de monitors i caps dins el mateix moviment, voluntariat, etc., i les seves trajectòries a l’illa són més aviat paral·leles.